klasa 7 - język polski - 4.11.2017r.

Temat:  Jaką wznieść świątynię? Rozmowa młodego faraona z kapłanem.

Podr. s.65-68, zad. 1-3.

Temat: Przysłowia mądrością narodu.

Podr. 69-71, zad. 1-7.

Temat: Co symbolizuje wieża Babel?

Podr. s.72-73.

Wisława Szymborska
Na wieży Babel

- Która godzina? - Tak, jestem szczęśliwa,
i brak mi tylko dzwoneczka u szyi,
który by brzęczał nad tobą, gdy śpisz.
- Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach. Jak to, zapomniałeś?
Miałam na sobie zwykłą szarą suknię
spinaną na ramieniu. - I natychmiast potem
niebo pękło w stu błysku. Jakże mogłam wejść,
przecież nie byłeś sam. - Ujrzałem nagle
kolory sprzed istnienia wzroku. - Szkoda,
że nie możesz mi przyrzec. - Masz słuszność,
widocznie to był sen. - Dlaczego kłamiesz,
dlaczego mówisz do mnie jej imieniem,
kochasz ją jeszcze? O tak, chciałbym,
żebyś została ze mną. - Nie mam żalu,
powinnam była domyślić się tego.
- Wciąż myślisz o nim? - Ależ ja nie płaczę.
- I to już wszystko? - Nikogo jak ciebie.
- Przynajmniej jesteś szczera. - Bądź spokojny,
wyjadę z tego miasta. Bądź spokojna,
odejdę stąd. - Masz takie piękne ręce.
- To stare dzieje, ostrze przeszło
nie naruszając kości. - Nie ma za co,
mój drogi, nie ma za co. - Nie wiem
i nie chcę wiedzieć, która to godzina.

Przedstaw krótko historię wieży Babel. Z jakiego utworu pochodzi?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Gdzie w wierszu zauważasz bezpośrednie nawiązania do tych wydarzeń?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................

Kim są bohaterowie wiersza?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Bohaterowie wiersza rozmawiają. Dlaczego jest to tylko pozorny dialog?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Co wskazuje na to, że brak między nimi porozumienia? Zacytuj.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Dlaczego nie potrafią się porozumieć?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Do jakiej wspólnej decyzji dojrzewają na koniec „rozmowy”?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Nazwij środki stylistyczne zastosowane w podanych fragmentach:

a)      Murem targnął wiatr,
wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą
na skrzypiących zawiasach.

…………………………………………………………………………………

b)      I to już wszystko?
……………………………………………………………………………………………










Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025