kl.5b lekcje j.polski 22.04.2023

Na pierwszej lekcji trwał konkurs poezji śpiewanej , który klasa oglądała. 

Na drugiej lekcji zrobiliśmy powtórkę z lektury dla przypomnienia wiadomości  , aby łatwiej było uczniom napisać wypracowanie sprawdzające.

Temat : Powtórzenie wiadomości z lektury ,,Opium w rosole" Małgorzaty Musierowicz. 

Nauczyciel pyta uczniów o głównych boheterów książki , a następnie zapisuje te informacje na tablicy , a uczniowie w zeszytach. 

Kreska - czyli Janka Krechowicz , wnuczka profesora Dmuchawca

Maciek Ogorzałka i jego brat Piotr

Genowefa - czyli tak naprawdę Aurelia Jedwabińska 

Pani Ewa i jej mąż Eugeniusz Jedwabińscy , rodzice Aurelii

Matylda - sympatia Maćka 

Pani Lisiecka - opiekunka Aurelii

Rodzina Lewandowskich - pani Marta , pan Franciszek oraz ich trzej  synowie , synowa z małym dzieckiem

Rodzina Borejków - pani Borejko , jej nieobecny ( bo internowany mąż ) , córki Gabrysia i Ida 

W czasie , gdy wymienialiśmy głównych bohaterów , przypomnieliśmy najważniejsze wydarzenia - fabułę książki. Mówiliśmy o tym , że np. Matylda choć była piekną dziewczyną , okazała się osobą nieszczerą i próżną. 

Genowefa tak bardzo czuła się nieszczęśliwa w swoim domu , że szukała ciepłych uczuć u obcych ludzi. Znalazła je w rodzinie Lewandowskich i Borejko , a także u Kreski. 

Przypomnieliśmy . kim był Maciek i mówiliśmy o jego przyjaźni z Janką , która później przerodziła się w miłość.

Na trzeciej lekcji uczniowie napisali wypracowanie . Mieli do wyboru jeden z poniższych tematów: 

1. Dziecko , któremu brakowało miłości. Napisz , dlaczego tak było i jak zakończyła się historia Aurelii.

2. Skomplikowana przyjaźń Maćka i Kreski , która przerodziła się w miłość - opisz ich historię. 

3. Rodzina - dlaczego jest tak ważna ? Napisz własnymi słowami w odniesieniu do książki ,,Opium w rosole."

Wyjaśnienie odnośnie trzeciego tematu - można było odnieść się do własnej rodziny , wartości wyniesionych z domu. Prosiłam , aby napisać własnymi słowami , gdyż uczniowie mogli korzystać z zeszytów ( aby nie przepisywać notatek )  i  lektury - praca z tekstem w celu wykorzystania odpowiednich cytatów ( mówiłam , że za to może być nawet ocena celująca ) 

Nie było zadania domowego. Proszę jedynie o czytanie lektury - ,,Katarynki " Bolesława Prusa. Tekst nie jest długi , lecz dosyć  trudny. Myślę , że zaczniemy omawiać książkę 6 maja. 















Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022