Posty

Klasa V WOP 6.12.2025 r.

Obraz
 Temat: Początki państwa polskiego.  1. Od państwa Polan do Polski.  2. Mieszko I - pierwszym historycznym władcą Polski.  3. Wprowadzenie chrześcijaństwa w Polsce.  4. Skutki Chrztu.  Cel lekcji nr 1: - dowiem się, jak powstało państwo polskie, - poznam legendy związane z początkiem Polski, - dowiem się, kim był Mieszko I oraz dlaczego zdecydował o przyjęciu chrześcijaństwa, - poznam pojęcia: Słowianie, plemię, dynastia, poganie.  Obejrzeliśmy krótki film edukacyjny o początkach państwa polskiego. Niestety film jest dostępny tylko dla nauczycieli. Nie mam możliwości udostępnienia linku.  Każdy uczzeń powienien zapamiętać, że Mieszko I jest pierwszym historycznym władcą Polski.  Co to znaczy, że był historycznym władcą?  Mieszko I jest uważany za władcę historycznego, ponieważ jego działalność i panowanie zostały udokumentowane zarówno w źródłach pisanych, jak i archeologicznych. Jest to pierwszy władca Polski, którego istnienie i osiągn...

Klasa IV a. WOP 6.12.2025 r.

Obraz
  Temat: Utrwalamy umiejętność zamiany daty na wiek.  Podczas lekcji ćwiczyliśmy umiejętność zamiany dat na wieki oraz powtórzyliśmy zapis cyfr rzymskich . Wszystkich chętnych zachęcam do powtórzenia wiadomości. Swoje umiejętności można ćwiczyć na Wordwallu lub poprzez pracę z wysłanymi fiszkami . Link do gry tutaj . Instrukcja wykonania fiszek Wytnij prostokąty wzdłuż linii. Każdy prostokąt złóż na pół i sklej , tak aby po jednej stronie była data , a po drugiej wiek . Fiszki są gotowe do nauki. Przetasuj fiszki i ćwicz : odczytaj datę, powiedz, który to wiek, sprawdź odpowiedź na odwrocie, ćwicz regularnie.  Gotowe fiszki możesz przechowywać w kopercie lub spiąć gumką. Temat: Poznajemy epoki historyczne. Cele lekcji: zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości; zapamiętam, że   ludzie  umownie ustalili początek i koniec epok historycznych .Czasem  różne szkoły historyków przyjmują inne wydarzenia ...

1 LO WOP 6.12.2025

Obraz
Temat: Wielowymiarowy obraz Krakowa: od dziedzictwa historycznego po współczesny rozwój. Uczniowskie prezentacje projektów edukacyjnych. Temat: Kraków – wczoraj i dziś. Przygotowanie programu szkolnej wycieczki.      Zdjęcie za Ziarno - Panorama - Centrum miasta nocą Strona przydatna przy pracy z mapą konturową  https://www.bip.krakow.pl/?bip_id=1&mmi=25527 Stołeczne Królewskie Miasto Kraków Barwy - flaga (biało-niebieska) Herb Krakowa Chorągiew miasta Polecam - interaktywna mapa Krakowa Karta pełna nazwa miasta pochodzenie nazwy barwy populacja położenie (na obszarze Polski, województwo, region historyczno-geograficzny, podział administracyjny miasta) środowisko naturalne (rzeki, pasy rzeźby terenu) przynależność państwowa na przestrzeni wieków funkcja stolicy najważniejsze wydarzenia w historii miasta (wiek nadania praw miejskich, zmiany przynależności państwowej, powstania, II wojna światowa) gospodarka placówki naukowo-badawcz...

Klasa 7b, j. polski - lekcje z 6.12.2025

 Kontynuacja tematu z ubiegłego tygodnia. Zadanie 3, str. 130 Definicja wywiadu - str. 131 (notatka do zeszytu) Podział klasy na 2 osobowe zespoły.  Zadaniem każdego zespołu było napisanie wywiadu dotyczącego bożonarodzeniowych tradycji i zwyczajów.  Każda grupa poradziła sobie wspaniale, wszyscy otrzymali oceny celujące. Temat: Rodzinne więzi. 1. Mapa myślowa "rodzina". 2. Tekst "Aki", podręcznik str. 159-162. 3. Refleksje dotyczące przeczytanego tekstu i rozmowa na temat relacji z rodzeństwem. Temat będzie kontynuowany na kolejnych lekcjach. Zadanie domowe: Zadanie 4, str.131

Klasa 6, j. polski - lekcje 6.12.2025

Obraz
 Pierwsze 2 godziny lekcyjne przeznaczyliśmy na próbę do świątecznego przedstawienia. Temat: Prawdy o człowieku i życiu przekazane w micie o Orfeuszu i Eurydyce. 1.        Mapa myślowa „miłość”. 2.        Pojęcia związane z mitem: ·        Tartar ·        Hades i Persefona ·        Rzeka Styks ·        Cerber ·        Hermes 3.        Zapoznanie z mitem, podręcznik str. 117-118 4.        Pytania do tekstu: ·        Na jakim instrumencie grał główny bohater? ·        W jakich okolicznościach zmarła Eurydyka? ·        Dlaczego Charon przewiózł Orfeusza na drugi brzeg Styksu nie żądając zapłaty? ·  ...

Kl.8, 29.11

Temat: Refleksje nad heroiczną postawą bohaterki wiersza Wisławy Szymborskiej. Podręcznik, s.146 1. przedstawienie postaci Ludwiki Wawrzyńskiej 2. analiza treści wiersza 3. rozmowa na temat przesłania utworu Temat: Piszemy relację z pożaru. Podręcznik, s.154 "Na wakacjach" B. Prusa  1. Rozmowa na temat postawy bohaterów utworu 2. Omówienie wymowy tekstu Temat: Wróżby i zabawy andrzejkowe. Proszę na sobotę wypożyczyć lekturę "Balladyna"

kl. 3LO j.polski 29.22

 Temat: Siewcy zgorszenia czy propagatorzy sztuki wolnej od konwenansu? Francuscy "poeci przeklęci". Podręcznik, strona 49- 52 1. motyw śmierci i przemijania na przełomie epok.              _-średniowiecze:  dance macabre, ars moriendi, kościotrup               - barok: klepsydra, czaszka, starzenie się człowieka 2. analiza wiersza "Padlina" i "Statek pijany" 3. Wnioski: - przekonanie, że źródłem twórczości nie musi być to co piękne, ale także to co brzydkie i grzeszne  - ze złą i brzydoty może też wyłaniać się to co piękne - zło i brzydota to elementy towarzyszące człowiekowi na co dzień i odzwierciadlają stan duszy człowieka Temat: Kapłan sztuki i jego powinność. Portret młodopolskiego artysty. Podręcznik, s.62 Artysta: - jest kapłanem sztuki, stoi na najwyższym poziomie człowieczeństwa               - artysta powinien pisać pod wpływem natchnienia, powinie...