klasa 4a - język polski - z 21 kwietnia

Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie.

wątek - ciąg zdarzeń w porządku przyczynowo- skutkowym skupiony np. wokół jakiejś postaci.

Karta pracy ucznia

Położenie -  wśród lasów i borów na terenach dawnych Słowian

gród – niewielki,  drewniany i obronny, otoczony wałami, zabezpieczony bramą 
i mostem zwodzonym; znajdują się w nim chaty mieszkańców, dwór kasztelana Mirmiła i klubo-gospoda.

okolica - lasy obfitujące w zwierzynę, w pobliżu jezioro i chata czarownicy Jagi oraz Łamignata, nieco dalej warownia Zbójcerzy.

mieszkańcy - dawni Słowianie pragnący prowadzić spokojny tryb życia.

zagrożenia  - rycerze rozbójnicy zwani  Zbójcerzami, łupiący podróżnych  i próbujący pod wodzą Hegemona zdobyć Mirmiłowo.

Woje -  obrońcy grodu.

Kajko - wierny woj Mirmiła i towarzysz Kokosza, drobny, czarnowłosy, odważny, rozsądny.

Kasztelan -  pan w grodzie, mąż Lubawy, łagodny, nieco nadwrażliwy.

Kokosz - woj Mirmiła, przyjaciel Kajka, tęgi i potężny, wiecznie głodny, nieco roztargniony.

życie codzienne - Życie codzienne w Mirmiłowie toczyło się spokojnie mieszkańcy uczciwie pracowali, polowali w okolicznych lasach. Wolny czas spędzali 
w klubo-gospodzie, biesiadowali. Władzę sprawował kasztelan, którego rozkazy (takie jak np. zamykanie na noc bram lub trzymanie ich zawsze i dla wszystkich otworem) ogłaszano na placu i poprzedzano biciem w bębny. O bezpieczeństwo mieszkańców dbali wojownicy zwani wojami.

 Wątek główny: wyprawa Mirmiła na Łysą Górę

Wątki poboczne: próba zdobycia grodu przez Zbójcerzy; wiosenne osłabienie i czarodziejska fujarka Łamignata.

Temat: Poznajemy język komiksu.

Polecenie dla uczniów: Posłuchajcie piosenki i powiedzcie, czego możemy się z niej dowiedzieć o komiksach. Wysłuchanie nagrania lub lektura tekstu i zapisanie spostrzeżeń uczniów w formie notatki graficznej.

Komiksy: opowiadają o przygodach i podróżach , ciekawe pełne niezwykłych zdarzeń, mają obrazki np. „Kajko i Kokosz”;  wciągają pełne zwrotów akcji,  zabawne np. „Tytus, Romek i A’Tomek”.

Praca z tekstem. Polecenie dla uczniów:  Pracując w grupach i korzystając z tekstu lektury, powiedzcie, jak autor komiksu wyraził i zapisał: dźwięki (grupa I), krzyk (grupa II), myśli bohaterów (grupa III), wypowiedzi bohaterów (grupa IV), wypowiedzi grupy osób (grupa V), wypowiedzi narratora (grupa VI). Znajdźcie w tekście odpowiednie przykłady, które posłużą wam do stworzenia notatki.

Słownik komiksowego języka
Sposoby wyrażania różnych treści w komiksie

dźwięki -  zapisane są bezpośrednio na obrazkach, zwykle bardzo dużymi, drukowanymi i pogrubionymi literami; towarzyszą im wykrzykniki.

krzyk-  oznaczony jest za pomocą pogrubionej, wyraźnej czcionki; im głośniej krzyczy bohater, tym większą czcionką pisane są jego słowa. 

myśli bohaterów -  znajdują się w chmurkach nad głowami postaci, które formułują myśli.

wypowiedzi bohaterów - słowa wypowiadane przez postaci na głos umieszczone są w dymkach prowadzących do ust postaci, która właśnie się wypowiada. 

wypowiedzi grupy osób - umieszczone są bezpośrednio na obrazku nad głowami mówiących albo w dymkach prowadzących do wielu postaci jednocześnie. 

wypowiedzi narratora - informacje o czasie, miejscu i okolicznościach zdarzeń znajdują się w prostokątnych ramkach zwykle umieszczonych w górnej części niektórych obrazków. 

Stworzenia przez klasę wspólnej definicji komiksu. Zapisanie wyników pracy w formie definicji.

Komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na które naniesione są w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie informacje od narratora. Informacje dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji znajdują się bezpośrednio na obrazkach.

Zadanie domowe:
Jeden temat do wyboru.
1.Wyobraź sobie, że możesz przenieść się na jeden dzień do Mirmiłowa. Napisz, jak go spędziłeś i z którymi bohaterami spotkałeś się osobiście.

2.Stwórz dalszą  część komiksu „Kajko i Kokosz”. Napisz tekst oraz narysuj obrazki (kilka stron). 

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia