Posty

J.polski, klasa 3LO, 22 listopada 2025 r.

Temat:  Ortografia - ćwiczenia  utrwalające zasady ortograficzne. Temat: Oto nadchodzi nieznana nowoczesność - wprowadzenie do Młodej Polski. Informacje o epoce umieszczone są w podręczniku na stronie 10-28. Dodatkowe informacje o epoce można znaleźć tutaj: https://polszczyzna.pl/mloda-polska-epoki-literackie/ Temat: Publicystyka Młodej Polski. Podręcznik, strona 40- 43

J.polski, klasa 8, 22.11.25

Obraz
   Opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Charakterystyka bohaterów                    książki "Kamienie na szaniec". 1. Klasa został podzielona na 3 grupy – każda z nich charakteryzowała jednego z trzech głównych bohaterów. Wewnątrz każdej grupy uczniowie dzielili się zadaniami, np.:  • przedstawienie postaci – informacja ogólna  • wygląd   • osobowość,   • cechy charakteru Prezentacja wyników pracy: ALEK: Aleksy Dawidowski, podharcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer”  wysoki, szczupły, o niebieskich oczach i płowej czuprynie, zawsze uśmiechnięty i żywo gestykulujący pogodne usposobienie, zacięcie przywódcze, skłonność do ryzyka, odwaga granicząca z brawurą, skłonność do autorefleksji, wytrwałość w postanowieniu, ambicja, pracowitość, zaradność RUDY: Jan Bytnar, harcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer” młodzieńcza, piegowata twarz i rudaw...

Klasa 1LO WOP 22.11.2025 r.

Obraz
  Temat: Prawa i wolności człowieka. Konstytucja gwarantem praw i wolności jednostki. Czym są prawa a czym wolności? Kategorie praw człowieka. Generacje praw człowieka. Środki ochrony wolności i praw. Cele lekcji – po lekcji będziesz: rozumieć , czym różnią się prawa od wolności, potrafić wymienić i opisać najważniejsze kategorie praw człowieka, znać przykłady praw i wolności zapisanych w Konstytucji RP , potrafić wyjaśnić , dlaczego prawa człowieka są niezbędne w państwie demokratycznym, umieć wskazać sytuacje łamania praw człowieka w życiu codziennym, znać pojęcie „generacje praw człowieka” i będziesz rozumieć , dlaczego powstały w różnych epokach i odpowiadają na różne potrzeby społeczne. Prawa a wolności Prawa – wymagają od państwa działań (np. prawo do nauki → państwo musi zapewnić szkoły). Wolności – wymagają od państwa powstrzymania się od działań (np. wolność słowa → władza nie może nas cenzurować). Przykłady: wolność słowa wolność zgromadzeń pr...

Klasa IV, WOP 15.11.2025 r.

Obraz
  Temat: Czas w historii.  1. Chronologia - nauka o czasie.  2. Czym jest oś czasu? 3. Podstawowe jednostki czasu historycznego (np. wiek, era, epoka).  4. Cyfry rzymskie.   Cel lekcji: Zastanowię się, dlaczego ludzie zdecydowali się mierzyć czas i dowiem się, jak wyglądały pierwsze zegary. Poznam wyrażenie „uporządkować chronologicznie”, które oznacza uporządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej następowały, np. najpierw się urodziliście, następnie poszliście do przedszkola, później do szkoły. Poznam podstawowe jednostki czasu historycznego (rok, wiek, tysiąclecie). Przypomnę sobie cyfry rzymskie. Zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości. Powiedzieliśmy sobie, że; w historii ważne jest uporządkowanie wydarzeń , dlatego ludzie podzielili czas na mniejsze jednostki – lata, wieki i tysiąclecia; chronologia – to nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń i zjawisk, a także o ich oznaczaniu na podstawie przy...