Temat: "Idź wyprostowany wśród tych, co na kolanach.”
Antygona Sofoklesa jako studium godności ludzkiej.
1. Ćwiczenia językowe i frazeologiczne związane ze słowem godność.
Godność (propozycje uczniów):
• poczucie własnej wartości,
• postępowanie zgodne z własnym sumieniem,
• szacunek dla samego siebie,
2. Ustalenie następujących kwestii:
• Kto i czyjej godności broni w utworze Sofoklesa?
• W jaki sposób bohaterowie bronią godności?
Kreon:
– jest nieugięty
– nie daje się nikomu przekonać
– odrzuca argumenty syna
– nie przyjmuje do wiadomości przepowiedni Tejrezjasza
- konsekwentnie trwa przy swoim postanowieniu
- nie może pogodzić się z faktem, że przeciwstawia mu się
kobieta
Antygona
- nie godzi się na to, by jego zwłoki zostały zbezczeszczone
– ryzykuje życie, by pochować zmarłego brata, chcąc mu
zapewnić spokój wieczny
– oddaje Polinikowi cześć należną zmarłemu
– chowa zwłoki brata także z powodu szacunku dla więzów rodzinnych
-woli umrzeć niż sprzeniewierzyć się temu, co dla niej
najważniejsze: boskim prawom i więzom krwi
– postępuje
zgodnie z sumieniem i przyzwoitością
– dumnie stawia czoła Kreonowi
– nie okazuje lęku przed śmiercią
– pozostaje wierna sobie i wyznawanym wartościom
Praca domowa do wyboru na 16 .12.23:
1.„Żem bratnie zwłoki uczciwie grzebała
Taką mnie darzą podzięką!”
Zredaguj przemówienie Antygony do ludu tebańskiego. Zastosuj środki retoryczne typowe dla przemówienia.
2. „Władza nie powinna lekceważyć nieba” – rozwiń w dowolnej formie słowa Anthony’ego de Mello,
odwołując się do treści "Antygony".
Temat: Powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem.
Sprawdzian wiadomości 2 grudnia:
Proszę powtórzyć następujące zagadnienia:
1. Jaki sens ma cierpienie na przykładzie Księgi Hioba?
2. Filozofia antyczna: Sokrates i Platon.
3.Historia greckiego teatru i dramatu.