klasa 5a - język polski - z 29 września

Temat: Jak wygląda pałac władcy mórz?


Podr. s. 53-55, zad. 1,2,3,4, 6 (list do zeszytu). 

zad. 2  




zad. 4






Temat: Przyjaźń i przyjaciel, czyli co to są rzeczowniki abstrakcyjne i konkretne.


Rzeczowniki konkretne określają przedmioty spostrzegane w otoczeniu za pomocą różnych zmysłów, a więc dotyku, wzroku, słuchu, smaku, powonienia. Do tej grupy rzeczowników zalicza się wszystkie nazwy osób, zwierząt i przedmiotów martwych, np. dom, ogród, pies, ciocia, wujek, gitara, kolega, Ania.

Rzeczowniki abstrakcyjne to takie, które nazywają zjawiska, których nie można poznać za pomocą zmysłów, np. godność, grzeczność, nienawiść, milczenie.


Rzeczowniki abstrakcyjne tworzymy od:
a.      przymiotników: mądry – mądrość
b.      czasowników: myśleć – myślenie
c.      rzeczowników: zawód – zawody

Zadanie 1
Podaj przykłady rzeczowników – nazw wartości:
a)     utworzonych od rzeczowników: donosiciel, bohater, fałszerz
b)     utworzonych od przymiotników: wrogi, cierpliwy, skąpy
c)     utworzonych od czasowników: kłamać, szanować, nienawidzić.

Zadanie 2
Utworzone w powyższym ćwiczeniu rzeczowniki uporządkuj w dwóch grupach:
a)     nazwy wartości pozytywnych [ odpowiedź: bohaterstwo, cierpliwość, szacunek]
b)     nazwy wartości negatywnych [ odpowiedź: donosicielstwo, fałszerstwo, wrogość, skąpstwo, kłamstwo, nienawiść].

Zadanie 3
Uporządkuj podane rzeczowniki w dwóch grupach:
człowiek, tradycja, roślina, deszcz, myśl, szkoła, tęsknota, wielkość, drzewo, złość
a)     rzeczowniki konkretne [odpowiedź: człowiek, roślina, deszcz, drzewo, szkoła]
b)     rzeczownik abstrakcyjne [odpowiedź: tradycja, myśl, tęsknota, złość, wielkość]


Zadanie
1.Proszę przeczytać lekturę „Tomek w tarapatach” na 13 października.
2.Na podstawie tekstu wykonajcie makietę pałacu Posejdona. (str.55, zad.7).
3.Proszę na przyszłe zajęcia przynieść: kredki, mazaki, blok rysunkowy.

Uwaga Rodzice!
Proszę o opłacenie składki na RR - 30 euro. 
Proszę pisać usprawiedliwienia na bieżąco.
Jeżeli dziecko ma być zwolnione z lekcji, powinien o tym wiedzieć wychowawca lub nauczyciel, który ma następną lekcję. Można napisać karteczkę ze zwolnieniem, smsa lub zrobić to osobiście. Dziecko nie może samowolnie opuścić szkoły! Dziękuję.



Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia