19.10.2024 r. Kasy 8 i 1 LO, język polski

Temat: Co mówią nam emocje?

Cele lekcji:

  1. Doskonalenie umiejętności argumentacji i formułowania własnych opinii.
  2. Dzielenie się refleksjami nad własnymi sposobami radzenia sobie z emocjami (przede wszystkim złością).
  3. Ćwiczenie umiejętności opisywania ilustracji.
Praca z kołem emocji. 
Zaprosiłam uczniów do gry, która miała nam pomóc w zbudowaniu wspólnego słownika do rozmowy o emocjach oraz w stworzeniu otwartej atmosfery na lekcji.
Grafiki zostały wykonane na podstawie Koła emocji Roberta Plutchika.

Odpowiednik Koła emocji po angielsku. 



Obejrzeliśmy krótki film Czy da się wyrosnąć ze złości?


Po obejrzeniu filmu odpowiedzieliśmy na pytania:
  1. W jaki sposób zmienia się nasze reagowanie na złość w ciągu życia?
  2. Skąd bierze się ta zmiana?
Następnie pracowaliśmy w grupach. Każda grupa otrzymała zdjęcie. 
Uczniwie wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:
1. Co się wydarzyło?
2. Jakie emocje widać na zdjęciu? 
3. Dlaczego te osoby tak zareagowały? 







Po omówieniu sytuacji ze zdjęć przez każdą grupę, wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na poniższe pytania.

  • Czy zinterpretowalibyście te zdjęcia w ten sam sposób?
  • Dlaczego nie możemy jednoznacznie opisać tego, co się na nich dzieje?
  • Jakie elementy są wspólne dla tych wydarzeń?
  • Czy znacie kogoś, kto przeżył coś podobnego?
  • Czy sami doświadczyliście czegoś takiego?

  • Każdy uczeń otrzymał kartę ze skanerem emocji i musiał zadać odpowiednie pytanie związane z każdą kategorią (fakty, emocje, działania i relacja).

    Następnie uwzględniając poniższe pytania, rozmawialiśmy o naszej złości.

    1. Dlaczego się złościmy?
    2. Skoro złość pomaga nam wyznaczać granice, to czy mamy prawo ranić innych lub zachowywać się agresywnie, gdy jesteśmy źli?
    3. Jak rozładować energię, którą budzi w nas złość?
    4. Jakie są wasze sposoby radzenia sobie ze złością? (np. oddychanie, tupanie, wyjście z pokoju, trzaskanie drzwiami, trening, spacer…)”






    Wniosek z naszej rozmowy – złość to ważna informacja, która pojawia się, gdy ktoś przekracza nasze granice, odczuwamy zagrożenie potrzeb
    lub niepowodzenie. 
    Podobnie jak inne emocje podstawowe, nie jest ani dobra, ani zła. Może być uzasadnioną i mądrą reakcją organizmu zarówno na sytuacje (zewnętrzne wyzwalacze), jak i na nasze myśli o tych sytuacjach (wewnętrzne wyzwalacze). Potrzebujemy narzędzi, które pomogą nam zrozumieć, dlaczego odczuwamy złość i technik, które pozwolą zadbać o siebie. 
    W złości nie mamy prawa ranić innych ludzi, dlatego musimy nauczyć się dbać o swoje emocje i właściwie je wyrażać.






    Popularne posty z tego bloga

    Klasa 7, j.polski z 18 września

    klasa 3 c z 25 stycznia

    język polski, klasa 6b, 09.04.2022