Posty

Klasa 5, WOP 13.12.2025 r.

Obraz
  Temat: Bożonarodzeniowy quiz wiedzy o Polsce.  Quiz w wersji online.  Uczniowie otrzymali kartę, na której mogli zapisywać poprawne odpowiedzi.  W wiadomości e-mail wysłałam karty, które uczniowie mogą przerobić na fiszki (łącznie 20). Instrukcja w ykonania fiszek Wytnij prostokąty wzdłuż linii. Na jednej stronie każdej kartki znajduje się pytanie. Na odwrocie kartki napisz krótką odpowiedź. Fiszki są gotowe do nauki. Jak się uczyć z fiszkami? Przetasuj fiszki. Odczytaj pytanie. Spróbuj odpowiedzieć. Sprawdź odpowiedź na odwrocie. Ćwicz regularnie. Projekt noworoczny dla chętnych uczniów Przekaz dla przyszłych pokoleń Kapsuły czasu to różnego rodzaju pojemniki, skrzynki, a niekiedy nawet całe pomieszczenia, w których ludzie przechowują przedmioty charakterystyczne dla swoich czasów. Zakłada się, że po wielu latach staną się one cennym źródłem wiedzy o przeszłości. Takie kapsuły powstają na całym świecie, a niektóre z nich zostały nawet...

Klasa IV a, WOP 13.12.2025 r.

Obraz
  Temat: Obliczanie różnicy czasu między wydarzeniami. Cel lekcji: Nauczysz się obliczać upływ czasu między różnymi wydarzeniami historycznymi. Powtórzysz porządkowanie epok w kolejności chronologicznej oraz symboliczne wydarzenia, które je zapoczątkowały. Poćwicz i upewnij się, że potrafisz obliczać.  Powtórzyliśmy zamianę daty na wiek oraz nazwy, kolejność chronologiczną oraz cezury czasowe epok historycznych.  Zachęcam wszystkich do zrobienia quizu.  Projekt noworoczny dla chętnych uczniów Przekaz dla przyszłych pokoleń Kapsuły czasu to różnego rodzaju pojemniki, skrzynki, a niekiedy nawet całe pomieszczenia, w których ludzie przechowują przedmioty charakterystyczne dla swoich czasów. Zakłada się, że po wielu latach staną się one cennym źródłem wiedzy o przeszłości. Takie kapsuły powstają na całym świecie, a niektóre z nich zostały nawet wysłane w przestrzeń kosmiczną. Wyobraź sobie skrzynię, która zostanie otwarta dopiero za tysiąc lat. Jakie przedmioty mogł...

Klasa V WOP 6.12.2025 r.

Obraz
 Temat: Początki państwa polskiego.  1. Od państwa Polan do Polski.  2. Mieszko I - pierwszym historycznym władcą Polski.  3. Wprowadzenie chrześcijaństwa w Polsce.  4. Skutki Chrztu.  Cel lekcji nr 1: - dowiem się, jak powstało państwo polskie, - poznam legendy związane z początkiem Polski, - dowiem się, kim był Mieszko I oraz dlaczego zdecydował o przyjęciu chrześcijaństwa, - poznam pojęcia: Słowianie, plemię, dynastia, poganie.  Obejrzeliśmy krótki film edukacyjny o początkach państwa polskiego. Niestety film jest dostępny tylko dla nauczycieli. Nie mam możliwości udostępnienia linku.  Każdy uczzeń powienien zapamiętać, że Mieszko I jest pierwszym historycznym władcą Polski.  Co to znaczy, że był historycznym władcą?  Mieszko I jest uważany za władcę historycznego, ponieważ jego działalność i panowanie zostały udokumentowane zarówno w źródłach pisanych, jak i archeologicznych. Jest to pierwszy władca Polski, którego istnienie i osiągn...

Klasa IV a. WOP 6.12.2025 r.

