Kl.4b-j.pol.-13.02.'21

 Temat: O pewnym niezwykłym spotkaniu. Historia rybaka, jego żony i złotej   rybki.

1. Prezentacja multimedialna.

2. Czas i miejsce akcji.

3. Plan wydarzeń.


  1. Połów rybaka i złowienie złotej rybki.
  2. Uwolnienie złotej rybki.
  3. Opowiedzenie swojej żonie historii o złotej rybce.
  4. Złość żony i nakaz powrotu rybaka nad wodę.
  5. Życzenie żony rybaka o nowe koryto.
  6. Spełnienie kolejnych życzeń kapryśnej żony.
  7. Ciągłe powroty rybaka nad wodę.
  8. Ostatnie życzenia żony rybaka o sławę i władzę.
  9. Utrata wszystkich darów i zachcianek. 
4. Charakteryzowanie bohaterów.

BOHATEROWIE PRAWDOPODOBNI       BOHATER FANTASTYCZNY

rybak                           żona rybaka         złota rybka                                                                              

cierpliwy                      chytra                     cierpliwa

skromny                      wymagająca           uczciwa

bojaźliwy                     kapryśna                 szlachetna

pokorny                       nienasycona          przyzwoita

nieśmiały                     zuchwała               sprawiedliwa

niewymagający           niewdzięczna

zgodny                        pyszna

poczciwy                     bezczelna

uległy                          niepohamowana

  • godził                        chciwa 

się na złe                    egoistyczna

traktowanie                   zachłanna

  • bezmyślnie spełniał

polecenia żony


5. Następnie wykonaliśmy ćwiczenie 3 (schemat uzupełniliśmy w zeszytach), 4 str.172


Bajka zazwyczaj pisana wierszem, bohaterami są ludzie,zwierzęta, przyroda (ożywiona czyli posiadająca cechy ludzkie), posiada morał czyli przesłanie, które wypowiedziane jest wprost albo trzeba się go domyśleć. 



Z „Bajki o rybaku i złotej rybce” możemy się nauczyć, że bez pracy, szacunku, dobroci nie sposób się wzbogacić. Chciwość nie popłaca. 



Temat: Kiedy w wyrazach piszemy „u”?


U piszemy:

  • w rzeczownikach zakończonych na: -unek, -us, -usz, -uch, -ura, -ulec

Przykłady: 

podarunek, rebus, kapelusz, racuch, natura, hamulec


  • w czasownikach kończących się na: -uj, -uje, 

Przykłady:

kopiuj, rysuje


  • na początku większości wyrazów

Przykłady:

ubranie, uciąć, uśmiech, ucho

Wyjątki:

ósmy, ówczesny, ów, ówdzie


  • na końcu wyrazu

Przykłady:

kotu, płotu, słońcu


  • w wyrazach, których nie objaśnia żadna reguła

Przykłady:

arbuz, cukier, kura, trudny, wujek, dziupla


ZADANIE DOMOWE


Po przeczytaniu i omówieniu Bajki o rybaku i złotej rybce napisz, jak rozumiesz słowa chciwemu i pół świata mało. 


ćw.1-4 str.61 (zeszyt ćwiczeń)

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022