Kl.4b-j.pol.-13.02.'21
Temat: O pewnym niezwykłym spotkaniu. Historia rybaka, jego żony i złotej rybki.
1. Prezentacja multimedialna.
2. Czas i miejsce akcji.
3. Plan wydarzeń.
- Połów rybaka i złowienie złotej rybki.
- Uwolnienie złotej rybki.
- Opowiedzenie swojej żonie historii o złotej rybce.
- Złość żony i nakaz powrotu rybaka nad wodę.
- Życzenie żony rybaka o nowe koryto.
- Spełnienie kolejnych życzeń kapryśnej żony.
- Ciągłe powroty rybaka nad wodę.
- Ostatnie życzenia żony rybaka o sławę i władzę.
- Utrata wszystkich darów i zachcianek.
rybak żona rybaka złota rybka
cierpliwy chytra cierpliwa
skromny wymagająca uczciwa
bojaźliwy kapryśna szlachetna
pokorny nienasycona przyzwoita
nieśmiały zuchwała sprawiedliwa
niewymagający niewdzięczna
zgodny pyszna
poczciwy bezczelna
uległy niepohamowana
- godził chciwa
się na złe egoistyczna
traktowanie zachłanna
- bezmyślnie spełniał
polecenia żony
5. Następnie wykonaliśmy ćwiczenie 3 (schemat uzupełniliśmy w zeszytach), 4 str.172
Bajka zazwyczaj pisana wierszem, bohaterami są ludzie,zwierzęta, przyroda (ożywiona czyli posiadająca cechy ludzkie), posiada morał czyli przesłanie, które wypowiedziane jest wprost albo trzeba się go domyśleć.
Z „Bajki o rybaku i złotej rybce” możemy się nauczyć, że bez pracy, szacunku, dobroci nie sposób się wzbogacić. Chciwość nie popłaca.
Temat: Kiedy w wyrazach piszemy „u”?
U piszemy:
- w rzeczownikach zakończonych na: -unek, -us, -usz, -uch, -ura, -ulec
Przykłady:
podarunek, rebus, kapelusz, racuch, natura, hamulec
- w czasownikach kończących się na: -uj, -uje,
Przykłady:
kopiuj, rysuje
- na początku większości wyrazów
Przykłady:
ubranie, uciąć, uśmiech, ucho
Wyjątki:
ósmy, ówczesny, ów, ówdzie
- na końcu wyrazu
Przykłady:
kotu, płotu, słońcu
- w wyrazach, których nie objaśnia żadna reguła
Przykłady:
arbuz, cukier, kura, trudny, wujek, dziupla
ZADANIE DOMOWE
Po przeczytaniu i omówieniu Bajki o rybaku i złotej rybce napisz, jak rozumiesz słowa chciwemu i pół świata mało.
ćw.1-4 str.61 (zeszyt ćwiczeń)