Język polski kl.7 lekcje z 2 września

Temat: “Źródło”- wyraz wieloznaczny.

Podr. s 7
Lista lektur: 
1.A. Fredro „Zemsta”
2. H. Sienkiewicz „Latarnik”
3. A. Mickiewicz „Świtezianka”, „Lilije”.
4. Z. Nałkowska „Medaliony”
5. H. Sienkiewicz „Quo vadis” (fragm.)
6. A. Kamiński „Kamienie na szaniec”
7. I. Krasicki „Żona modna”
6. A. Mickiewicz „Dziady cz.II”
7. J. Kochanowski wybór: trenów i pieśni .
8. A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Stepy akermańskie”.

Podawanie skojarzeń do słowa „źródło” .
Zadania z książki zad. 1-3.
 „Zbadać coś u źródła”  - zbadać sprawę, problem, zbadać coś od początku jakiegoś zjawiska.
„Wzdłuż strumyka dojdziesz do źródła” - podążając wyznaczoną ścieżką (robiąc wszytko tak jak należy) dojdziemy do celu.
„Czerpać ze  źródła” - zdobywać informacje od samego 'początku'.
„Z czystego źródła czyste rzeki płyną” - z dobrej np. książki można dowiedzieć się mądrych rzeczy
„Im bliżej źródła, tym woda jaśniejsza” - im bliżej jesteś rozwiązania sprawy, tym łatwiej ci idzie.

Temat:  Sen z Dusiołkiem…

Uczniowie próbowali wyjaśnić słowo “Dusiołek” poprzez skojarzenia (dusiciel, osiołek, zwierzę, przezwisko, osiołek, poczwara) .
Czytali wiersz Bolesława Leśmiana „Dusiołek”
Analiza wiersza i pytania do niego.

Plan
1.Wędrówka Bajdały po świecie.
2. Odpoczynek pod lasem.
3. Sen.
4. Rozmowa Bajdały ze szkapą i wołem.
5. Pytanie do Boga.

Pojęcia do zapamiętania:
Ballada – gatunek, w którym występują elementy liryczne (nastrojowość, emocjonalność) , epickie (narracyjność) i dramatyczne (dialog).
Neologizm – nowy wyraz (połączenie wyrazowe), dotychczas niewystępujący w języku, tworzony na potrzeby utworu literackiego, np.: Dusiołek, potworzył.

Zadanie domowe:
Na podstawie punktów planu napisz krótkie opowiadanie o przygodach Bajdały. Utrzymaj swoją wypowiedź w nastroju fantastyki.







Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

klasa 3 c z 25 stycznia