kl.5b lekcje j.polski 6.05.2023

Rozpoczęcie zajęć : sprawdzenie obecności i zadania domowego. Uczniowie odczytują fragment ,,Pana Tadeusza" - podręcznki str. 87.

Wprowadzenie do nowego tematu lekcji i zapisanie go na tablicy oraz w zeszytach : 

Temat : ,,Katarynka" Bolesława Prusa - problematyka i analiza tekstu. 

Zaczynamy od karty pracy nr 1. Jest to quiz sprawdzający wiedzę z lektury. 



Uczniowie rozwiązują test , a nauczyciel zadaje uczniom dodatkowe pytania dotyczące treści książki np. Kim były sąsiadki pana Tomasza ? Jak wyglądało mieszkanie mecenasa , a jak mieszkanie kobiet ?  ( chodzi o podkreślenie różnicy między bogatym , eleganckim wnętrzem domu głównego bohatera , a ubogim , skromnym wystrojem mieszkania kobiet.)  

Dzieci mogą korzystać z lektury , pracować z tekstem. 

Po rozwiązaniu quizu uczniowie odczytują hasło  ( PSEUDONIM ) i jego znaczenie - u dołu strony. 


Karta pracy nr 2. 



Czym były i nadal są katarynki ? Zadanie polega na uzupełnieniu barkujących liter. Uczniowie pracują samodzielnie , potem wspólnie sprawdzamy poprawność ćwiczenia. Wybrany uczeń głośno odczytuje tekst. 


Przy okazji tego zadania nauczyciel pyta uczniów , dlaczego główny bohater , pan Tomasz , tak bardzo nie lubił katarynek ? Czemu tak bardzo go irytowały? 

Odpowiedzi uczniów : Katarynki były bardzo głośne , często mechanizm był popsuty , przez co strasznie fałszowały. Nie był to rodzaj muzyki , który lubił pan Tomasz. 


Karta pracy nr 3 - należy nazwać emocje pana Tomasza. 



Kolejnym zadaniem był opis wyglądu głównego bohatera - w tym celu nauczyciel prosi uczniów , aby odnaleźli w tekście lektury fragment , który dokładnie opisuje sylwetkę pana Tomasza ( jest to początek książki , str. 5 ) 

W następnej części lekcji omówiliśmy sytuację niewidomej dziewczynki . Kiedy straciła wzrok ? Z jakiego powodu ? 

Następnie nauczyciel wraz z uczniami odczytuje wybrane fragmenty książki - str.11- moment , kiedy mecenas zdaje sobie sprawę , że dziecko jest niewidome. 

Historia choroby dziewczynki - również str. 11. Analizujemy i opisujemy dany fragment. 

Nauczyciel prosi uczniów , aby opowiedzieli własnymi słowami , o tym co się wydarzyło , gdy nowy stróż wpuścił na podwórze kataryniarza ? Jak zareagował pan Tomasz ? Co zauważył ? 

Jest to punkt kulminacyjny książki - bardzo ważna chwila. Pan Tomasz zmienia  swoje nastawienie do katarynek , gdy widzi jaką radośc sprawia ta muzyka dziewczynce. Apatyczne dotąd i osowiałe , niewidome dziecko zaczyna tańczyć i śmiać się radośnie. Mecenas postanawia odtąd , że postara się pomóc chorej i poszukać dla niej pomocy lekarskiej. 

Na podsumowanie  pracy z lekturą nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy nr 4. Należy uzupełnić plan wydarzeń. 




Zad.dom.

Napisz kilka zdań na temat niewidomej dziewczynki : Jaka była jej sytuacja ? Jak spędzała czas ? Co się zmieniło , gdy usłyszała muzykę płynącą z katarynki ? 

































Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022