klasa 8 - język polski z 13 kwietnia
Temat: Tragedia synów i matek w czasie II wojny
światowej na podstawie wiersza K. K. Baczyńskiego „Elegia o chłopcu
polskim”.
- Informacja o życiu i twórczości K. K.
Baczyńskiego.
- Zapoznanie się z treścią wiersza.
- Określenie nastroju: żałobny, smutny,
żalu, żałosny.
- Tytuł wiersza „Elegia o (chłopcu polskim).
Elegia – utwór liryczny o treści poważnej, refleksyjny, utrzymany w tonie smutnego
rozpamiętywania, rozważania lub skargi, dotyczący spraw osobistych lub
problemów egzystencjalnych (przemijanie, śmierć, miłość); wyróżnia się elegie
miłosne i patriotyczne. Podmiot liryczny – matka – apostrofy
„synku, syneczku” – opłakująca syna, wyrażająca swoje uczucia.
- Analiza wiersza
Adresat
wiersza – syn, do którego zwraca się matka (adresat pozorny, bo nie żyje,
jak sugeruje ostatnia zwrotka). Jest jednocześnie bohaterem wiersza.
Forma
wypowiedzi: monolog skierowany – rozmowa z nieobecnym.
Jakie uczucia wyraża
podmiot liryczny? – smutek, żal, ból, miłość do syna, nienawiść do Niemców.
Środki poetyckie, jakimi posłużył się poeta,
ukazując tę tragedię – utwór zbudowany na zasadzie kontrastu:
- wypowiedź o charakterze kołysanki > temat
grozy wojennej
- epitety: jasny > ciemny...
- metafory: haftowali > wisielcami...
- porównania: od snów > co jak motyl drżą...
6.
Pokolenie Kolumbów
Pokolenie
twórców urodzonych w wolnej Polsce (około roku 1920), które wkroczyło w drugą
wojnę światową jako młodzież, lecz zostało przez nią zmuszone do przedwczesnego
osiągnięcia wieku dojrzałego. Określenie „Kolumbowie” pochodzi z tytułu
powieści Romana Bratnego „ Kolumbowie. Rocznik 20”. Do najwybitniejszych przedstawicieli
pokolenia zalicza się: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Mirona Białoszewskiego,
Teresę Bogusławską, Wacława Bojarskiego, Tadeusza Borowskiego, Romana Bratnego,
Tadeusza Gajcego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Krystynę Krahelską, Wojciech
Mencela, Jana Romockiego, Tadeusza Rózewicza, Stanisława Staszewskiego,
Zdzisława Stroińskiego, Wisławę Szymborską, Józefa Szczepańskiego oraz
Zbigniewa Herberta. W momencie wybuchu drugiej wojny światowej, to właśnie oni
stanowili inteligencką młodzież Warszawy, która w momencie zagrożenia stanęła w
obronie ojczyzny i głównie w szeregach AK przeciwstawiała się znacznie
liczniejszemu okupantowi.
Temat: Obraz zrujnowanej Warszawy
widziany oczyma reportera. „Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza.
Podr.
227-232, zad. 1-3.
1.Czytanie
fragmentu utworu.
2.
Wskazanie cytatów świadczących o czasie akcji utworu.
3. Analiza
tekstu (wyszukiwanie elementów reportażu, omówienie sposobu narracji, poznanie
pojęcia „retrospekcja” , nazwanie zabiegów stylistycznych).
Zadanie
Proszę
przygotować się do testu czytania ze zrozumieniem.
Przypominam o oddaniu zaległych zadań domowych.