Lekcja WOP Klasa 6B 19/02/2022
Temat: Czasy saskie - Rzeczpospolita Wettynów. Rzeczpospolita pod rzadami Wettynów ciag dalszy.
KONFLIKT MIĘDZY AUGUSTEM III A STANISŁAWEM LESZCZYŃSKIM
- Okres walki o polski tron między Augustem III a Stanisławem Leszczyńskim był bardzo burzliwy, co spowodowało wybuch wojny domowej w kraju
- Popularne stało się powiedzenie „Od Sasa do Lasa”, co oznacza sytuację, w której ludzie często zmieniają zdanie
- Za czasów Augusta III, przez 30 lat, nie podjęto żadnych ważnych reform w kraju
- Król rzadko bywał w kraju
- Państwo za jego czasów było coraz słabsze
- Na terenie Rzeczypospolitej stacjonowały wojska rosyjskie
- To był czas pokoju, a zatem odbudowy gospodarki
- Zwiększyła się produkcja zboża
- Rozwijał się handel zagraniczny
- Budowano bogato zdobione pałace i kościoły
- Król zbudował Operalnię , czyli miejsce w którym wystawiano spektakle teatralne
- Plan reform przedstawił były władca S.Leszczyński, który chciał wolności dla chłopów, ale nie miał poparcia szlachty
- Drugi plan reform miał Stanisław Konarski, który chciał znieść „liberum veto”, wolną elekcję i konfederację
- Nastąpił rozwój oświaty
- W 1740 Konarski założył szkołę Collegium Nobilium dla bogatej szlachty i magnatów
- W 1747 założono Bibliotekę Załuskich
Międzynarodowy
Konkurs Historyczny "Śladami historii Polski - skąd nasz ród".
Komitet
Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego ogłasza Międzynarodowy Konkurs
Historyczny „Śladami historii Polski – skąd nasz ród”. Konkurs objęty jest
Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja
Dudy. Konkurs
skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych
w Polsce a także poza granicami naszej Ojczyzny oraz osadzonych w Aresztach
Śledczych. Konkurs tematyką obejmuje
historię Polski poczynając od Chrztu Polski, aż po czasy współczesne. Celem
konkursu jest przybliżenie historii państwa i narodu polskiego, którego początki
sięgają drugiej połowy X wieku, na którą datuje się rządy pierwszego
historycznego władcy Polski – Mieszka I. W 966 roku Mieszko I przyjął Chrzest,
rozpoczynając tym samym proces chrystianizacji na polskich ziemiach, a
wydarzenie to uważane jest za symboliczny początek państwa polskiego.
Uczestnicy i
kategorie:
Uczniowie szkół podstawowych kl. 0 – III Uczniowie szkół podstawowych kl. IV
-VIII Uczniowie szkół ponadpodstawowych Osadzeni w Aresztach Śledczych
Szkoła
Podstawowa kl. 0-3 (wiek 6-9 lat): - praca plastyczna, - laurka.
Szkoła
Podstawowa kl. 4-8 (wiek 10-15 lat): - praca plastyczna - projekt serii znaczków pocztowych - poezja - pieśń patriotyczna - film „Patriotyzm po Polsku”.
Szkoły
Ponadpodstawowe (15 lat i więcej): - plakat, - poezja, - pieśń patriotyczna - film „Patriotyzm po Polsku”.
Osadzeni
w Aresztach Śledczych: - praca plastyczna, - poezja.
Konkurs podzielony jest na 4 obszary: - Religia, Kościół, - Kultura, Nauka, - Wojny, Bitwy, - Wydarzenia.
W każdym obszarze przedstawione jest do wyboru przez uczestnika 12
tematów.
L.p. |
Religia, kościół |
Kultura, nauka |
Wojny, bitwy |
Wydarzenia |
1. |
Mikołaj Kopernik |
Bitwa pod Cedynią 24.06.972 |
Chrzest Polski – Mieszko I |
|
2. |
Święty Kazimierz - Królewicz |
|||
3. |
Częstochowa – Jasna Góra – Matka Boża Jasnogórska |
Ignacy Łukasiewicz |
Bitwa pod Kłuszynem 4.07.1610 |
Polska Kazimierza Wielkiego |
4. |
Błogosławiony Wincenty Kadłubek |
Powstanie Listopadowe |
Jadwiga i Jagiełło - unia dwóch państw |
|
5. |
Święty Andrzej Bobola |
Juliusz Słowacki |
Powstanie Styczniowe |
Insurekcja Kościuszkowska
|
6. |
Święta Jadwiga Królowa Polski |
Powstanie Wielkopolskie |
Konstytucja 3 Maja |
|
7. |
Święty Brat Albert Chmielowski |
Niepodległość „Cud nad Wisłą” 1918 - 1920 |
Rozbiory Polski, Rejtan – upadek Polski |
|
8. |
Święty Maksymilian Kolbe |
Stanisław Wyspiański |
II Wojna Światowa
|
Katyń |
9. |
Święta Faustyna Kowalska |
Jacek Malczewski |
Powstanie Warszawskie |
Polskie Państwo Podziemne |
10. |
Kardynał Stefan Wyszyński - Prymas Tysiąclecia |
Żołnierze Wyklęci |
Holokaust |
|
11. |
Papież Jan Paweł II |
Jan Kochanowski |
Strajki w Polsce po 1945 r. |
Polacy ratujący Żydów |
12. |
Ksiądz Jerzy Popiełuszko |
Stan Wojenny |
Solidarność |
Prace
plastyczne, laurka
w kategorii szkół podstawowych kl. 0 - III powinny być
wykonane
w formacie od A3 do A4, techniką dowolną. Prace plastyczne
w kategorii szkół podstawowych kl. IV-VIII oraz osadzeni
w Aresztach Śledczych, powinny być
wykonane w formacie od A4 do A2 techniką dowolną. Prace pisemne - poezja
w dowolnej wielkości z zachowaniem tematyki Konkursu. Poezja może dotyczyć
wielu łączonych tematów z różnych obszarów. Pieśń patriotyczna w kategorii szkół podstawowych,
ponadpodstawowych. Pieśni towarzyszyły
najważniejszym wydarzeniom naszej historii, te patriotyczne krzewiły ducha
polskości, wskrzeszały pamięć o dawnych bohaterach, w czasach klęsk
przypominały o zwycięskich bitwach, często zagrzewały do boju, bywały
modlitwą. W dużym stopniu przyczyniły się do tego, że Polska z naszej
zbiorowej pamięci nigdy nie została wymazana, nawet wtedy, gdy zaborcy zmietli
ją z mapy Europy.
