JĘZYK POLSKI- 4B - LEKCJE Z 3 GRUDNIA

TEMAT: DLACZEGO PRZYJAŹŃ JEST WAŻNA?

podręcznik str. 81 "Spotkać przyjaciela!"


ROBACZEK TADZIU
MOTYLEK
-          samotny
-          smutny
-          zaczął rozmowę
-          nie ma domu
-         samotny
-          smutny
-          nieśmiały
-          nie chciał mówić o sobie


 Robaczka Tadzia i Motylka połączyły głównie dwie cechy. Obydwoje byli samotni i smutni. Zaprzyjaźnili się i zamieszkali razem. We dwóch żyje się raźniej, niż być samemu.

Zad. 1, 2 / str. 82

 Jaki inny tytuł moglibyśmy zaproponować opowiadaniu?
- "Przyjaciele"
- "Motyl i Robaczek"
- "Robaczek poznaje Motyla"
- " Przyjaciele na zawsze"
- "Jak nie być samotnym?"
- "Robaczek i Motyl nad rzeką"

Wypowiedzi uczniów na temat:
- Dlaczego pomaganie komuś to czysta przyjemność?
- Dlaczego warto mieć przyjaciela?
- Czy rodzice mogą być naszymi przyjaciółmi?
- Jaka powinna być przyjaźń?

bezinteresowna pomoc, przyjaźń- pomaganie komuś, bez oczekiwania na korzyści

TEMAT: AKADEMIA I JEJ ZAŁOŻYCIEL - PAN KLEKS.

akademia- 
1. wyższa uczelnia, na której kształcą specjaliści, uczelnia, w której zdobywa się wiedzę pod kierunkiem profesorów.
2. uroczysty apel w szkole, spotkanie z jakiejś okazji, program artystyczny (piosenki, recytacje, inne występy), przedstawienie. np: Ślubowanie klas pierwszych.

Ambroży Kleks - nauczyciel, wychowawca chłopców w akademii (pamiętamy o pisowni! akademia- akademii, geografia - geografii, Irlandia - Irlandii). Był kiedyś uczniem Doktora Paj - Chi - Wo.

Jaki był Pan Kleks?

osobliwość- rzecz, osoba, niezwykła, oryginalna, niecodzienna, niepowtarzalna, wyjątkowa, nadzyczajna


wygląd
ubranie
umiejętności
Wzrost: średni
Nos: ruchliwy, binokle na nosie
Wąsy: długie, koloru pomarańczy
Broda: czarna i gęsta
Oczy: mądre i przenikliwe
Włosy: gęstam rozwichrzona czupryna, mieniła się kolorami tęczy

- surdut w kolorze czekolady lub bordo
- aksamitna kamizelka cytrynowa
- duża kokarda, mucha, zamiast krawata
- duża ilość guzików i kieszeni
- szerokie spodnie
- umiał latać
- powiększał sprzęty
- gotował ze szkiełek i farb
- ma doskonałą pamięć
- wjeżdżał na poręczy do góry
- wysyłał oko na oględziny



TEMAT:BAŚŃ W BAŚNI - OPOWIEŚĆ SZPAKA MATEUSZA.


Rozdział drugi wyróżnia się z całej lektury. Narratorem jest tu Mateusz książę. Opowiada swoją historię życia.

baśń - (odmiana bajki), zawiera wydarzenia magiczne, nierzeczywiste połączone z prawdziwymi postaciami i wydarzeniami rzeczywistymi. 

 OPOWIEŚĆ SZPAKA MATEUSZA (WEDŁUG PLANU WYDARZEŃ):

1. Mateusz - księciem
2. Zamiłowania następcy tronu do polowań i jazdy konnej.
3. Kategoryczny zakaz ojca.
4. Nocna wyprawa księcia.
5. Zabicie króla wilków.
6. Rana Mateusza.
7. Bezradność lekarzy.
8. Cudowne uzdrowienie przez Doktora Paj - Chi - Wo.
9. Podarowanie czapki bogdychanów ( cesarzy chińskich)
10. Zemsta wilków.
10. Upadek królestwa.
11. Zamiana Mateusza w szpaka.
12. Poszukiwania guzika.

Zadanie domowe
Pracę, ( jeden temat do wyboru) piszemy na kartkach!

1. Spotkałam/ łem Pana Kleksa wyglądał niezywkle kolorowo (opis postaci).
2. Znajdź w domu lub narysuj duży guzik o ciekawym kształcie, kolorze, wzorze. Uruchom wyobraźnię. Może ten guzik był przyszyty do płaszcza czarodzieja? Albo był kiedyś magiczny i o nim zapomniano. Jakiego zaklęcia należy użyć, by obudzić drzemiące w nim moce?
Opisz historię guzika. Możesz zacząć tak:
W szufladzie znalazłem (jaki?) .........................  guzik.
Kiedyś guzik ten ...........

dla chętnych!
Narysuj ilustrację do wybranego wydarzenia w lekturze.


PRZYPOMINAM

Za tydzień przynosimy paczki mikołajkowe dla wylosowanej osoby. Prezent do 10 euro.
Zajęcia 10 grudnia są ostatnimi w tym roku szkolnym. Spotykamy się po przerwie świątecznej 14 stycznia 2017 roku.


Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia