4b - j.pol.- 10.12.22
Temat: Pisownię „ch” można uzasadnić.
1. Zabawa ortograficzna.
2. Analiza materiału ortograficznego: zapis „ch” wymiennego w wyrazach. Wykonanie zadania 1. i 2. - str.122.
3. Notatka: „Ch” piszemy w wyrazie wtedy, gdy w innym wyrazie podobnym jednocześnie pod względem budowy i znaczenia wymienia się ono na „sz”.
4. W zeszycie ćwiczeń wykonaliśmy zadanie 1-3 str.35.
Temat: Czy wszędzie dzieci mogą się uczyć? O szkole tu i tam...
1. Rozmowa na temat szkoły i jej roli w życiu ucznia. 2. Zapoznanie się z fragmentem książki R. Piątkowskiej „Moje prawa - ważna sprawa!” (str.118). 3. Udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące podstawowych informacji z tekstu. a) Co wiemy o Elce i Tymku? (Tymek i Elka to rodzeństwo. Tymek uczy się w szkole podstawowej, a Elka jest nauczycielką angielskiego, przez rok pracowała w Zambii, ucząc tamtejsze dzieci). b) Co jest tematem rozmowy bohaterów? (Elka opowiada bratu o swoich doświadczeniach w pracy w Afryce, dokładniej mówi o Nathanie i Chamie). 4. Charakterystyka bohaterów (notatka została wklejona na grupę klasową przez pana Jarka). 5. Co jest ważne dla bohaterów? - to, żeby zdobyć wykształcenie i mieć szansę na lepsze życie - zarówno Nathan i Chama wybierają zawody, w których mogą działać dla innych, pomostach ludziom, zmieniać rzeczywistość 6. Dyskusja:
Dlaczego dostęp do edukacji jest tak ważny dla dzieci w różnych częściach świata? Czy jest on ważny także dla nas?
Temat: Kiedy w wyrazie piszemy „ch”?
1. Wyszukiwanie na podstawie ilustracji wyrazów z „ch” (schody, fartuch, kożuch, chryzantemy, schab, chleb, spadochron, łańcuch, ciuchcia).
2. Poznanie reguł ortograficznych dotyczących pisowni „ch” (tabela str. 129 - notatka do zeszytu).
3. Ćwiczenia utrwalające poznane zasady ortograficzne - zeszyt ćwiczeń str.35. zad. 1,2.
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń: zad. 5,6 str.36/ zad. 3,4 str.38
Dla chętnych: zad.5 str.121 (podręcznik).