19.10.2024 r. Kasy 8 i 1 LO, język polski
Temat: Co mówią nam emocje?
Cele lekcji:
- Doskonalenie umiejętności argumentacji i formułowania własnych opinii.
- Dzielenie się refleksjami nad własnymi sposobami radzenia sobie z emocjami (przede wszystkim złością).
- Ćwiczenie umiejętności opisywania ilustracji.
Praca z kołem emocji.
Zaprosiłam uczniów do gry, która miała nam pomóc w zbudowaniu wspólnego słownika do rozmowy o emocjach oraz w stworzeniu otwartej atmosfery na lekcji.
Grafiki zostały wykonane na podstawie Koła emocji Roberta Plutchika.
Po obejrzeniu filmu odpowiedzieliśmy na pytania:
- W jaki sposób zmienia się nasze reagowanie na złość w ciągu życia?
- Skąd bierze się ta zmiana?
Następnie pracowaliśmy w grupach. Każda grupa otrzymała zdjęcie.
Uczniwie wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:
1. Co się wydarzyło?
2. Jakie emocje widać na zdjęciu?
3. Dlaczego te osoby tak zareagowały?
Każdy uczeń otrzymał kartę ze skanerem emocji i musiał zadać odpowiednie pytanie związane z każdą kategorią (fakty, emocje, działania i relacja).
Następnie uwzględniając poniższe pytania, rozmawialiśmy o naszej złości.
- Dlaczego się złościmy?
- Skoro złość pomaga nam wyznaczać granice, to czy mamy prawo ranić innych lub zachowywać się agresywnie, gdy jesteśmy źli?
- Jak rozładować energię, którą budzi w nas złość?
- Jakie są wasze sposoby radzenia sobie ze złością? (np. oddychanie, tupanie, wyjście z pokoju, trzaskanie drzwiami, trening, spacer…)”
Wniosek z naszej rozmowy – złość to ważna informacja, która pojawia się, gdy ktoś przekracza nasze granice, odczuwamy zagrożenie potrzeb
lub niepowodzenie.
Podobnie jak inne emocje podstawowe, nie jest ani dobra, ani zła. Może być uzasadnioną i mądrą reakcją organizmu zarówno na sytuacje (zewnętrzne wyzwalacze), jak i na nasze myśli o tych sytuacjach (wewnętrzne wyzwalacze). Potrzebujemy narzędzi, które pomogą nam zrozumieć, dlaczego odczuwamy złość i technik, które pozwolą zadbać o siebie.
W złości nie mamy prawa ranić innych ludzi, dlatego musimy nauczyć się dbać o swoje emocje i właściwie je wyrażać.