Klasa 7, j.polski z 18 września

 Temat: Pochwała Stwórcy i Jego dzieła w pieśni Jana Kochanowskiego.


Podręcznik, s.21-22

1. Ustalenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi lirycznej.

2.Określenie tematu utworu

3.Opisanie świata stworzonego przez Boga oraz samego Stwórcy.

4. Analiza tekstu.

5. Pojęcia: liryka, pieśń, wiersz sylabiczny.

Zadanie 3.

Co stworzył Bóg?

Bóg stworzył niebo, ziemię, złote gwiazdy, morze, rzeki, ludzi, dzień i noc, zwierzęta

 i rośliny, pory roku.

Jak działa to co stworzył Bóg?

Podmiot jest wdzięczny, że świat, który stworzył Bóg jest piękny, doskonały, dobry. Wszystko w nim ma swoje miejsce i czas. Wszędzie można dostrzec obecność Boga.

O co zwraca się podmiot liryczny do Boga?

Podmiot zwraca się z prośbą o dalszą opiekę, by Bóg nadal opiekował się ludźmi i światem, który stworzył.

Pieśń Jana Kochanowskiego zbudowana jest z siedmiu strof. Każda zwrotka zawiera cztery trzynastosylabowe wersy ze średniówką po siódmej sylabie. Jest to wiersz sylabiczny. W pieśni występują rymy sąsiadujące, pytania retoryczne, epitety oraz metafory.


Temat: Odkrywamy tajemnice obrazu Williama Blake'a.

Podręcznik, s.24-26

https://galeria-zdjec.com/blake-william/

1. Opisywanie dzieła Stworzenia świata.

2. Odczytywanie znaczenia symboli znajdujących się na obrazie: cyrkiel, alfa, omega, czerń, czerwień, żółte promienie, postać Stwórcy, trójkąt.

3. Uzupełnianie schematu.

Można skorzystać ze słownika symboli PWN online:

https://sjp.pwn.pl/szukaj


 

Popularne posty z tego bloga

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022