Klasa VIII, WOP 22.05.2021 r.

 Temat: Początki opozycji demokratycznej w Polsce. 

1. KOR, czyli Komitet Obrony Robotników. 

2. Powstanie Solidarności. 

Zachęcam do przeczytania całości -podręcznik s. 202-211.

Cel lekcji

- zapoznam się z terminami: strajk okupacyj­ny, strajk solidarnościowy, MKS, porozumienia sierp­niowe, NSZZ „Solidarność”, „karnawał »Solidarno­ści«”, kryzys bydgoski,

- określę czas wydarzeń: 31 VIII 1980 r. – podpisanie porozumień sierpniowych, 1980 r. – powstanie i re­jestracja NSZZ „Solidarność”

- dowiem się o  roli: Lecha Wałęsy, Anny Walentyno­wicz, Bogdana Borusewicza, Andrzeja Gwiazdy, Ma­riana Jurczyka, Lecha Kaczyńskiego, Ryszarda Ku­klińskiego, Wojciecha Jaruzelskiego,

- wyjaśnię przyczyny i następstwa strajków sierpnio­wych w 1980 r. 

- zapoznam się z treścią 21 postulatów MKS,

- scharakteryzuję związek zawodowy „Solidarność” i okres jego legalnej działalności,

- przedstawia działania władz zmierzające do konfron­tacji z opozycją.


Efekt naszej pracy w grupach. 

 








Powstanie „Solidarności”

Mocne strony

Słabe strony

·         współpraca robotników i intelektualistów

·         legalny i masowy charakter organizacji

·         sformułowanie postulatów odnoszących się do całego kraju

·         kryzys w PZPR i wstępowanie jej członków do „Solidarności”

·         rozwój prasy związkowej

·         upamiętnienie ofiar Grudnia 1970 i poznańskiego Czerwca

·         konflikty wewnątrz „Solidarności”

·         nierespektowanie przez władze umów podpisywanych z komitetami strajkowymi

·         zaniepokojenie ZSRS sytuacją w Polsce

·         przygotowania władz do konfrontacji z opozycją

·         utrudnianie działalności związku przez władze

 

Szanse

Zagrożenia

·         możliwość podjęcia współpracy z opozycjonistami w innych krajach socjalistycznych

·         uzyskanie wsparcia ze strony państw Zachodu

·         wprowadzenie reform gospodarczych

·         demokratyzacja państwa

·         przyspieszenie upadku systemu komunistycznego

 

·         rozpad związku i osłabienie jego pozycji względem władz

·         delegalizacja „Solidarności”

·         użycie wojska i milicji do rozprawy z opozycją

·         represje wobec opozycjonistów

·         zniechęcenie społeczeństwa do dalszego oporu wobec władz wskutek nieskuteczności działań opozycji

https://www.youtube.com/watch?v=PxlqFgmFoqI&ab_channel=dzieje.pldzieje.pl

Temat: Stan wojenny i schyłek PRL. (temat będzie kontynuowany)


https://www.youtube.com/watch?v=Xh5SoGmG8XY&ab_channel=IPNtvPL

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022