JĘZYK POLSKI- KLASA 5B - LEKCJE Z 21 PAŹDZIERNIKA
TEMAT: JAK ŻYŁ PAN TOMASZ I DLACZEGO NIE LUBIŁ KATARYNEK?
kataryniarz - człowiek grający na katarynce
katarynka - instrument
1. Upodobania i zainteresowania pana Tomasza. (odszukanie i odczytanie fragmentów w lekturze):
koneser - wystawny znawca rzeczy pięknych, wytwornych i smacznych np: koneser wina
esteta- osoba wrażliwa na piękno, znawca piękna
pedant - człowiek przesadnie dbający o porządek, drobiazgi
egoista - samolub - człowiek myślący tylko o sobie, swoich zachciankach i wygodach
kawaler - osoba, która nie założyła rodziny, wybrała życie w pojedynkę; samotnik
mecenas - adwokat
dżentelmen - osoba z dobrymi manierami, klasą, uprzejma, traktująca kobiety z szacunkiem
miłośnik sztuki - kochał sztukę, zachwycał się nią, była w kregu jego zainteresowań
2. Opis kolejnych reakcji pana Tomasza podczas słuchania dźwieków katarynki:
- płacenie stróżowi za
codzienne granie na katarynce
- postanowienie
pomocy dziewczynce
--------------------------
3. podjęte postanowienie
osłupienie, szok, zdziwienie,
zdumienie
-----------------------------------
2. radość dziewczynki
złość, wściekłość, chęć
wyrzucenia kataryniarza z podwórka,
zdenerwowanie
---------------------------------------------
1. pojawienie się kataryniarza
Wniosek: Pan Tomasz z samolubnego i wygodnego mężczyzny, zmienił się w człowieka zauważającego potrzeby i pragnienia innych. Dla szczęścia dziewczynki był w stanie zrezygnować ze swoich długoletnich przyzwyczajeń muzycznych i zaakceptować coś, czego z całego serca nienawidził. Przemienił się w altruistę. Zaczął być dobrym człowiekiem, o wielkim sercu, wrażliwym na krzywdę drugiej osoby.
TEMAT: PISOWNIA Ó, U, RZ, Ż, CH W ZAKOŃCZENIACH WYRAZÓW.
podręcznik str. 94
Przypomnienie zasad pisowni ó, u, rz, ż, ch w zakończeniach wyrazów (schemat str. 94)
zad. 1/ 94
Zadanie domowe
Na kartkach, wybieramy JEDEN temat:
1. Napisz, jak wyobrażasz sobie dalesze losy niewidomej dziewczynki
(piszemy jak narrator, w formie dalszego rozdziału)
np: Na następny dzień Pan Tomasz......................
Nazajutrz.............................
Następnego ranka....................
Po przebudzeniu dziewczynka wraz z mamą usłyszała pukanie do drzwi..................
2. Uzasadnij, dlaczego pan Tomasz może być dla nas wzorem do naśladowania?
wstęp rozwinięcie zakończenie
ok. 2-3 zdania najobszerniejsza część podsumowanie ok. 2-3
(to wprowadzenie, pracy (o panu Tomaszu) zdania, (uzasadnienie,
o czym chcemy napisać) wnioski końcowe) (przedstawienie
bohatera
"Katarynki")
Pamiętamy o akapitach, które rozpoczynają każdą nową myśl.
podręcznik
dokończenie zad. 1/ str. 94 (w zeszycie)
zad. 2/ str. 95 (ołówkiem w podręczniku)
kataryniarz - człowiek grający na katarynce
katarynka - instrument
1. Upodobania i zainteresowania pana Tomasza. (odszukanie i odczytanie fragmentów w lekturze):
koneser - wystawny znawca rzeczy pięknych, wytwornych i smacznych np: koneser wina
esteta- osoba wrażliwa na piękno, znawca piękna
pedant - człowiek przesadnie dbający o porządek, drobiazgi
egoista - samolub - człowiek myślący tylko o sobie, swoich zachciankach i wygodach
kawaler - osoba, która nie założyła rodziny, wybrała życie w pojedynkę; samotnik
mecenas - adwokat
dżentelmen - osoba z dobrymi manierami, klasą, uprzejma, traktująca kobiety z szacunkiem
miłośnik sztuki - kochał sztukę, zachwycał się nią, była w kregu jego zainteresowań
2. Opis kolejnych reakcji pana Tomasza podczas słuchania dźwieków katarynki:
- płacenie stróżowi za
codzienne granie na katarynce
- postanowienie
pomocy dziewczynce
--------------------------
3. podjęte postanowienie
osłupienie, szok, zdziwienie,
zdumienie
-----------------------------------
2. radość dziewczynki
złość, wściekłość, chęć
wyrzucenia kataryniarza z podwórka,
zdenerwowanie
---------------------------------------------
1. pojawienie się kataryniarza
Wniosek: Pan Tomasz z samolubnego i wygodnego mężczyzny, zmienił się w człowieka zauważającego potrzeby i pragnienia innych. Dla szczęścia dziewczynki był w stanie zrezygnować ze swoich długoletnich przyzwyczajeń muzycznych i zaakceptować coś, czego z całego serca nienawidził. Przemienił się w altruistę. Zaczął być dobrym człowiekiem, o wielkim sercu, wrażliwym na krzywdę drugiej osoby.
TEMAT: PISOWNIA Ó, U, RZ, Ż, CH W ZAKOŃCZENIACH WYRAZÓW.
podręcznik str. 94
Przypomnienie zasad pisowni ó, u, rz, ż, ch w zakończeniach wyrazów (schemat str. 94)
zad. 1/ 94
Zadanie domowe
Na kartkach, wybieramy JEDEN temat:
1. Napisz, jak wyobrażasz sobie dalesze losy niewidomej dziewczynki
(piszemy jak narrator, w formie dalszego rozdziału)
np: Na następny dzień Pan Tomasz......................
Nazajutrz.............................
Następnego ranka....................
Po przebudzeniu dziewczynka wraz z mamą usłyszała pukanie do drzwi..................
2. Uzasadnij, dlaczego pan Tomasz może być dla nas wzorem do naśladowania?
wstęp rozwinięcie zakończenie
ok. 2-3 zdania najobszerniejsza część podsumowanie ok. 2-3
(to wprowadzenie, pracy (o panu Tomaszu) zdania, (uzasadnienie,
o czym chcemy napisać) wnioski końcowe) (przedstawienie
bohatera
"Katarynki")
Pamiętamy o akapitach, które rozpoczynają każdą nową myśl.
podręcznik
dokończenie zad. 1/ str. 94 (w zeszycie)
zad. 2/ str. 95 (ołówkiem w podręczniku)