Klasa 7, j.polski z 18 września
Temat: Pochwała Stwórcy i Jego dzieła w pieśni Jana Kochanowskiego.
Podręcznik, s.21-22
1. Ustalenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi lirycznej.
2.Określenie tematu utworu
3.Opisanie świata stworzonego przez Boga oraz samego Stwórcy.
4. Analiza tekstu.
5. Pojęcia: liryka, pieśń, wiersz sylabiczny.
Zadanie 3.
Co stworzył Bóg?
Bóg stworzył niebo, ziemię, złote gwiazdy, morze, rzeki, ludzi, dzień i noc, zwierzęta
i rośliny, pory roku.
Jak działa to co stworzył Bóg?
Podmiot jest wdzięczny, że świat, który stworzył Bóg jest piękny, doskonały, dobry. Wszystko w nim ma swoje miejsce i czas. Wszędzie można dostrzec obecność Boga.
O co zwraca się podmiot liryczny do Boga?
Podmiot zwraca się z prośbą o dalszą opiekę, by Bóg nadal opiekował się ludźmi i światem, który stworzył.
Pieśń Jana Kochanowskiego zbudowana jest z siedmiu strof. Każda zwrotka zawiera cztery trzynastosylabowe wersy ze średniówką po siódmej sylabie. Jest to wiersz sylabiczny. W pieśni występują rymy sąsiadujące, pytania retoryczne, epitety oraz metafory.
Temat: Odkrywamy tajemnice obrazu Williama Blake'a.
Podręcznik, s.24-26
https://galeria-zdjec.com/blake-william/
1. Opisywanie dzieła Stworzenia świata.
2. Odczytywanie znaczenia symboli znajdujących się na obrazie: cyrkiel, alfa, omega, czerń, czerwień, żółte promienie, postać Stwórcy, trójkąt.
3. Uzupełnianie schematu.
Można skorzystać ze słownika symboli PWN online: