Klasa VB, WOP, 28.03.2020r.
Temat: Podział administracyjny Polski.
Cel lekcji: Dowiem się czym jest podział administracyjny Polski. Poznam jednostki zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (województwo, powiat, gmina). Wskażę poszczególne wojewóztwa oraz ich stolice.
Podział
administracyjny kraju jest niezbędny do prawidłowego zarządzania krajem. Większość państw europejskich wprowadziło takie podziały administracyjne. Zazwyczaj wyodrębnia się duże jednostki terytorialne, co znacznie usprawnia zarządzanie państwem,np. kantony w Szwajcarii, departamenty we Francji, województwa w Polsce.
Od
1999 r. Polska podzielona jest na 16 województw. Województwa podzielone są na
powiaty, te na gminy. Stolice województw, powiatów i gmin są siedzibami lokalnych władz.
Zwróć uwagę na zbieżność nazw
województw z nazwami regionów geograficznych lub krain historycznych lub
kulturowych (np. Warmia i Mazury - województwo warmińsko-mazurskie).
Samorząd
wojewódzki jest największą jednostką zasadniczego podziału terytorialnego kraju
w celu wykonywania administracji publicznej.
Do
podstawowych zadań województwa należą sprawy z zakresu:
-
edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,
-
promocji i ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej i polityki prorodzinnej,
-
kultury i ochrony jej dóbr,
-
modernizacji terenów wiejskich i ochrony
-
środowiska oraz gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej,
-
zagospodarowania przestrzennego,
-
transportu zbiorowego i dróg publicznych,
-
kultury fizycznej i turystyki,
-
bezpieczeństwa publicznego i obronność,
- przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji
lokalnego rynku pracy.
Analiza mapy podziału administracyjnego Polski podręcznik str.43.
Zadanie 1
Zapisz w zeszycie województwo, z którego
pochodzi Twoja rodzina. Odczytaj nazwy sąsiednich województw oraz ich stolic.
Zadanie 2
Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami na podstawie podręcznika str. 43-45.
Podział administracyjny dzieli Polskę na części zwane ................................, których obecnie jest............... Województwa dzielą się na .............................., a te na ..........................
Powierzchnia Polski wynosi ............................. Polskę zamieszkuje około ...........................osób.
Wojewodowie pełnią swoje obowiązki w miastach ....................................
Starosta to najwyższe stanowisko w .............................
Wójt zarządza w gminach ......................................., a burmistrz w gminach.............................. i ........................- ................................. Prezydent urzęduje w miastach liczących powyżej ....................... mieszkańców.
Dla chętnych na ocenę
Zeszyt ćwiczeń, s. 30 - ćw.4.
Podręcznik s. 43-45.
Temat:Ukształtowanie powierzchni Polski.
Cel lekcji: Poznam siły wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię ziemi. Poznam i wskażę na mapie pasy ukształtowania powierzchni Polski:
-pobrzeża,
-pojezierza,
-niziny środkowopolskie,
-wyżyny,
-kotliny,
-góry.
Kryteria sukcesu
1. Rozumiem wpływ działania sił wewnętrznych i zewnętrznych na kształtowanie się powierzchni ziemi.
2. Znam skutki działania powyższych sił.
3. Rozumiem na czym polega "pasowe ukształtowanie powierzchni Polski".
4. Potrafię nazwać i wskazać na mapie: pas gór, pas kotlin podkarpackich, pas wyżyn, pas nizin, pojezierza i pobrzeża.
5. Wiem czy są niziny, wyżyny, pojezierza, pobrzeża.



Na ukształtowanie powierzchni Polski wpływ miały geologiczne procesy wewnętrzne (procesy górotwórcze, procesy lądotwórcze, procesy wulkaniczne, trzęsienia ziemi) i zewnętrzne (woda, wiatr, zmiana temperatury powietrza oraz lodowce).
Cechą charakterystyczną ukształtowania powierzchni Polski jest pasowy układ rzeźby terenu. Mniej więcej równoleżnikowo występują u nas na przemian pasy wzniesień i obniżeń. Od północy możemy wyróżnić:
-pobrzeża,
-pojezierza,
-niziny środkowopolskie,
-wyżyny,
-kotliny,
-góry.
Na obszarze Polski wyraźnie przeważają niziny. Zajmują one całą północną i środkową część kraju. Wyżyny obejmują pas na południowym wschodzie, a góry rozciągają się wzdłuż południowej granicy. W krajobrazie Polski dominują niziny, zajmują ok. ¾ całego obszaru. Wyżyn i gór jest stosunkowo mało, a góry wysokie (>2 tys. m n.p.m.) zajmują zaledwie ułamek procenta powierzchni Polski.
Nizina-płaski lub lekko pofałdowany teren sięgający do wysokości ok. 200–300 m n.p.m.; w Polsce do nizin zaliczają się również pojezierza, których najwyższe wzniesienia przekraczają 300 m n.p.m.
Wyżyna-obszar położony na wysokościach od ok. 200 m n.p.m. do ok. 500 m n.p.m.; w Polsce wyżyny sięgają nieco powyżej 600 m n.p.m. (Łysica w Górach Świętokrzyskich)
Góry-obszar leżący powyżej 500 m n.p.m.; charakterystyczne są duże wysokości względne i strome stoki; teren silnie pofałdowany, choć miejscami mogą występować obszary płaskie, tzw. równie.
Podręcznik Tajemnice przyrody str. 30-35
Proszę o zrobienie zadań w Zeszycie ćwiczeń.
Zeszyt ćwiczeń s. 24- ćw. 4.
Dla chętnych pozostałe ćwiczenia s.22-23 oraz poniższa mapa konturowa

.