Klasa 4a, j.polski z 21 marca
Temat: Każdy rzeczownik ma swój rodzaj.
Lekcja jest kontynuacją poprzednich zajęć z 14 marca.
Podręcznik, s.203
Notatka do zeszytu:
Każdy rzeczownik ma swój rodzaj:
rodzaj męski (r.m.) - ten dom, ten bilet, ten chłopiec
rodzaj żeński (r. ż.) - ta pani, ta pamiątka, ta książka
rodzaj nijaki (r.n.) - to dziecko, to okno, to obuwie
Zad. 8, s. 203
Ta sól - rodzaj żeński.
Ten czas - rodzaj męski.
To naczynie - rodzaj nijaki.
Cwiczenia s.51 - 52
ćwiczenie 7.
Rodzaj męski: ołówek, zeszyt, notatnik
Rodzaj żeński : obserwacja, łopatka, koleżanka,
Rodzaj nijaki: wiaderko, doświadczenie, ziarno,
Cwiczenie 8, s.52
pomoce -- jedna pomoc - - ta pomoc -- rodzaj żeński
rozmów -- jedna rozmowa -- ta rozmowa -- rodzaj żeński
wnioskach -- jeden wniosek -- ten wniosek -- rodzaj męski
przyrządem -- jeden przyrząd -- ten przyrząd -- rodzaj męski
działaniami -- jedno działanie -- to działanie -- rodzaj nijaki
biurkiem -- jedno biurko -- to biurko -- rodzaj nijaki
Cwiczenie 9
Dziękuję grupom za pracę.
grupom - C.lm.r.ż
pracę - B.lp.r.ż
Widzę, że hodowla się udała.
hodowla - M.lp.r.ż.
Pęd fasoli pięknie wyrósł z ziemi.
pęd - M.lp.r.m.
fasoli - D.lp. r.ż.
z ziemi - Ms.lp.r.ż.
Cwiczenie 10
Temat: O zwyczajnych sytuacjach w niezwyczajny sposób.
Tekst wiersza "Czajnik" znajduje się na str.188 w podręczniku.
Wyjaśnienie zwrotów:
- złapać kogoś na gorącym uczynku oznacza przyłapanie kogoś, gdy robi coś złego ( zazwyczaj), np. złapałam cię jak podjadałeś ciasteczka
- puścić parę z ust oznacza po prostu wygadanie się np. z jakiegoś sekretu.
- wziąć kogoś w krzyżowy ogień pytań oznacza zadawać komuś dużo pytań w szybkim tempie, np.
Gdy wróciłem ze szkoły mama wzięła mnie w krzyżowy ogień pytań na temat wycieczki do zoo, ale nie puściłem pary z ust.
W utworze "Czajnik" została przedstawiona zwykła, codzienna sytuacja parzenia herbaty. Osoba opisująa zdarzenie ukazuje siebie, gdy wlewa wodę do czajnika, niecierpliwi się i czeka, aż zawrze woda. Mówi o tym w taki sposób, jakby opisane czynności byly niezwykłe ( miały inne znaczenie).
Zadanie 4, strona 189 samodzielnie proszę spróbować opisać obraz i wiersz.
Odpowiedz na pytania: Dlaczego łąka jedzie na wozie? Co to znaczy, że lato jedzie po szosie?
Temat: Podziwiamy martwą naturę.
Podręcznik, s.206-207
1. Oglądanie reprodukcji obrazu H. Fantin-Latuora "Martwa natura".
2. Pojęcie martwa natura oznacza obrazy, na których przedstawia się kompozycje z owoców, kwiatów, naczyń bądź innych przedmiotów.
3. Opisywwanie obrazu. - zadanie 3 strona 207.
Autorem obrazu "Martwa natura" jest Henri Fantin- Latour. Obraz powstał w 1866 roku. Obecnie znajduje się w National Gallery of Art w Waszyngtonie w USA. Na obrazie przedstawiono martwą naturę.
Na obrazie widzimy wazon z kwiatami. W czarnym wazonie w kształcie kielicha umieszczone są białe i czerwone kwiaty, pomiędzy nimi umieszczono zielone liście. Obok wazonu, w wiklinowym koszyku leżą świeże owoce. Są to świeże jabłka i gruszki.
Na małej brązowej tacy znajduje się filiżanaka umieszona na spodku. Mają one kolor biały ze złotymi zdobieniami..
Obok leżą mandarynki lub pomarancze. Koło tacy leży gruba książka z niebieską okładką. Wszystko znajduje się na ciemnobrązowym drewnianym stoliku, który stoi przy szaroniebieskiej ścianie.
Proszę napisać zakończenie stosując wybrane słownictwo z ramki - zad.3 podpunkt c ze strony 207
W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt. Mój numer tel. 085 7403666 .
Pozdrawiam wszystkich cieplutko i mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy - w szkole :))
Lekcja jest kontynuacją poprzednich zajęć z 14 marca.
