KLasa I LO, język polski, 25.09.2021
Lekcja 10
Temat: Pamiętaj o śmierci - wprowadzenie tematu.
Podręcznik, str. 117 i 118.
Motyw śmierci w średniowieczu miał
ogromne znaczenie w teologii, filozofii i sztuce. Temat dość
powszechnie eksponowano, aby wpoić ludziom myśl o nieuchronnym końcu
życia.
Śmierć w średniowieczu, prezentacja tutaj:
Lekcja 11
Temat: Śmierć jako element egzystencji.
W średniowieczu
śmierć postrzegano jako niezwykle istotny moment egzystencji człowieka. Zgon
nie kończył wszystkiego, lecz był początkiem wieczności.
Teologia uczyła, że po
śmierci następuje albo niebo, albo piekło. Do takiej chwili należy się więc
odpowiednio przygotować, bo złe umieranie (np. narzekanie na ból, brak zgody
z rodziną) może udaremnić trud dobrego życia.
Aby nauczyć wiernych,
jak powinno się umierać, księża i zakonnicy stosowali kilka metod.
Wygłaszano kazania, np. pogrzebowe. Układano pieśni, w których była mowa
o rzeczach eschatologicznych. Modlono się o dobrą śmierć. Powstały odrębne
gatunki sztuki, w których umieranie było podstawowym tematem. Były
to: danse macabre i ars moriendi.
Definicja:
Danse macabre (franc.)
‘taniec śmierci’; jeden z najpopularniejszych motywów w sztuce
plastycznej i literaturze średniowiecznej, powstały pod koniec XIII wieku.
Taniec śmierci przedstawiał korowód tytułowej postaci (zwykle kościotrupa)
i reprezentantów różnych płci, wieku, zawodów, funkcji itd. Zadaniem danse
macabre było uzmysłowienie równości wszystkich ludzi wobec śmierci.
Według Kościoła katolickiego
niezwykle istotny był rytuał przejścia na drugą stronę, ponieważ jedynie „dobra
śmierć” dawała duszy szanse na życie wieczne. Ważne stało się nie tylko, kto
umiera i dlaczego umiera, lecz także jak umiera. Każdy wzorzec osobowy –
rycerz, święty, władca – miał swój wzorzec dobrego umierania. Ars moriendi obowiązywała
zresztą każdego, kto pretendował do miana dobrego chrześcijanina.
Dla zainteresowanych
W Polsce motyw odzyskał popularność w baroku. Z tego okresu
pochodzi jedna z najciekawszych realizacji tematu, czyli obraz
z kościoła Bernardynów w Krakowie.
Utwór to dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią, który odbywa się w kościele.
W swojej wypowiedzi Śmierć wyjaśnia podstawowe prawdy wiary chrześcijańskiej
oraz wylicza ludzi, których dosięgnie jej śmiercionośna kosa. Tekst stanowi
tzw. exemplum, czyli przykład ku przestrodze, bowiem opowieść o spotkaniu
człowieka ze Śmiercią ma wskazywać właściwą drogę błądzącym grzesznikom,
kierując ich w stronę pokory i ubóstwa. Głównym przesłaniem autora jest
uniwersalna prawda o tym, iż wobec śmierci wszyscy są równi.
Epoka
Rodzaj
Gatunek
dialog moralistyczno-dydaktyczny, moralitet
Pierwsze wydanie
utwór został utrwalony w rękopisie Biblioteki Seminaryjnej w Płocku około
1463 r.
Główni bohaterowie
Polikarp, Śmierć
Wybrane cytaty
·
Polikarpus, tak wezwany,
Mędrzec wieliki, mistrz wybrany,
Prosił Boga o to prawie,
By uźrzał śmierć w jej postawie.
· Wszytki moja kosa skarze
W 2018 r. odnalezione zostało nieznane drukowane wydanie utworu pochodzące
z 1542 roku. Oprócz tekstu Rozmowy… edycja zawiera dialog Śmierci z Kmotrem.
Według Wiesława Wydry autorem tejże wersji drukowanej może być Mikołaj Rej.
(źródło: naukawpolsce.pap.pl).
Prof. Wiesław Wydra o swoim odkryciu: to najprawdziwszy biały kruk.
Odnaleziono całość tekstu (źródło: niezależna.pl)
Analiza utworu: