Klasa 4a, j.polski z 21 marca

Temat: Każdy rzeczownik  ma swój rodzaj.


Lekcja jest kontynuacją  poprzednich zajęć z 14 marca.

Podręcznik, s.203

Notatka do zeszytu:

Każdy rzeczownik ma swój rodzaj:
rodzaj męski (r.m.) - ten dom, ten bilet, ten chłopiec
rodzaj żeński (r. ż.) - ta pani, ta pamiątka, ta książka
rodzaj nijaki (r.n.)  - to dziecko, to okno,  to obuwie

Zad. 8, s. 203

Ta sól - rodzaj żeński.
Ten  czas - rodzaj męski.
To naczynie - rodzaj nijaki.

Cwiczenia s.51 - 52

ćwiczenie 7.
Rodzaj męski: ołówek, zeszyt, notatnik
Rodzaj żeński : obserwacja, łopatka, koleżanka,
Rodzaj nijaki: wiaderko, doświadczenie, ziarno,

Cwiczenie 8, s.52

pomoce   --     jedna pomoc     - -   ta pomoc   --     rodzaj żeński
rozmów  --     jedna rozmowa  --    ta  rozmowa --  rodzaj żeński
wnioskach --  jeden wniosek    --   ten wniosek  --  rodzaj męski
przyrządem --  jeden przyrząd  --   ten  przyrząd --  rodzaj męski
działaniami -- jedno działanie   --   to działanie    --   rodzaj nijaki
biurkiem     --  jedno  biurko     --   to biurko        -- rodzaj nijaki

Cwiczenie 9

Dziękuję grupom za pracę. 
grupom - C.lm.r.ż
pracę - B.lp.r.ż

Widzę, że hodowla się udała.
hodowla - M.lp.r.ż.

Pęd fasoli pięknie wyrósł  z  ziemi.
pęd - M.lp.r.m.
fasoli - D.lp. r.ż.
z ziemi - Ms.lp.r.ż.

Cwiczenie  10
rzeczownik
forma gramatyczna
Okazy
M.lm. r.m.
roślin
D.lm.r.m.
Karina
M.lp.r.ż.
Marek
M.lp.r.m.
pechu
Ms.lp.r.m.
fasolkę
B.lp.r.ż
plecaku
Ms.lp.r.m.
dziewczyny
M.lm.r.ż
roślinę
B.lp.r.ż
taśmą
N.lp.r.ż


Temat: O zwyczajnych sytuacjach w niezwyczajny sposób.

Tekst wiersza "Czajnik" znajduje się na str.188  w podręczniku.

Wyjaśnienie  zwrotów:
- złapać kogoś na gorącym uczynku  oznacza przyłapanie kogoś, gdy robi coś złego ( zazwyczaj), np. złapałam cię jak podjadałeś ciasteczka
- puścić parę z ust  oznacza  po prostu wygadanie się np. z jakiegoś sekretu.
- wziąć kogoś w krzyżowy ogień pytań  oznacza  zadawać komuś dużo pytań w szybkim tempie, np.
Gdy wróciłem ze szkoły mama wzięła mnie w krzyżowy ogień pytań na temat wycieczki do zoo, ale nie puściłem pary z ust.

W utworze "Czajnik" została przedstawiona zwykła, codzienna sytuacja parzenia herbaty. Osoba opisująa zdarzenie ukazuje siebie, gdy wlewa wodę do czajnika, niecierpliwi się i czeka, aż zawrze woda. Mówi o tym w taki  sposób, jakby opisane czynności byly niezwykłe ( miały inne znaczenie).

Zadanie 4, strona 189 samodzielnie  proszę spróbować opisać obraz i wiersz.
Odpowiedz na pytania: Dlaczego łąka jedzie na wozie? Co to znaczy, że lato jedzie po szosie?


Temat: Podziwiamy  martwą naturę.

Podręcznik, s.206-207

1. Oglądanie reprodukcji obrazu H. Fantin-Latuora "Martwa natura".
2. Pojęcie  martwa natura  oznacza obrazy, na których przedstawia się kompozycje z owoców, kwiatów, naczyń bądź innych przedmiotów.
3. Opisywwanie obrazu. - zadanie 3 strona 207.

Autorem obrazu "Martwa natura" jest Henri Fantin- Latour. Obraz powstał w 1866 roku. Obecnie znajduje się w National  Gallery of Art  w Waszyngtonie w USA. Na obrazie przedstawiono martwą naturę.
  Na  obrazie widzimy wazon z kwiatami. W czarnym  wazonie w kształcie kielicha umieszczone są białe i czerwone kwiaty, pomiędzy nimi umieszczono zielone liście. Obok wazonu, w wiklinowym koszyku leżą  świeże owoce. Są to świeże jabłka i gruszki.
Na małej brązowej tacy znajduje się  filiżanaka umieszona na spodku.  Mają one kolor biały ze złotymi zdobieniami..
Obok  leżą mandarynki lub pomarancze. Koło tacy leży gruba książka z niebieską okładką. Wszystko  znajduje się na ciemnobrązowym drewnianym stoliku, który stoi przy szaroniebieskiej ścianie.

Proszę napisać zakończenie  stosując wybrane słownictwo z ramki - zad.3 podpunkt c  ze strony 207

W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt. Mój numer tel. 085 7403666 .
Pozdrawiam wszystkich cieplutko i mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy  - w szkole :))


Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

klasa 3 c z 25 stycznia