JĘZYK POLSKI- KLASA 5B - LEKCJE Z 21 PAŹDZIERNIKA

TEMAT: JAK ŻYŁ PAN TOMASZ I DLACZEGO NIE LUBIŁ KATARYNEK?

kataryniarz - człowiek grający na katarynce
katarynka - instrument

1. Upodobania i zainteresowania pana Tomasza. (odszukanie i odczytanie fragmentów w lekturze):

koneser - wystawny znawca rzeczy pięknych, wytwornych i smacznych np: koneser wina
esteta- osoba wrażliwa na piękno, znawca piękna
pedant - człowiek przesadnie dbający o porządek, drobiazgi
egoista - samolub - człowiek myślący tylko o sobie, swoich zachciankach i wygodach
kawaler - osoba, która nie założyła rodziny, wybrała życie w pojedynkę; samotnik
mecenas - adwokat
dżentelmen - osoba z dobrymi manierami, klasą, uprzejma, traktująca kobiety z szacunkiem
miłośnik sztuki - kochał sztukę, zachwycał się nią, była w kregu jego zainteresowań

2. Opis kolejnych reakcji pana Tomasza podczas słuchania dźwieków katarynki:

                                                                                                                   - płacenie stróżowi za
                                                                                                                     codzienne granie  na                                                                                                                      katarynce
                                                                                                                    - postanowienie
                                                                                                                     pomocy dziewczynce
                                                                                                                     --------------------------
                                                                                                                     3. podjęte postanowienie
                                                                          

                                                                       osłupienie, szok, zdziwienie,
                                                                       zdumienie
                                                                      -----------------------------------
                                                                      2. radość dziewczynki
złość, wściekłość, chęć
wyrzucenia kataryniarza z podwórka,
zdenerwowanie
---------------------------------------------
1. pojawienie się kataryniarza


Wniosek: Pan Tomasz z samolubnego i wygodnego mężczyzny, zmienił się w człowieka zauważającego potrzeby i pragnienia innych. Dla szczęścia dziewczynki był w stanie zrezygnować ze swoich długoletnich przyzwyczajeń muzycznych i zaakceptować coś, czego z całego serca nienawidził. Przemienił się w altruistę. Zaczął być dobrym człowiekiem, o wielkim sercu, wrażliwym na krzywdę drugiej osoby. 


TEMAT: PISOWNIA Ó, U, RZ, Ż, CH W ZAKOŃCZENIACH WYRAZÓW.

podręcznik str. 94

Przypomnienie zasad pisowni ó, u, rz, ż, ch w zakończeniach wyrazów (schemat str. 94) 

zad. 1/ 94

Zadanie domowe 
Na kartkach, wybieramy  JEDEN temat: 

1. Napisz, jak wyobrażasz sobie dalesze losy niewidomej dziewczynki
(piszemy jak narrator, w formie dalszego rozdziału)

np: Na następny dzień Pan Tomasz......................
      Nazajutrz............................. 
      Następnego ranka....................
      Po przebudzeniu dziewczynka wraz z mamą usłyszała pukanie do drzwi.................. 

2. Uzasadnij, dlaczego pan Tomasz może być dla nas wzorem do naśladowania?


 wstęp                                                rozwinięcie                                         zakończenie
ok. 2-3 zdania                                    najobszerniejsza część                       podsumowanie ok. 2-3
(to wprowadzenie,                             pracy  (o panu Tomaszu)                   zdania, (uzasadnienie, 
o czym chcemy napisać)                                                                               wnioski  końcowe)    (przedstawienie 
bohatera 
"Katarynki")

Pamiętamy o akapitach, które rozpoczynają każdą nową myśl.  

podręcznik  
dokończenie zad. 1/ str. 94 (w zeszycie)
zad. 2/ str. 95 (ołówkiem w podręczniku)

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025