Język polski kl.7 lekcje z 2 września
Temat:
“Źródło”- wyraz wieloznaczny.
Podr. s 7
Lista lektur:
1.A. Fredro „Zemsta”
2. H. Sienkiewicz „Latarnik”
3. A. Mickiewicz „Świtezianka”,
„Lilije”.
4. Z. Nałkowska „Medaliony”
4. Z. Nałkowska „Medaliony”
5. H. Sienkiewicz „Quo vadis” (fragm.)
6. A. Kamiński „Kamienie na szaniec”
7. I. Krasicki „Żona modna”
6. A. Mickiewicz „Dziady cz.II”
7. J. Kochanowski wybór: trenów i pieśni
.
8. A. Mickiewicz „Reduta Ordona”,
„Śmierć Pułkownika”, „Stepy akermańskie”.
Podawanie skojarzeń do słowa „źródło” .
Zadania z książki zad. 1-3.
„Zbadać
coś u źródła” - zbadać sprawę, problem,
zbadać coś od początku jakiegoś zjawiska.
„Wzdłuż strumyka dojdziesz do źródła” -
podążając wyznaczoną ścieżką (robiąc wszytko tak jak należy) dojdziemy do celu.
„Czerpać ze źródła” - zdobywać informacje od samego
'początku'.
„Z czystego źródła czyste rzeki płyną” -
z dobrej np. książki można dowiedzieć się mądrych rzeczy
„Im bliżej źródła, tym woda jaśniejsza”
- im bliżej jesteś rozwiązania sprawy, tym łatwiej ci idzie.
Temat: Sen z Dusiołkiem…
Uczniowie próbowali
wyjaśnić słowo “Dusiołek” poprzez skojarzenia (dusiciel, osiołek, zwierzę,
przezwisko, osiołek, poczwara) .
Czytali wiersz
Bolesława Leśmiana „Dusiołek”
Analiza wiersza i
pytania do niego.
Plan
1.Wędrówka Bajdały
po świecie.
2. Odpoczynek pod
lasem.
3. Sen.
4. Rozmowa Bajdały
ze szkapą i wołem.
5. Pytanie do Boga.
Pojęcia do
zapamiętania:
Ballada – gatunek,
w którym występują elementy liryczne (nastrojowość, emocjonalność) , epickie
(narracyjność) i dramatyczne (dialog).
Neologizm – nowy
wyraz (połączenie wyrazowe), dotychczas niewystępujący w języku, tworzony na
potrzeby utworu literackiego, np.: Dusiołek, potworzył.
Zadanie domowe:
Na podstawie
punktów planu napisz krótkie opowiadanie o przygodach Bajdały. Utrzymaj swoją
wypowiedź w nastroju fantastyki.