POWSTANIE STYCZNIOWE NA KONKURS DLA KLAS GIMNAZJUM
POWSTANIE STYCZNIOWE NA KONKURS DLA KLAS GIMNAZJUM W RAMACH PRZYGOTOWANIA
POWSTANIE STYCZNIOWE W SZTUCE
POWSTANIE STYCZNIOWE W SZTUCE
Powstanie wybuchło 23 stycznia 1863 roku. Było wyrazem Polaków
przeciwko rosyjskiej polityce.
LITERATURA
Powstanie
styczniowe odnalazło swoje odbicie w literaturze pozytywizmu (praca u podstaw,
uswiadamianie najuboższych warstw społecznych, wprowadzanie oświaty na tereny
wsi).
„Lalaka”
Bolesława Prusa
Bolesław Prus w
swoim słynnym dziele prezentuje przekrój społeczeństwa polskiego na tle
wydarzeń politycznych ówczesnych czasów. Jednym z wydarzeń jest zryw
niepodległościowy z 1863 roku. Pierwsze
wzmianki o powstaniu styczniowym pojawiają się już na samym początku, kiedy
kupcy rozmawiaja o Stanisławie Wokulskim i represjach
jakie go dotknęły po udziale w powstaniu. Został on zesłany na Syberię.
„Nad Niemnem”
Eliza Orzeszkowa
Powstanie
Styczniowe jest wprowadzone do powieści
poprzez motyw Mogiły (uroczyska w lesie, na którym zginęło 40 powstańców).
Teren należy do dóbr Korczyńskich. Powstańcy są wyidealizowani; problem
podzielenia się ich na białych i czerwonych jest ledwie wspomniany w powieści, natomiast
brak jest rozpamiętywania powstańczych pomyłek lub pytań o postawę chłopstwa.
Emilia
Korczyńska, Teresa Plińska, Bolesław Kirło, Ignacy Orzelski, Darzeccy, Teofil
Różyc to z kolei ludzie, których Mogiła nie interesuje, należa do wyższej swery
właścicieli ziemskich nie czczą bowiem
pamięci ludzi tam poległych. Wśród nich tylko Zygmunt Korczyński odważa się z nich śmiać (podczas rozmowy z
matką).
Rodzina
Bohatyrowiczów to chłopi z pobliskiej wsi, gdzie głęboka jest pamięć po
powstaniu i jako jedyni w powieści czczą pamięć po powstańcach. Wymowna jest
scena gdzie Alojzy Bohatyrowicz naprawia krzyż na mogile powstańców oraz czyta
Pana Tadeusza – (powieść trafia od strzechy).
MALARSTWO
Artur Grottger Polonia (1863)
Artur Grottger zamierzał brać udział w powstaniu styczniowym i w tym celu w marcu 1863 roku przybył do Lwowa, aby stamtąd przedostać się do zaboru rosyjskiego. Powstrzymali go jednak przyjaciele, którzy wyperswadowali mu ten pomysł. Artysta był słabego zdrowia, a ponadto był jedynym żywicielem rodziny, dlatego ostatecznie nie zdecydował się na uczestnictwo w walce. Wraz z matką i siostrą wrócił do Wiednia.
Reprezentował XIX-wieczne podejście do sztuki i za swoją misję uważał zadedykowanie swojej twórczości sprawie niepodległości ojczyzny. Nie mogąc walczyć w powstaniu, starał się walczyć za pomocą swojej sztuki. Mimo że nigdy nie widział na własne oczy wydarzeń powstania styczniowego, stworzył dwie serie rysunków zadedykowanych temu wolnościowemu zrywowi: Polonia (wykonana w 1863 roku i przedstawiająca przebieg wydarzeń w Królestwie Polskim) oraz Lithuania (wykonana w latach (1864–1866) poświęcona Litwie). Stały się one patriotyczną inspiracją dla wielu pokoleń Polaków.
Część rysunków z cyklu Polonia Grottger narysował podczas krótkiego pobytu w kraju. Były to trzy pierwsze kartony cyklu: Branka, Kucie kos i Bitwa. Reszta prac powstała w wiedeńskiej pracowni artysty. W listopadzie 1863 roku rysunki zostały wystawione w salach Kunstverein. Cykl został zakupiony przez Węgra Jánosa Pálffy, który przekazał go muzeum budapesztańskiemu.
Cykl rysunków Artura Grottgera zatytułowany Polonia jest wykonany czarną i białą kredką na ciemnożółtych kartonach. Składa się on z 9 ułożonych chronologicznie prac zatytułowanych: Obraz symboliczny Polski (karta tytułowa), Branka, Kucie kos, Bitwa, Schronisko, Obrona dworu, Po odejściu wroga, Żałobne wieści, Na pobojowisku.
POŻEGNANIE POWSTAŃCA 1866
KUCIE KOS Z CYKLU POLONIA 1863
BRANKA Z CYKLU POLONIA 1863
POBOJOWISKO Z CYKLU POLONIA 1863
ŻAŁOBNE WIEŚCI Z CYKLU POLONIA 1863