Lekcja WOP klasa 6B 23/03/2024
Temat: Barok i sarmatyzm.
Obejrzyj za zgodą rodziców:
https://www.youtube.com/watch?v=-nfJtLu-6jc
https://www.youtube.com/watch?v=h5AWrGmJ6dk
SYTUACJA POLITYCZNA POLSKI
- Kryzys renesansowych ideałów humanistycznych: ładu, harmonii życia, umiejętności godzenia wartości ziemskich i wiecznych, tolerancji religijnej.
- Upadek autorytetu Polski na arenie międzynarodowej,
- Dominacja szlachty i magnaterii.
- Upadek autorytetu króla.
- Oficjalny zakaz organizowania nabożeństw protestanckich.
- Wzrost znaczenia duchowieństwa.
- Polska jako rozległy terytorialnie kraj.
- Wiek wojen z Turcja, Szwecją, Kozakami.
- Przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy w 1596 roku przez Zygmunta III Wazę.
- Dwory magnatów stają się ośrodkami kultury.
1. W Polsce barok pojawił się na przełomie XVI i XVII wieku.
2. Nazwa barok pochodzi od słowa „barocco”, które od portugalskiego słowa oznacza perłę o nieregularnym kształcie.
Barok rozpowszechnił się w niemal całej Europie, chociaż jego najsilniejszym ośrodkiem pozostawała Italia. Trwał aż do XVIII wieku, kiedy to przekształcił się w rokoko później w klasycyzm.
Powstanie baroku wiąże się z wieloma wojnami i głodem, którego doświadczyli ludzie w XVI i XVII wieku. Zaczęto wtedy wątpić w potęgę jednostki (co było podkreślane w renesansie). Pomocy zaczęto szukać w religii, u Boga.
RZEŹBA BAROKOWA W POLSCE
Kolumna Zygmunta,
Pomniki nagrobne.
Kolumny często są też skręcone. Popularnym materiałem zdobniczym był stiuk czyli gips, wapień zmieszany z sproszkowanym marmurem, zazwyczaj barwionym w masie
i wypolerowany do połysku.
3. Cechy baroku:
- bogactwo środków,
- oryginalność,
- kontrast,
- ruch,
- łączenie różnych elementów,
- nawiązywanie do kultury ludowej, współczesności i codzienności,
- tematyka religijna i mitologiczna,
- dynamika,
- ekspresja, teatralność,
- znaczna rola koloru,
- posługiwano się alegorią (symbolem) i personifikacją,
- w kompozycji dominują kierunki ukośne.
ELEMENTY CHARAKTERYSTYCZNE SZTUKI SARMACKIEJ
- Wykształcenie się typu wiejskiej rezydencji magnackiej i dworku szlacheckiego.
- Duża popularność portretu trumiennego.
4. Architektura barokowa w Polsce
a. architektura kościelna
- Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie – wzorowany na kościele Il Gesù.
- Kalwarie – Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej.
b. barokowe budownictwo świeckie
a. Pałac w Wilanowie.
b. Zamek Królewski w Warszawie (przebudowa).
c. Zamek Ossolińskich Krzyżtopór pod Ujazdem.
d. Pałac Krasickich w Warszawie.
e. Pałac Branickich w Białymstoku.
Pałac w Wilanowie
Pałac Branickich w Białymstoku
POLSKA LITERATURA BAROKOWA
POEZJA – Jan Andrzej Morsztyn, Wacław Potocki
PAMIĘTNIKARSTWO – Jan Chryzostom Pasek
5. Sarmatyzm jest to styl życia i okres w dziejach kultury polskiej w XVII
i XVIII wieku, ukształtował się pod dużym wpływem wzorów wschodnich, charakteryzujących się wielkim przepychem jeśli chodzi o wyposażenie wnętrz, stroje czy też zamiłowanie do kosztowności.
Ubiory szlachty polskiej z drugiej połowy XVII w.
W XVII w. ostatecznie ukształtował polski strój szlachecki. Składał się z oryginalnie przetworzonych elementów mody litewsko-ruskiej i węgierskiej oraz wschodnich. Ubiór polski składał się z trzech okryć: spodniego kaftana, okrycia wierzchniego i futrzanego zimowego. Ważnym elementem stroju szlacheckiego były żupany i noszone na nie kontusze. W zimie wkładano luźne, podbite futrem szuby, najczęściej jednak delie, a od połowy XVII w. także ferezje. Spodnie wpuszczano w buty z barwnej skóry bez obcasów. Bogactwo polskiego stroju polegało na stosowaniu kosztownych materiałów – np. futer, złotogłowiu, flandryjskiego i angielskiego sukna, włoskiego jedwabiu. Uzupełnieniem stroju były jedwabne pasy, ozdobna, sadzona drogimi kamieniami, broń oraz klejnoty: łańcuchy, guzy i klamry srebrne i złote zdobione drogimi kamieniami i perłami.
Stroje szlachcianek były mniej wyszukane od męskich. Kobiety zakładały długie suknie z kamizelkami lub spódnice z obcisłymi gorsetami z płótna, atłasu, adamaszku, aksamitu, brokatu lub jedwabiu. Na ramiona zarzucały białe chusty, na które wkładały czepce lub czapki, które zimą zastępowały kołpakami z futra. Popularne były futra z zajęcy, królików, lisów i kun, a w domach magnackich – soboli i bobrów. Uzupełnieniem stroju kobiecego były klejnoty – diademy, naszyjniki, łańcuchy, zausznice, bransolety, brosze i pierścienie.