Klasa VIII język polski 24.05.2025 r.
Temat: Debata oksfordzka - surowe karanie przestępców jest słuszne.
Celem głównym lekcji było rozwijanie umiejętności formułowania i prezentowania wypowiedzi argumentacyjnych w ramach zorganizowanej formy debaty oksfordzkiej. Szczególny nacisk położono na doskonalenie umiejętności wyrażania poglądów, słuchania rozmówców, formułowania kontrargumentów oraz poszanowania odmiennych opinii – kompetencji kluczowych dla uczestnictwa w życiu demokratycznym.
Debata to nie tylko metoda pracy, ale też ważne narzędzie w kształtowaniu postaw obywatelskich i komunikacyjnych. Styl oksfordzki, którego się trzymaliśmy, wywodzi się z brytyjskiej Izby Gmin i charakteryzuje się przejrzystą strukturą oraz atrakcyjnym, dynamicznym przebiegiem. Każdy z uczniów zapoznał się z regulaminem debaty i otrzymał określoną rolę: marszałka, sekretarza, członka propozycji lub opozycji (w tym liderów oraz mówców), bądź też członka publiczności.
Tematem debaty była kontrowersyjna i angażująca teza: „Surowe karanie przestępców jest słuszne.”
Lekcja przebiegała według następujących etapów:
-
Burza mózgów – uczniowie spontanicznie dzielili się skojarzeniami i poglądami na temat surowości kar.
-
Miniwykład nauczyciela – przedstawienie zarysu polskiego systemu kar oraz informacji o karach najsurowszych (kara dożywotniego pozbawienia wolności, środki zabezpieczające itp.).
-
Praca z tekstem – uczniowie zapoznali się z artykułem dr Joanny Stojer-Polańskiej pt. „Jaka powinna być kara?”, który poruszał kwestie funkcji kary oraz jej społecznego i etycznego wymiaru.
-
Wysłuchanie nagrania z udziałem prof. dra hab. Andrzeja Zolla, który komentował znaczenie prawa karnego i zasad wymiaru sprawiedliwości.
-
Podział na grupy – uczniowie zostali podzieleni na propozycję i opozycję. Każda strona przygotowała trzy wystąpienia oraz przemówienia liderów.
-
Przeprowadzenie debaty – z pełnym poszanowaniem zasad stylu oksfordzkiego: marszałek czuwał nad przebiegiem debaty, sekretarz prowadził dokumentację, a publiczność miała możliwość zadania pytań i wyrażenia swojej opinii.
Po zakończeniu debaty wszyscy uczestnicy mieli prawo do głosowania, wyrażając swoje stanowisko po wysłuchaniu wszystkich argumentów. Wystarczyło nam również czasu na krótkie podsumowanie, refleksję i wymianę uwag dotyczących zarówno treści merytorycznych, jak i samego przebiegu debaty. Uczniowie zastanowili się, co przebiegło dobrze, a które elementy można byłoby jeszcze udoskonalić w przyszłości.
Debata przebiegła na wysokim poziomie merytorycznym, a uczniowie wykazali się dużą kulturą dyskusji, zrozumieniem tematu oraz umiejętnością budowania i prezentowania argumentów. Umiejętność debatowania, słuchania i kontrargumentacji okazała się nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale też świetnym ćwiczeniem retorycznym oraz społecznym.