klasa 8 - język polski z 13 kwietnia


Temat: Tragedia synów i matek w czasie II wojny światowej na podstawie wiersza K. K. Baczyńskiego „Elegia o chłopcu polskim”. 

podr. s. 233. 

  1. Informacja o życiu i twórczości K. K. Baczyńskiego.
  2. Zapoznanie się z treścią wiersza.
  3. Określenie nastroju: żałobny, smutny, żalu, żałosny.
  4. Tytuł wiersza „Elegia o (chłopcu polskim).
Elegia  – utwór liryczny o treści poważnej, refleksyjny, utrzymany w tonie smutnego rozpamiętywania, rozważania lub skargi, dotyczący spraw osobistych lub problemów egzystencjalnych (przemijanie, śmierć, miłość); wyróżnia się elegie miłosne i patriotyczne. Podmiot liryczny – matka – apostrofy „synku, syneczku” – opłakująca syna, wyrażająca swoje uczucia.
  1. Analiza wiersza
Adresat wiersza – syn, do którego zwraca się matka (adresat pozorny, bo nie żyje, jak sugeruje ostatnia zwrotka). Jest jednocześnie bohaterem wiersza.
      Forma wypowiedzi: monolog skierowany – rozmowa z nieobecnym.
Jakie uczucia wyraża podmiot liryczny? – smutek, żal, ból, miłość do syna, nienawiść do     Niemców.
Środki poetyckie, jakimi posłużył się poeta, ukazując tę tragedię – utwór zbudowany na zasadzie kontrastu:
    • wypowiedź o charakterze kołysanki > temat grozy wojennej
    • epitety: jasny > ciemny...
    • metafory: haftowali > wisielcami...
    • porównania: od snów > co jak motyl drżą...
6.      Pokolenie Kolumbów
Pokolenie twórców urodzonych w wolnej Polsce (około roku 1920), które wkroczyło w drugą wojnę światową jako młodzież, lecz zostało przez nią zmuszone do przedwczesnego osiągnięcia wieku dojrzałego. Określenie „Kolumbowie” pochodzi z tytułu powieści Romana Bratnego „ Kolumbowie. Rocznik 20”. Do najwybitniejszych przedstawicieli pokolenia zalicza się: Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Mirona Białoszewskiego, Teresę Bogusławską, Wacława Bojarskiego, Tadeusza Borowskiego, Romana Bratnego, Tadeusza Gajcego, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Krystynę Krahelską, Wojciech Mencela, Jana Romockiego, Tadeusza Rózewicza, Stanisława Staszewskiego, Zdzisława Stroińskiego, Wisławę Szymborską, Józefa Szczepańskiego oraz Zbigniewa Herberta. W momencie wybuchu drugiej wojny światowej, to właśnie oni stanowili inteligencką młodzież Warszawy, która w momencie zagrożenia stanęła w obronie ojczyzny i głównie w szeregach AK przeciwstawiała się znacznie liczniejszemu okupantowi.

Temat: Obraz zrujnowanej Warszawy widziany oczyma reportera. „Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza.

Podr. 227-232, zad. 1-3.

1.Czytanie fragmentu utworu.
2. Wskazanie cytatów świadczących o czasie akcji utworu.
3. Analiza tekstu (wyszukiwanie elementów reportażu, omówienie sposobu narracji, poznanie pojęcia „retrospekcja” , nazwanie zabiegów stylistycznych).

Zadanie
Proszę przygotować się do testu czytania ze zrozumieniem.
Przypominam o oddaniu zaległych zadań domowych. 

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022