Podręcznik, s.203
Notatka do zeszytu:
Każdy rzeczownik ma swój rodzaj:
rodzaj męski (r.m.) - ten dom, ten bilet, ten chłopiec
rodzaj żeński (r. ż.) - ta pani, ta pamiątka, ta książka
rodzaj nijaki (r.n.) - to dziecko, to okno, to obuwie
Zad. 8, s. 203
Ta sól - rodzaj żeński.
Ten czas - rodzaj męski.
To naczynie - rodzaj nijaki.
Cwiczenia s.51 - 52
ćwiczenie 7.
Rodzaj męski: ołówek, zeszyt, notatnik
Rodzaj żeński : obserwacja, łopatka, koleżanka,
Rodzaj nijaki: wiaderko, doświadczenie, ziarno,
Cwiczenie 8, s.52
pomoce -- jedna pomoc - - ta pomoc -- rodzaj żeński
rozmów -- jedna rozmowa -- ta rozmowa -- rodzaj żeński
wnioskach -- jeden wniosek -- ten wniosek -- rodzaj męski
przyrządem -- jeden przyrząd -- ten przyrząd -- rodzaj męski
działaniami -- jedno działanie -- to działanie -- rodzaj nijaki
biurkiem -- jedno biurko -- to biurko -- rodzaj nijaki
Cwiczenie 9
Dziękuję grupom za pracę.
grupom - C.lm.r.ż
pracę - B.lp.r.ż
Widzę, że hodowla się udała.
hodowla - M.lp.r.ż.
Pęd fasoli pięknie wyrósł z ziemi.
pęd - M.lp.r.m.
fasoli - D.lp. r.ż.
z ziemi - Ms.lp.r.ż.
Cwiczenie 10
rzeczownik
|
forma gramatyczna
|
Okazy
|
M.lm. r.m.
|
roślin
|
D.lm.r.m.
|
Karina
|
M.lp.r.ż.
|
Marek
|
M.lp.r.m.
|
pechu
|
Ms.lp.r.m.
|
fasolkę
|
B.lp.r.ż
|
plecaku
|
Ms.lp.r.m.
|
dziewczyny
|
M.lm.r.ż
|
roślinę
|
B.lp.r.ż
|
taśmą
|
N.lp.r.ż
|
Tekst wiersza "Czajnik" znajduje się na str.188 w podręczniku.
Wyjaśnienie zwrotów:
- złapać kogoś na gorącym uczynku oznacza przyłapanie kogoś, gdy robi coś złego ( zazwyczaj), np. złapałam cię jak podjadałeś ciasteczka
- puścić parę z ust oznacza po prostu wygadanie się np. z jakiegoś sekretu.
- wziąć kogoś w krzyżowy ogień pytań oznacza zadawać komuś dużo pytań w szybkim tempie, np.
Gdy wróciłem ze szkoły mama wzięła mnie w krzyżowy ogień pytań na temat wycieczki do zoo, ale nie puściłem pary z ust.
W utworze "Czajnik" została przedstawiona zwykła, codzienna sytuacja parzenia herbaty. Osoba opisująa zdarzenie ukazuje siebie, gdy wlewa wodę do czajnika, niecierpliwi się i czeka, aż zawrze woda. Mówi o tym w taki sposób, jakby opisane czynności byly niezwykłe ( miały inne znaczenie).
Zadanie 4, strona 189 samodzielnie proszę spróbować opisać obraz i wiersz.
Odpowiedz na pytania: Dlaczego łąka jedzie na wozie? Co to znaczy, że lato jedzie po szosie?
Temat: Podziwiamy martwą naturę.
Podręcznik, s.206-207
1. Oglądanie reprodukcji obrazu H. Fantin-Latuora "Martwa natura".
2. Pojęcie martwa natura oznacza obrazy, na których przedstawia się kompozycje z owoców, kwiatów, naczyń bądź innych przedmiotów.
3. Opisywwanie obrazu. - zadanie 3 strona 207.
Autorem obrazu "Martwa natura" jest Henri Fantin- Latour. Obraz powstał w 1866 roku. Obecnie znajduje się w National Gallery of Art w Waszyngtonie w USA. Na obrazie przedstawiono martwą naturę.
Na obrazie widzimy wazon z kwiatami. W czarnym wazonie w kształcie kielicha umieszczone są białe i czerwone kwiaty, pomiędzy nimi umieszczono zielone liście. Obok wazonu, w wiklinowym koszyku leżą świeże owoce. Są to świeże jabłka i gruszki.
Na małej brązowej tacy znajduje się filiżanaka umieszona na spodku. Mają one kolor biały ze złotymi zdobieniami..
Obok leżą mandarynki lub pomarancze. Koło tacy leży gruba książka z niebieską okładką. Wszystko znajduje się na ciemnobrązowym drewnianym stoliku, który stoi przy szaroniebieskiej ścianie.
Proszę napisać zakończenie stosując wybrane słownictwo z ramki - zad.3 podpunkt c ze strony 207
W razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt. Mój numer tel. 085 7403666 .
Pozdrawiam wszystkich cieplutko i mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy - w szkole :))