Posty

Klasa IV, WOP 15.11.2025 r.

Obraz
  Temat: Czas w historii.  1. Chronologia - nauka o czasie.  2. Czym jest oś czasu? 3. Podstawowe jednostki czasu historycznego (np. wiek, era, epoka).  4. Cyfry rzymskie.   Cel lekcji: Zastanowię się, dlaczego ludzie zdecydowali się mierzyć czas i dowiem się, jak wyglądały pierwsze zegary. Poznam wyrażenie „uporządkować chronologicznie”, które oznacza uporządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej następowały, np. najpierw się urodziliście, następnie poszliście do przedszkola, później do szkoły. Poznam podstawowe jednostki czasu historycznego (rok, wiek, tysiąclecie). Przypomnę sobie cyfry rzymskie. Zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości. Powiedzieliśmy sobie, że; w historii ważne jest uporządkowanie wydarzeń , dlatego ludzie podzielili czas na mniejsze jednostki – lata, wieki i tysiąclecia; chronologia – to nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń i zjawisk, a także o ich oznaczaniu na podstawie przy...

Klasa V WOP 15.11.2025 r.

Obraz
Temat: Zanim powstała Polska. Pradzieje ziem polskich.  Słowianie. Wierzenia Słowian.  Plemiona słowiańskie na ziemiach Polski.  Celelekcji: poznasz, jak wyglądały ziemie dzisiejszej Polski miliony lat temu i jakie procesy kształtowały ich wygląd,   zapoznasz się z najstarszymi społecznościami zamieszkującymi te tereny przed przybyciem Słowian, dowiesz się, kim byli Słowianie, jak żyli i w co wierzyli, ustalisz, kiedy i gdzie zaczęło się formowanie państwa Polan, będącego początkiem Polski. Obejrzeliśmy krótki film - Polska sprzed milionów lat Dla dociekliwych TEMAT BĘDZIEMY KONTYNUOWALI W PRZYSZŁYM TYGODNIU  Obejrzeliśmy tylko fragment filmu - Biskupin - od 1.09' Słowianie była to grupa ludów, które mówiły podobnymi językami oraz miały zbliżone wierzenia i obyczaje. Słowianie dzielili się na liczne plemiona . Najwyższą władzę w plemieniu sprawował wiec, czyli zgromadzenie wszystkich wolnych mężczyzn. W razie wojny wiec obierał wodza, który dowodził wojow...

1LO 8.11.2025 r.

Obraz
Temat:  Narodowe Święto Niepodległości - quiz wiedzy o Polsce.  Temat:  Akty prawne regulujące obywatelstwo polskie oraz prawa i obowiązki obywateli RP. Powszechna deklaracja praw człowieka  w art. 15 głosi: 1.  Każdy człowiek ma prawo do posiadania obywatelstwa.  2.  Nie wolno nikogo pozbawiać samowolnie obywatelstwa ani nikomu odmawiać prawa do zmiany obywatelstwa. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych   w art. 24 głosi: 3.  Każde dziecko ma prawo do nabycia obywatelstwa.  Podobnie brzmi  Konwencja o prawach dziecka   w art. 7. 20 września 1954 r. na forum  ONZ  przyjęto  Konwencję o statusie bezpaństwowców . Zgodnie z nią, państwa powinny przyznać apatrydom takie same prawa jak własnym  obywatelom  lub cudzoziemcom (Polska nie  ratyfikowała tej konwencji). Więcej inforamcji na stronie  Straży O Kartę Polaka mogą ubiegać się osoby polskiego pochodzenia, które z...

Klasa IV WOP 8.11.2025 r.

Obraz
  Temat: Historia zapisana w muzyce.  1. Symbol narodowy. 2. Historia powstania hymnu. 3. Słowa hymnu i ich znaczenie. 4. Bohaterowie w hymnie: a)Jan Henryk Dąbrowski b) Stefan Czarniecki c) Napoleon Bonaparte Cel lekcji: - zapamiętasz, że Józef Wybicki jest autorem słów polskiego hymnu, - dowiesz się, o czym mówią słowa Mazurka Dąbrowskiego oraz kto i kiedy stworzył Legiony Polskie we Włoszech. Obejrzeliśmy krótki film -  Historia zapisana w muzyce Przeanalizowaliśmy każde słowo hymnu. Upewniliśmy się, że rozumiemy śpiewany tekst. Wiemy też, że według językoznawców - to Basia była zapłakana (-y czytane jako -ej), a nie jej tato.   Każdy uczeń otrzymał kartę pracy. Następnie rozwiązaliśmy zadania. W domu Notatka w zeszycie  Hymn Polski, pierwotnie jako  Pieśń Legionów Polskich  we Włoszech , został napisany przez Józefa Wybickiego. Pieśń powstała w 1797 r. we Włoszech.  Generał Jan Henryk Dąbrowski - twórca Legionów Polski...