klasa 7 - język polski - z 23 września

Temat : Rodowód człowieka w świetle biblijnej i współczesnej opowieści.

Podr. s. 34-35.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda  z grup pracowała nad innym tekstem. Ich zadaniem było stworzenie notatki – schematu. Następnie wyniki swoich prac zapisywali na tablicy. Później wspólnie analizowaliśmy fresk Michała Anioła „Stworzenie Adama”.

Temat: Źródła i znaczenie związków frazeologicznych.

Podr. s. 36-39, zadania 1,2, 5, 6, 8.
Związek frazeologiczny (frazeologizm) – trwałe połączenie wyrazowe, w którym niemożliwa jest zmiana jego formy.

Zadanie domowe
1.Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych. Wytłumacz z jakim wydarzeniem biblijnym są związane: lata chude i tłuste, mieć jak w raju, manna z nieba, wieża Babel, miłosierny samarytanin.
2. Od imion utwórz przymiotniki i dopasuj je do odpowiednich rzeczowników:
a) Salomon, Kain , Judasz, Hiob
b) srebrniki, wieści, znamię, mądrość
Wyjaśnij znaczenie powstałych  frazeologizmów.

Temat: Rozprawa historyka z historią – Norman Davies o Europie.

Podr. s. 40-43, zadania 1,2,3, 4.
Po przeczytaniu tekstu uczniowie odpowiadali na pytania testowe. Następnie pisali plan wydarzeń. Analizowaliśmy tekst – z pierwszego akapitu wypisywali epitety, porównania i metafory.

Wniosek :
W tekście użyto środków stylistycznych charakterystycznych dla języka literackiego, wprowadzono elementy narracji , dodano nawiązania do mitów i legend. Taki sposób pisania pobudza wyobraźnię odbiorcy, pozwala przedstawić historię w sposób obrazowy, nadaje tekstowi styl gawędy czy też opowieści.

Zadanie domowe (jeden temat do wyboru, praca na minimum dwie strony)
1.Napisz, czym dla ciebie jest Europa.
2. Napisz  charakterystykę młodego współczesnego Europejczyka.


Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia