kl. 6 język polski z 4 kwietnia


Temat: Budowa zdania pojedynczego – powtórzenie.

Podr. s. 233- 236

Proszę obejrzeć filmy:
Analiza zdania pojedynczego, wykresy - 
Części zdania

Proszę uzupełnić ćwiczenia s. 72- 74.
1.Co to jest składnia?
Składnia jest nauką o związkach wyrazowych i o budowie zdania.
2.Co to jest zdanie pojedyncze?
Zdanie pojedyncze to wypowiedzenie, które zawiera jedno orzeczenie.
3. Co to jest orzeczenie?
Orzeczenie jest to część zdania . Orzeczenie określa czynność lub stan podmiotu. Odpowiada na pytania: Co robi? , Co się z nim dzieje?  Najczęściej jest wyrażone czasownikiem w formie osobowej.
4.Co to jest podmiot?
Podmiot jest to nadrzędna część zdania, która nazywa: osoby, rzeczy, zjawiska, pojęcia,stany,
cechy, czynności. Podmiot jest wykonawcą czynności. Podmiot odpowiada na pytania: Kto? Co?

5. Co to jest związek ?
Orzeczenie tworzy wraz z podmiotem związek główny w zdaniu. Pozostałe człony składniowe (przydawka, okolicznik, dopełnienie) tworzą związki poboczne.
6.Jakie grupy wyróżniamy w zdaniu?
W zdaniu wyróżniamy:
  • grupę podmiotu (podmiot i wyrazy, które go określają);
  • grupę orzeczenia (orzeczenie i wyrazy, które go określają).
7. Szyk wyrazów w zdaniu.
Szyk wyrazów w zdaniu jest w polszczyźnie dość swobodny. Nie jest on jednak dowolny, a ograniczenia mają charakter znaczeniowy (niekiedy zmiana kolejności wyrazów zmienia znaczenie całego zdania), składniowy (pewne układy elementów w zdaniu wynikają z zasad polskiej składni) i stylistyczny.
Naturalny układ wyrazów w zdaniu, to: podmiot + orzeczenie + dopełnienie np. Ala ma kota. Ten schemat może być  rozbudowany, np.: przydawka + podmiot + orzeczenie + dopełnienie Mały pies gryzł kość;  przydawka + podmiot + okolicznik + orzeczenie + dopełnienie  np. Mały pies wczoraj ogryzał kość.
8. Szereg w zdaniu.
Wyrazy będące w stosunku współrzędnym pełnią w zadaniu taką samą funkcję składniową. Takie właśnie połączenie wyrazów w zdaniu, w którym żaden nie pozostaje podrzędny w stosunku do drugiego nazywa się szeregiem .
Maciek i Agata pojadą w góry albo nad morze.
Wyrazy Maciek i Agata tworzą ze sobą szereg a w zdaniu pełnią funkcję podmiotu. Jednocześnie są członem nadrzędnym wobec czasownika pojadą, który w zdaniu pełni rolę orzeczenia (podmiot z orzeczeniem zawsze tworzy związek zgody.)
Przykłady szeregów:
w góry albo nad morze
w poniedziałek lub we wtorek
ogórki, rzodkiewki lub pomidory
ani Warszawa, ani Kraków, ani Wrocław
W skład szeregu może wchodzić więcej niż dwa wyrazy (związek tworzą przeważnie dwa wyrazy), cały szereg w zdaniu może być podrzędny albo nadrzędny w stosunku do innych części zdania.

Zad. 2 s. 234
Związek główny: Bolko walczy
Grupa podmiotu: Bolko młody i silny
Grupa orzeczenia: walczył z zaangażowaniem, zaangażowaniem dużym

Związek główny: mistrz pokaże
Grupa podmiotu: mistrz
Grupa orzeczenia: pokaże chłopakom, pokaże cios, cios słynny, cios swój, pokaże za chwilę

Zad. 3 , s. 234
1.Codzienne ćwiczenia podnoszą sprawność fizyczną.
2. Ruch sprawia mam przyjemność.
3. Szybki bieg powoduje przyśpieszony oddech.
4. Wykonywane ćwiczenia dają nam energię.

9. Czym jest analiza logiczna zdania pojedynczego?
To podział na części zdania, czyli na podmiot, orzeczenie i ich określenia.
1. Pracę nad zdaniem najlepiej zacząć od czynności łatwych – wyodrębnienia podmiotu i orzeczenia, można je od razu podkreślać (zazwyczaj jedną linią zaznaczamy podmiot, dwoma – orzeczenie).
2. Następnie wyodrębniamy wyrazy, które wchodzą w skład grupy podmiotu (pamiętaj, że będzie to podmiot wraz z określeniami, najczęściej spotkasz w tej roli przydawki), a później – grupy orzeczenia (tworzy ją orzeczenie wraz z określeniami).
3. W dalszej kolejności trzeba będzie narysować wykres zdania, którą to czynność nazywamy potocznie „rysowaniem drzewka”. Należy pamiętać o zadawaniu właściwych pytań.

Mała Jola dała swojej mamie piękne, czerwone róże.


rozbiór logiczny

dała – orzeczenie
Jola  – podmiot
mała – przydawka
mamie – dopełnienie
swojej – przydawka
róże – dopełnienie
czerwone – przydawka
piękne – przydawka

zad. 5 a, s. 236.
Proszę przepisać cały tekst i podkreślić wypisane szeregi.
1.religijnej i świeckiej
2.jedenastego i dwunastego
3.sprawiedliwi, pobożni ; nieustraszeni, waleczni
4.pieśniach (czy) opowieściach
5. czyny (oraz) zalety; władcy (i) rycerza

Zad. 4 , s. 235.
Wykonaj wykresy zdań pojedynczych.
Proszę zrobić dwa wykresy samodzielnie.







Wykresy, które robiliśmy na lekcji.






Temat: Sprawdź siebie.

Proszę przeczytać tekst  M. Musierowicz „W obronie córek”  s. 220 – 222.

Proszę odpowiedzieć na pytania do tekstu od 1 do 10  s. 222- 223. Odpowiedzi przesłać na aprzybylaknurek@wp.pl   Jest to praca na ocenę.
Czekam na zaległe zadania domowe!




Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

klasa 3 c z 25 stycznia