klasa 7 - język polski - 4.11.2017r.
Temat: Jaką
wznieść świątynię? Rozmowa młodego faraona z kapłanem.
Podr. s.65-68, zad.
1-3.
Temat: Przysłowia mądrością narodu.
Podr. 69-71, zad.
1-7.
Temat: Co symbolizuje wieża Babel?
Podr. s.72-73.
Wisława Szymborska
Na wieży Babel
- Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
który by brzęczał nad tobą, gdy śpisz.
- Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach. Jak to, zapomniałeś?
Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
niebo pękło w stu błysku. Jakże mogłam wejść,
przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
kochasz ją jeszcze? O tak, chciałbym,
żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
powinnam była domyślić się tego.
- Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
- I to już wszystko? - Nikogo jak ciebie.
- Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
wyjadę z tego miasta. Bądź spokojna,
odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
- To stare dzieje, ostrze przeszło
nie naruszając kości. - Nie ma za co,
mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
i nie chcę wiedzieć, która to godzina.
Przedstaw krótko historię wieży Babel. Z jakiego
utworu pochodzi?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Gdzie w wierszu zauważasz bezpośrednie nawiązania do tych wydarzeń?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................
Kim są bohaterowie wiersza?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Bohaterowie wiersza rozmawiają. Dlaczego jest to tylko pozorny dialog?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Co wskazuje na to, że brak między nimi porozumienia? Zacytuj.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dlaczego nie potrafią się porozumieć?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Do jakiej wspólnej decyzji dojrzewają na koniec „rozmowy”?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nazwij środki stylistyczne zastosowane w podanych fragmentach:
a)
Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach.
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach.
…………………………………………………………………………………
b)
I to już wszystko?
……………………………………………………………………………………………