Klasa 4b WOP 7 i 14.09.2024 r.


Temat: Jestem w czwartej klasie.
1. Poznajmy się!
2.O czym będziemy się uczyli?
3. Za co dostaję oceny? 

Zajęcia rozpoczęliśmy od wzajemnego przedstawienia się i powiedzenia kilku zdań o sobie. Uczniowie otrzymali karty, które mogli wypełnić podczas zajęć lub w domu. 

Jestem w czwartej klasie.

Co pozostaje?

  • Mam swoich kolegów i koleżanki w klasie.
  • Kontynuuję moją przygodę z językiem polskim.
  • Nadal będę się uczyć interesujących rzeczy.
Co się zmieni?
  • Będę mieć dwie nowe nauczycielki.
  • Będę mieć nowy, bardzo interesujący przedmiot – wiedzę o Polsce.
  • Pojawią się oceny w skali od 1 do 6. 

Jaka jest rola nauczyciela w mojej klasie? 

Nauczyciel jest osobą, która wspiera mnie w moim uczeniu się, rozumie, że czasami mogę czegoś nie rozumieć lub potrzebować więcej czasu na przyswojenie pewnych wiadomości. Zawsze mam prawo powiedzieć, że czegoś nie rozumiem lub potrzebuję więcej czasu. Zawsze mam prawo wyrazić swój pogląd na dany temat.

Jakie są moje prawa i obowiązki jako ucznia?

  • Wyrażać się z szacunkiem.
  • Pytać nauczyciela, kiedy nie rozumiem słów lub danego tematu.
  • Starać się pracować systematycznie i brać czynny udział w zajęciach.



Oceny

Ocena

Kiedy otrzymuję taka ocenę?

celujący

6

Biegle posługujesz się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu różnych problemów i zadań, proponujesz nietypowe rozwiązania oraz podejmujesz się zadań wykraczających poza program nauczania w klasie ósmej. Jesteś aktywna/-y na lekcjach.

bardzo dobry

5

Bardzo dobrze posługujesz się zdobytymi wiadomościami, potrafisz pracować samodzielnie      i jesteś aktywna/-y na lekcjach.

dobry

4

W dużej mierze opanowałeś/-aś wiadomości             i umiejętności przewidziane programem nauczania, starasz się i jesteś aktywna/-y na lekcjach.

dostateczny

3

Opanowałeś/-aś podstawowe wiadomości z WOP, ale potrzebujesz pomocy nauczyciela w interpretowaniu zjawisk i faktów historycznych. Jesteś mało aktywna/-y na zajęciach.

dopuszczający

2

Masz duże braki w wiadomościach i umiejętnościach przewidzianych programem, a także masz trudności z pracą samodzielną.

niedostateczny

1

Nie opanowałaś/-eś podstawowych wiadomości         i umiejętności zawartych w programie

O czym warto pamiętać, kiedy myślę o ocenach?

  • Ocena nie jest celem. Uczę się, aby się rozwijać i rozumieć otaczający mnie świat.
  • Oceniany jest efekt mojego nauczenia się materiału szkolnego, a nie ja jako człowiek.
  • Moja lub czyjaś słabsza ocena nie powinna być powodem do dokuczania.
  • Zawsze mogę poprawić swoją ocenę, jeśli mi na tym zależy.
Następnie dowiedzieliśmy się, o czym będziemy się uczyć podczas lekcji wiedzy o Polsce.
Będziemy się uczyć o:
  • historii Polski,
  • geografii Polski,
  • tradycjach i szeroko pojętej kulturze.
Temat: Czym jest historia?

Cele lekcji:
- dowiem się, czym jest historia, przyczyna i skutek;
- dowiem się, kto zajmuje się badaniem przeszłości;
- zapamiętam, że źródłami historycznymi nazywamy wszelkie ślady działalności człowieka, które dostarczają informacji.




Dla dociekliwych  
Słowo „historia” pochodzi od greckiego wyrazu istoria, który początkowo oznaczał „badanie” lub „wiedzę zdobytą poprzez badania”. Obecnie pod pojęciem „historia” rozumie się:
  • dzieje (wszystko to, co wydarzyło się w przeszłości),
  • naukę (zajmującą się badaniem dziejów ludzi)

Zapisaliśmy w zeszycie:

Historia opisuje życie ludzi i ich dokonania.
Badaniem i opisywaniem przeszłości zajmują się historycy.

Historyk bada przeszłość na podstawie źródeł historycznych, czyli wszelkich śladów działalności człowieka, które dostarczają informacji.
  • Nie wszystkie źródła historyczne mają taką samą wartość dla historyka. Jednak każdy przedmiot, dokument czy budowla przekazuje informacje o przeszłości.
  • Część źródeł historycznych jest dostępna dla większości ludzi, np. kościoły zbudowane przed wiekami, pozostałości murów obronnych.
  • Inne źródła można zobaczyć lub poznawać w specjalnie do tego stworzonych instytucjach, np. w:archiwach, muzeach, skansenach. 

Podział źródeł historycznych.
  • Historyk ustala, co było przyczyną, a co skutkiem wydarzeń z przeszłości (np. dlaczego wybuchła wojna, jakie były jej skutki nie tylko polityczne, ale też społeczne lub gospodarcze).
  • Omówiliśmy znaczenie słów: przyczyna, wydarzenie i skutek. 
  • Zapisaliśmy w zeszycie
  • przyczyna-wydarzenie-skutek
Dokończymy temat podczas zajęć 21 września. 

Proszę przynieść na kolejne zajęcia jakąś małą pamiątkę rodzinną. 

Chętni mogą przeczytać cały temat w podręczniku - Historia - nauka o przeszłości, s.8-11.

Gra dla chętnych - podział źródeł historycznych


 

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022