klasa 6 język polski z 23 maja
Temat:
Rozmawiamy o Mikołaju Koperniku, który „zatrzymał Słońce i poruszył Ziemię”.
Podr. s. 259-260, zad. 1-6.
Obejrzyj filmy
1.Przypomnienie najważniejszych informacji o
Mikołaju Koperniku.
2.Spisanie cech, którymi prawdopodobnie wyróżniał
się Mikołaj Kopernik.
3. Odczytanie wiersza „Kopernik” .
4. Interpretacja utworu.
5. Omówienie obrazu Jana Matejki.
Notatka do wiersza
Bohaterem wiersza W. Broniewskiego jest Mikołaj
Kopernik. Zostaje on ukazany w swojej pracowni, podczas prowadzenia badań nad
Kosmosem. Jest pochłonięty swoją pracą i skupiony. Odmierza, bada, porównuje.
Wpatruje się w nocne niebo. W pewnym momencie mówi: "odwagi" . Odnosi
się ona do wiary w siebie i swoje racje, ale bohater ma też świadomość, że
będzie mu ona potrzebna do ogłoszenia teorii, sprzecznej z tym, co do tej pory
poznał świat. Kopernik w utworze jawi się nam jako osoba pracowita, mądra, odważna i
dążąca do celu.
Temat:
Przydawka i sposoby jej wyrażania.
Podr. s. 261- 263.
Zeszyt ćwiczeń s. 84, 85, 86, 87.
Obejrzyj film
zad. 1
połowie (której?) drugiej – liczebnik
wieku (którego?) dziewiętnastego – liczebnik
Chorwacji (jakiej?) dzisiejszej – przymiotnik
duchownym
(jakim?) prawosławnym – przymiotnik
nauczyciela (jakiego?) miejscowego – przymiotnik
studia (jakie?) inżynierskie – przymiotnik
studentem (jakim?) wyjątkowym – przymiotnik
silnika (jakiego?) obrotowego – przymiotnik
prąd (jaki?) przemienny – przymiotnik
kariery (jakiej?) wielkiej, błyskotliwej –
przymiotniki
Proszę przepisać do zeszytu tekst z zadania 2 i podkreślić
wszystkie przydawki.
Zad. 4
Przydawki nazywające cechę indywidualną: ciekawe studia,
szalony pomysł, niezwykły wynalazek, miły nauczyciel.
Przydawki nazywające cechę gatunkową: bateria
słoneczna, silnik elektryczny, dynamo rowerowe, studia magisterskie.