04.04.2020 język polski, klasa 5b

Dziękuję wszystkim uczniom za obecność na lekcji. Bardzo się cieszę, że mogłam Was zobaczyć i usłyszeć.
Nauczona doświadczeniem proszę, aby rodzice uruchomili aplikację ZOOM. Z niej będziemy korzystali po świętach wielkanocnych podczas kolejnych zajęć online.
https://zoom.us/download


Lekcja
Temat: N jak Niewidomy, czyli czego nauczyła nas "Katarynka" Bolesława Prusa.

Pytania do lektury. Sprawdź się!


KATARYNKA - PYTANIA
1.    Jak ma na imię główny bohater książki?
a)    Tomasz          b)Bartosz            c)Łukasz             
2.    Ile pokoi miał Pan Tomasz z noweli „Katarynka”.
a)    5            b)6             c)2             
3.    Czy Pan Tomasz był żonaty?
a)tak          b)nie          c)nie napisano
4. Akcja noweli rozgrywa się w jakim mieście?

a) w Koszalinie   b)we Wrocławiu          c)w Warszawie
5. W co przekształcił swoje mieszkanie Pan Tomasz?
a) w galerię sztuk pięknych          b)w muzeum c) w dyskotekę

6. Komy Pan Tomasz płacił pieniądze za nie wpuszczanie kataryniarzy na podwórko?
a)sprzątaczce     b)lokajowi          c)stróżowi kamienicy

7. Dziewczynka, która wprowadziła się naprzeciwko była:
a) głucha             b)niewidoma              c)niema, była niemową

8. Dlaczego po przeprowadzce do kamienicy mecenasa dziewczynka była smutna?
a)bo Pan Tomasz krzyczał  b)bo zostawała sama w mieszkaniu
c)bo czuła się nieswojo i nudziła się, gdyż było cicho i nic się nie działo na podwórzu

9. Kiedy dziewczynka straciła wzrok w wyniku choroby?
a) dwa lata wcześniej b)tuż po urodzeniu      c)miesiąc temu

10. Co spowodowało ogromny wybuch radości u dziewczynki?
a) dźwięk samolotu    b)dźwięk katarynki     c)śpiew kataryniarza

11. Czy w Katarynce narrator jest wszechwiedzący?
a)tak          b)nie          c)raz tak, a raz nie
12. Do jakiego gatunku literackiego zaliczana jest „Katarynka”?
a) opowiadanie           b)opowieść         c)nowela
13. Na jakiej ulicy mieszka Pan Tomasz?
a)Lipowej            b)Miodowej                 c)Klonowej
14. Kim z zawodu był Pan Tomasz?
a)posłem            b)mecenasem              c)sędzią
15. Czego nie lubił główny bohater?
a) śpiewaków              b)cyganów z akordeonami
c)katarynek i kataryniarzy

16. Kto mieszkał w lokalu na wprost okien Pana Tomasza?
a)staruszka, fryzjer, dwie kobiety z dzieckiem, krawiec
b)staruszka, fryzjer, trzy kobiety z dzieckiem, krawiec
c)staruszka, dwóch fryzjerów, kobieta z dzieckiem, krawiec

17. Co zazwyczaj robiła dziewczynka?
a) siedziała przy oknie          b)śpiewała          c)czytała

18. Co postanowił zrobić mecenas, gdy usłyszał Katarynkę?
a)pomóc dziewczynce w odzyskaniu wzroku
b)wyrzucić kataryniarza z podwórka
c)zatańczyć przy muzyce katarynki

19. Mama dziewczynki pracuje jako:
a)krawcowa       b)nauczycielka   c)sprzątaczka

20. Za ile kupiono małej dziewczynce lalkę do zabawy?
a)    Za 2 ruble      b) za rubla          c) za złotówkę



NOTATKA DO ZESZYTU:
Historia dziewczynki zapisana w punktach.

1. Ośmioletnia niewidoma dziewczynka wraz z matką i jej znajomą wprowadza się do mieszkania mieszczącego się na wprost okien pana Tomasza.
2. Mała sąsiadka czuje się źle i obco w nowym miejscu.
3. Bohaterka jest pogrążona w smutku i większość dnia spędza siedząc przy oknie.
4. Dziewczynka nie potrafi się pogodzić z utratą wzroku, która była następstwem nieznanej choroby.

 Co było momentem przełomowym w życiu dziewczynki?
moment przełomowy: dźwięk katarynki

reakcja dziewczynki: radość (podanie synonimów do słowa „radość”)


Co to jest katarynka i jak wygląda?


Wklejenie ilustracji z katarynką i zapisanie, czym była katarynka, instrument dziś już nieobecny w panoramie miast.

Jaka w utworze jest dziewczynka?
Niewidoma dziewczynka w utworze jest melancholijna.
Co to znaczy?

Notatka do zeszytu: 
MELANCHOLIA to w języku potocznym zasmucenie związane ze wspomnieniami, stan lekkiego przygnębienia. W dawnym języku medycznym stosowano ten termin na określenie schorzenia psychicznego, które obecnie znane jest jako depresja.

Wklej do zeszytu:




Obejrzyj teraz i wysłuchaj krótkiej historii osoby niewidomej.

Ta krótka animacja pokazuje, jak osoba widząca może się zachować wobec niewidomej. Po obejrzeniu filmu zapisz trzy najważniejsze lekcje płynące z tego filmu:

  1. Kiedy podjedzie autobus lub tramwaj, możemy podejść do osoby niewidomej i podać jej numer pojazdu.
  2. Kiedy jesteśmy w restauracji, możemy wskazać rozkład potraw na talerzu niewidomego posługując się wskazówkami zegara, np. na szóstej znajdują się ziemniaki.
  3. Wprowadzając osobę niewidomą pod schody należy powiedzieć, czy są to schody w górę czy w dół.
Zatem powtórzmy jeszcze raz:


Osoby niewidome zmagają się zatem z codziennymi trudnościami. Uświadamia nam to jak bardzo możemy być wdzięczni losowi za wszystko co mamy.

A ty za co jesteś wdzięczny?

Dokończ zadanie w zeszycie:
Jestem wdzięczny/wdzięczna za...

A to moja odpowiedź:
A ja, jako nauczycielka klasy 5b, jestem wdzięczna za to, że mam tak empatycznych uczniów". :)

Praca domowa.
Opisz wybrany przedmiot w formie zagadki. Używaj tylko określeń, które odnoszą się do zmysłu dotyku, np. miękki, twardy, puszysty, itp. Nie stosuj nazw kolorów oraz określeń, które dotyczą wzroku. 

Wesołyćh Świąt Wielkanocnych! 
Dominika Sikora

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

klasa 3 c z 25 stycznia