Obraz
  Temat: Utrwalamy umiejętność zamiany daty na wiek.  Podczas lekcji ćwiczyliśmy umiejętność zamiany dat na wieki oraz powtórzyliśmy zapis cyfr rzymskich . Wszystkich chętnych zachęcam do powtórzenia wiadomości. Swoje umiejętności można ćwiczyć na Wordwallu lub poprzez pracę z wysłanymi fiszkami . Link do gry tutaj . Instrukcja wykonania fiszek Wytnij prostokąty wzdłuż linii. Każdy prostokąt złóż na pół i sklej , tak aby po jednej stronie była data , a po drugiej wiek . Fiszki są gotowe do nauki. Przetasuj fiszki i ćwicz : odczytaj datę, powiedz, który to wiek, sprawdź odpowiedź na odwrocie, ćwicz regularnie.  Gotowe fiszki możesz przechowywać w kopercie lub spiąć gumką. Temat: Poznajemy epoki historyczne. Cele lekcji: zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości; zapamiętam, że   ludzie  umownie ustalili początek i koniec epok historycznych .Czasem  różne szkoły historyków przyjmują inne wydarzenia ...

1 LO WOP 6.12.2025

Obraz
Temat: Wielowymiarowy obraz Krakowa: od dziedzictwa historycznego po współczesny rozwój. Uczniowskie prezentacje projektów edukacyjnych. Temat: Kraków – wczoraj i dziś. Przygotowanie programu szkolnej wycieczki.      Zdjęcie za Ziarno - Panorama - Centrum miasta nocą Strona przydatna przy pracy z mapą konturową  https://www.bip.krakow.pl/?bip_id=1&mmi=25527 Stołeczne Królewskie Miasto Kraków Barwy - flaga (biało-niebieska) Herb Krakowa Chorągiew miasta Polecam - interaktywna mapa Krakowa Karta pełna nazwa miasta pochodzenie nazwy barwy populacja położenie (na obszarze Polski, województwo, region historyczno-geograficzny, podział administracyjny miasta) środowisko naturalne (rzeki, pasy rzeźby terenu) przynależność państwowa na przestrzeni wieków funkcja stolicy najważniejsze wydarzenia w historii miasta (wiek nadania praw miejskich, zmiany przynależności państwowej, powstania, II wojna światowa) gospodarka placówki naukowo-badawcz...

Klasa 7b, j. polski - lekcje z 6.12.2025

 Kontynuacja tematu z ubiegłego tygodnia. Zadanie 3, str. 130 Definicja wywiadu - str. 131 (notatka do zeszytu) Podział klasy na 2 osobowe zespoły.  Zadaniem każdego zespołu było napisanie wywiadu dotyczącego bożonarodzeniowych tradycji i zwyczajów.  Każda grupa poradziła sobie wspaniale, wszyscy otrzymali oceny celujące. Temat: Rodzinne więzi. 1. Mapa myślowa "rodzina". 2. Tekst "Aki", podręcznik str. 159-162. 3. Refleksje dotyczące przeczytanego tekstu i rozmowa na temat relacji z rodzeństwem. Temat będzie kontynuowany na kolejnych lekcjach. Zadanie domowe: Zadanie 4, str.131

Klasa 6, j. polski - lekcje 6.12.2025

Obraz
 Pierwsze 2 godziny lekcyjne przeznaczyliśmy na próbę do świątecznego przedstawienia. Temat: Prawdy o człowieku i życiu przekazane w micie o Orfeuszu i Eurydyce. 1.        Mapa myślowa „miłość”. 2.        Pojęcia związane z mitem: ·        Tartar ·        Hades i Persefona ·        Rzeka Styks ·        Cerber ·        Hermes 3.        Zapoznanie z mitem, podręcznik str. 117-118 4.        Pytania do tekstu: ·        Na jakim instrumencie grał główny bohater? ·        W jakich okolicznościach zmarła Eurydyka? ·        Dlaczego Charon przewiózł Orfeusza na drugi brzeg Styksu nie żądając zapłaty? ·  ...