Lista
proponowanych utworów:
- Bogurodzica
– Słowa: autor nieznany Muzyka: autor nieznany
- Boże
coś Polskę – Słowa: Alojzy Feliński, Antoni Górecki Muzyka: Jan Nepomucen
Kaszewski, Jean Pierre Solié
- Hymn
do miłości Ojczyzny – Wojciech Sowiński
- Marsz,
marsz Polonia Słowa: autor nieznany Muzyka: autor nieznany
- Pieśń
Konfederatów – Słowa: Juliusz Słowacki Muzyka: Andrzej Kurylewicz
- Witaj
majowa jutrzenko – Słowa: Rajnold Suchodolski Muzyka: autor nieznany
- Rota
– Słowa: Maria Konopnicka Muzyka: Feliks Nowowiejski
- My,
pierwsza brygada - Słowa: Andrzej Hałaciński, Tadeusz Biernacki Muzyka:
M.D. Tominkowski (oprac. Andrzej Brzuchal-Sikorski)
- Czerwone
maki pod Monte Cassino – Słowa: Feliks Konarski, muzyka: Alfred Schütz.
- Żeby
Polska była Polską – Słowa: Jan Pietrzak Muzyka: Włodzimierz Korcz
- Ojczyzno
ma – ksiądz Karol Dąbrowski
- Mury
– Jacek Kaczmarski
- Piechota,
szara piechota - Słowa: Bolesław Lubicz-Zahorski (wg niektórych historyków
Leon Łuskino) Muzyka: Leon Łuskino (wg niektórych historyków Bolesław
Lubicz-Zahorski)
- Warszawskie
dzieci - Słowa: Stanisław Ryszard Dobrowolski Muzyka: Andrzej Panufnik
Pieśń patriotyczna
może być autorstwa ucznia, zarówno odnośnie muzyki, jak i słów. Może być
również zaprezentowanie wybranego przez siebie utworu zaproponowanej listy
pieśni proponowanych utworów, których treść inspirowana jest historią Polski. Organizatorzy
nie narzucają uczestnikom żadnych konkretnych wykonawców i ich twórczości.
Projekt serii znaczków pocztowych
– zaprojektuj znaczków pocztowych (od 4 lub 8). Format
od A4 do A3 na pojedynczych kartach. Technika dowolna. Uczestnik wybiera z
tabelki z pkt 6
w przypadku 4 znaczków pocztowych po 1 znaczku z każdego obszaru:
- Religia/ Kościół,
- Kultura/Nauka,
- Wojny/Bitwy,
- Wydarzenia.
Jeśli uczeń
wybierze 8 znaczków, wtedy przygotowuje po 2 znaczki z każdego obszaru. Projekt graficzny plakatu, w
kategorii szkół ponadpodstawowych, powinien być wykonany
w formacie od A3 do A2, techniką
dowolną. Film „Śladami historii
Polski” - skąd nasz ród - Patriotyzm po Polsku” w kategorii SP kl.
4-8 oraz Szkoły Ponadpodstawowe.
Przedstawienie za
pomocą filmu historii świąt narodowych oraz wskazanie obiektów pamięci
narodowej. Projekt ma na celu: - podniesienie świadomości uczniów na temat
świąt narodowych, - ukazanie miejsc pamięci narodowej
na terenie swojej miejscowości, lub powiatu/województwa, - przekazanie właściwej formy obchodów
najważniejszych uroczystości, nakreślenie postawy prawdziwego patrioty.
Rozpoczęcie
konkursu: 07.02.2022 r.
Zakończenie: 25.04.2022 r.
Uroczysta
Gala: 10.06.2022 r.
Prace
należy przesłać na adres:
Szkoła
Podstawowa nr 1 im. ppłk pilota Mariana Pisarka
05-250 Radzymin, ul. 11 Listopada 2
Bogdan Grzenkowicz przewodniczący Komitetu Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego