Język polski 6 b lekcje z dnia 19 listopada
Temat: Spotkanie z mistrzem słowa – Janem Kochanowskim.
Podr. 108-111.
Ćwiczenia s. 51-54
Fraszka - to krótki utwór
wierszowany, o zróżnicowanej tematyce, często o charakterze żartobliwym,
opartym na dowcipnym pomyśle. Termin fraszka do języka polskiego wprowadził Jan
Kochanowski.
Fraszka może być napisana:
„na coś” (np. Na lipę),
„do czegoś” (np. Do gór i lasów),
„o czymś” (np. O doktorze Hiszpanie)
Ze względu na temat, jaki
podejmują fraszki, możemy podzielić na:
miłosne , obyczajowe , patriotyczne , filozoficzno-refleksyjne , autotematyczne,
(czyli wiersze o pisaniu wierszy)
Zadanie domowe
Przygotuj prezentację w POWERPONCIE (lub innym
programie) na temat życia i twórczości
Jana Kochanowskiego. Zadanie na 3 grudnia.
Temat: Powtórzenie wiadomości.
1. Uzupełnij zdanie o:
a)dwie przydawki
Córka wyszła za mąż za kolegę.
............................................................................................................................
b) dopełnienie
Ania nie lubi.
..............................................................................................................................
c) dwa okoliczniki
Córka wyszła za mąż za kolegę.
............................................................................................................................
b) dopełnienie
Ania nie lubi.
..............................................................................................................................
c) dwa okoliczniki
Nie
pójdę.
.....................................................................................................................
2. W poniższych zdaniach podkreśl orzeczenia
.....................................................................................................................
2. W poniższych zdaniach podkreśl orzeczenia
Ktoś powiedział mi to już wcześniej. – ……………………………….
Mimo niepogody wybieram się z rodzicami w góry. –……………………………..
3. Podaj przykład zdania:
Mimo niepogody wybieram się z rodzicami w góry. –……………………………..
3. Podaj przykład zdania:
a)zdanie pojedyncze oznajmujące
…………………………………………………………………….
b) równoważnik
zdania
…………………………………………………………………
c) zdanie pojedyncze pytające
……………………………………………………………….
d) zdanie złożone
…………………………………………………………….
4. Z podanych zdań wypisz odpowiednią część zdania.
·
Wielką
trudność sprawia mu czytanie i pisanie. PODMIOT .......................
·
Na
mnie zawsze możesz liczyć. OKOLICZNIK .................
·
Ktoś powiedział mi to już wcześniej. ORZECZENIE .................
·
Dach zrobiono z blachy. DOPEŁNIENIE...............
·
Moja
siostra w przyszłości zostanie policjantką. PRZYDAWKA ................
5
. Wykonaj wykres zdania, na wykresie
podpisz części zdania:
Przed
wiekami każdy średniowieczny kopista zawsze umieszczał na końcu książki tytuł
dzieła i datę ukończenia pracy.
Zadanie domowe
Powtórzyć do sprawdzianu:
1.Podział wypowiedzeń.
2. Grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
3. Wykres zdania pojedynczego.
4. Przydawka.
5. Okolicznik i dopełnienie.
6. Przecinek w zdaniu pojedynczym.
Temat: Dbajmy o nasz
język.
Podr. s.113-114,
zeszyt ćw. 55-56.
Zad. 1/
s.114 wszystkie odpowiedzi do zeszytu.
Zadanie domowe
Proszę przeczytać na sobotę lekturę „Wszystkie moje
mamy”.