Kl.4b - j.pol.- 5 czerwca 2021
Temat: Wyrazy z literą „ż”, których pisownię trzeba zapamiętać.
1. Zapoznanie się z opowieścią zawierającą wyrazy z „ż” niewymiennym - podręcznik str. 282. Opowiadanie historyjki z uwzględnieniem wyrazów z „ż”.
2. Ćwiczenia w zapamiętaniu wyrazów z „ż” niewymiennym - ksero oraz zad.2 str.111 (zeszyt ćwiczeń).
Temat: Po co nam spójnik? Zdanie pojedyncze i zdanie złożone.
1. Powtórzenie wiadomości o orzeczeniu, zdaniu i równoważniku zdań (ćw.1 str.346).
2. Wprowadzenie pojęcia „spójnik” (tabela - str. 347) oraz wykonanie ćwiczeń (zad. 2, 3, 4 str. 347).
3. Przecinek w zdaniu stawiamy:
- między wyrazami odpowiadającymi na to samo pytanie - najczęściej są to wyliczenia, np. Ola, Franek, Magda przygotowują program artystyczny (trzy wyrazy odpowiadające na pytanie „kto?”).
- przecinka nie stawiamy między wyrazami, które odpowiadają na różne pytania, np. Zgubiłam moją (czyją?) ulubioną (jaką?) spinkę.
- zazwyczaj przed spójnikami: ale, jednak, więc, zatem, toteż, lecz, bo, ponieważ, dlatego, gdyż, aby
- zazwyczaj przecinka nie stawiamy przed spójnikami: i, oraz, ani, lub, albo
4. Wprowadzenie pojęć „zdanie pojedyncze” i „zdanie złożone”.
5. Ćwiczenia utrwalające poznany materiał gramatyczny (ćw. 1,2 str.130 - zeszyt ćwiczeń).
Temat: Czas na zmiany.
1. Przeczytanie wiersza Juliana Tuwima „Dyzio marzyciel”.
2. Opisanie sytuacji ukazanej w utworze ( ćw.1 str.309)
Bohater utworu leży na łące i obserwuje niebo oraz płynące po nim chmury. Dyzio marzy i żałuje, że puszyste chmury w różnych kolorach nie są słodyczami, lodami, ciastkami, a niebo to nie tort czekoladowy. Wówczas w jego przekonaniu świat byłby piękniejszy.
3. Wykonanie zadania 1 z karty pracy (ksero).
4. Prezentacja prac.
Zadanie domowe
ćw. 1,4 str. 110 - 112, ćw. 1,3,4 str. 135 - zeszyt ćwiczeń