J. polski klasa 7, 25.11

 Temat: Życie w okupowanej Warszawie.

1. Głośne odczytanie pierwszego akapitu rozdziału i odpowiedź na następujące pytania:

 • Jak autor ocenia sytuację Polski we wrześniu 1939 roku? 

 • Kogo przypuszczalnie obwinia za taki stan rzeczy?

 • Jakie wady Polaków piętnuje?

Notatka:

Życie w okupowanej Warszawie ( podobnie było w innych miastach):

• widok mężczyzn w niemieckich mundurach, 

• zrujnowane budynki mieszkalne i publiczne, 

• brak światła, wody i gazu, 

• aresztowania ludzi (działaczy społecznych, osób kierujących przedsiębiorstwami, np. ojca Alka), 

• szukanie sposobów szkodzenia wrogowi – tworzenie pierwszych organizacji konspiracyjnych (np. PLAN) i organizowanie akcji przeciwko Niemcom, 

• bieda i brak żywności, 

• trudności w zdobywaniu opału, 

• zorganizowanie tajnego nauczania (tajnych kompletów), 

• zdominowanie życia publicznego przez Niemców (niemieckie filmy w kinach, lokale i sklepy tylko dla Niemców), 

• rozwój działalności konspiracyjne

• godzina policyjna, 

• łapanki uliczne, 

• nagłe rewizje i aresztowani


Temat: Opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Charakterystyka bohaterów                    książki "Kamienie na szaniec".


1. Klasa został podzielona na 3 grupy – każda z nich charakteryzowała jednego z trzech głównych bohaterów. Wewnątrz każdej grupy uczniowie dzielili się zadaniami, np.: 

• przedstawienie postaci – informacja ogólna

 • wygląd 

 • osobowość, 

 • cechy charakter

Prezentacja wyników pracy:



ALEK:

  • Aleksy Dawidowski, podharcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer” 
  • wysoki, szczupły, o niebieskich oczach i płowej czuprynie, zawsze uśmiechnięty i żywo gestykulujący
  • pogodne usposobienie, zacięcie przywódcze, skłonność do ryzyka, odwaga granicząca z brawurą, skłonność do autorefleksji, wytrwałość w postanowieniu, ambicja, pracowitość, zaradność



RUDY:
  • Jan Bytnar, harcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer”
  • młodzieńcza, piegowata twarz i rudawe włosy, drobna, szczupła sylwetka, niewysoki
  • typ intelektualisty, wszechstronne zdolności, miłośnik książek, wynalazca udoskonaleń technicznych, wrażliwość, uczuciowość, delikatność, nieśmiałość, pracowitość, zaradność, pomysłowość, odpowiedzialność, skromność



ZOŚKA:
  • Tadeusz Zawadzki, harcmistrz, drużynowy 23. WDH w czasie wojny, komendant rejonu Mokotów Górny podziemnej organizacji
  • delikatna cera, regularne rysy, „jasnoniebieskie spojrzenie i włosy złociste”, „uśmiech zupełnie dziewczęcy”, ręce o długich, subtelnych palcach 
  • przywódca-przewodnik, typ zamkniętego w sobie samotnika, uczuciowość, wrażliwość, przywiązanie do rodziny, spokój wewnętrzny, łagodność, wyrozumiałość, odpowiedzialność, upór, ambicja, pracowitość,  zaradność

Ostatnią lekcję poświęciliśmy na grę edukacyjną ze znajomości treści lektury.

Zadanie domowe do 16 grudnia:
Do wyboru jeden z tematów:
  1.  Aleksander Kamiński napisał o swoich bohaterach, że byli ludźmi, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Czy podzielasz opinię autora? Wypowiedz się w formie rozprawki. 
  2. Aleksander Kamiński nazwał swoją książkę „opowieścią o wspaniałych ideałach braterstwa i służby”. Rozważ słowa autora w formie rozprawki. 
  3. Odwołując się do utworu Kamienie na szaniec oraz do innych znanych ci tekstów kultury o tematyce wojennej, rozważ problem: Obrona ojczyzny – prawo czy obowiązek. 

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022