Klasa 4a WOP 13.09.2025 r.



Temat: Historia - nauka o przeszłości. 
1. Czym zajmuje się historia?
2. Postacie baśniowe, legendarne i historyczne.
3. Kim jest historyk?
4. Czym są źródła historyczne?
5. Od przyczyny do skutku. 

Cele lekcji:
- dowiem się, czym jest historia, przyczyna i skutek;
- dowiem się, kto zajmuje się badaniem przeszłości;
- zapamiętam, że źródłami historycznymi nazywamy wszelkie ślady działalności człowieka, które dostarczają informacji.




Dla dociekliwych  
Słowo „historia” pochodzi od greckiego wyrazu istoria, który początkowo oznaczał „badanie” lub „wiedzę zdobytą poprzez badania”. Obecnie pod pojęciem „historia” rozumie się:
  • dzieje (wszystko to, co wydarzyło się w przeszłości),
  • naukę (zajmującą się badaniem dziejów ludzi)


 

Notatka w zeszycie

Historia to nauka, która opisuje życie ludzi i ich dokonania. 
Istnieje historia prywatna, rodzinna, przedmiotów, państw, miejsc. 
Uczymy się historii, aby zrozumieć dzisiejszy świat.
Badaniem i opisywaniem przeszłości zajmują się historycy.
------------------------------------------------------------------------------------------

Historyk bada przeszłość na podstawie źródeł historycznych, czyli wszelkich śladów działalności człowieka, które dostarczają informacji.
  • Nie wszystkie źródła historyczne mają taką samą wartość dla historyka. Jednak każdy przedmiot, dokument czy budowla przekazuje informacje o przeszłości.
  • Część źródeł historycznych jest dostępna dla większości ludzi, np. kościoły zbudowane przed wiekami, pozostałości murów obronnych.
  • Inne źródła można zobaczyć lub poznawać w specjalnie do tego stworzonych instytucjach, np. w:archiwach, muzeach, skansenach. 

Podział źródeł historycznych.
  • Historyk ustala, co było przyczyną, a co skutkiem wydarzeń z przeszłości -np. dlaczego wybuchła wojna (np.król chciał powiększyć państwo), jakie były jej następstwa (np. zniszczone wsie i miasta). 
  • Omówiliśmy znaczenie słów: przyczyna, wydarzenie i skutek. 
  • Zapisaliśmy w zeszycie
  • przyczyna (dlaczego?) -wydarzenie (co się wydarzyło?) - skutek (jakie były następstwa?)


W domu 
Proszę przeczytać cały temat w podręczniku - Historia - nauka o przeszłości, s.8-11.




















 

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025