kl. 6 język polski z 4 kwietnia
Temat:
Budowa zdania pojedynczego – powtórzenie.
Podr. s. 233- 236
Proszę obejrzeć filmy:
Analiza zdania pojedynczego, wykresy -
Części zdania
Proszę uzupełnić ćwiczenia s. 72- 74.
1.Co
to jest składnia?
Składnia jest nauką o związkach wyrazowych i o
budowie zdania.
2.Co
to jest zdanie pojedyncze?
Zdanie pojedyncze to wypowiedzenie, które zawiera
jedno orzeczenie.
3.
Co to jest orzeczenie?
Orzeczenie jest to część zdania . Orzeczenie
określa czynność lub stan podmiotu. Odpowiada na
pytania: Co robi? , Co się z nim dzieje? Najczęściej jest
wyrażone czasownikiem w formie osobowej.
4.Co
to jest podmiot?
Podmiot
jest to nadrzędna część zdania, która nazywa: osoby, rzeczy, zjawiska,
pojęcia,stany,
cechy,
czynności. Podmiot jest wykonawcą czynności. Podmiot odpowiada na pytania: Kto?
Co?
5.
Co to jest związek ?
Orzeczenie tworzy wraz z podmiotem związek główny w
zdaniu. Pozostałe człony składniowe (przydawka, okolicznik, dopełnienie) tworzą
związki poboczne.
6.Jakie
grupy wyróżniamy w zdaniu?
W zdaniu wyróżniamy:
- grupę
podmiotu (podmiot i wyrazy, które go
określają);
- grupę
orzeczenia (orzeczenie i wyrazy, które
go określają).
7. Szyk wyrazów w zdaniu.
Szyk wyrazów w zdaniu jest w polszczyźnie dość
swobodny. Nie jest on jednak dowolny, a ograniczenia mają charakter znaczeniowy
(niekiedy zmiana kolejności wyrazów zmienia znaczenie całego zdania),
składniowy (pewne układy elementów w zdaniu wynikają z zasad polskiej składni)
i stylistyczny.
Naturalny układ wyrazów w zdaniu, to: podmiot +
orzeczenie + dopełnienie np. Ala ma kota.
Ten schemat może być rozbudowany, np.:
przydawka + podmiot + orzeczenie + dopełnienie Mały pies gryzł kość; przydawka + podmiot + okolicznik + orzeczenie
+ dopełnienie np. Mały pies wczoraj ogryzał kość.
8.
Szereg w zdaniu.
Wyrazy będące w stosunku współrzędnym pełnią w
zadaniu taką samą funkcję składniową. Takie właśnie połączenie wyrazów w
zdaniu, w którym żaden nie pozostaje podrzędny w stosunku do drugiego nazywa
się szeregiem .
Maciek
i Agata pojadą w góry albo nad morze.
Wyrazy Maciek i Agata tworzą ze sobą szereg a
w zdaniu pełnią funkcję podmiotu. Jednocześnie są członem nadrzędnym wobec
czasownika pojadą, który w zdaniu pełni rolę orzeczenia (podmiot z orzeczeniem
zawsze tworzy związek zgody.)
Przykłady szeregów:
w góry albo nad morze
w poniedziałek lub we wtorek
ogórki, rzodkiewki lub pomidory
ani Warszawa, ani Kraków, ani Wrocław
W skład szeregu może wchodzić więcej niż dwa wyrazy
(związek tworzą przeważnie dwa wyrazy), cały szereg w zdaniu może być podrzędny
albo nadrzędny w stosunku do innych części zdania.
Zad. 2 s. 234
Związek główny: Bolko walczy
Grupa podmiotu: Bolko młody i silny
Grupa orzeczenia: walczył z zaangażowaniem,
zaangażowaniem dużym
Związek główny: mistrz pokaże
Grupa podmiotu: mistrz
Grupa orzeczenia: pokaże chłopakom, pokaże cios,
cios słynny, cios swój, pokaże za chwilę
Zad. 3 , s. 234
1.Codzienne ćwiczenia podnoszą sprawność fizyczną.
2. Ruch sprawia mam przyjemność.
3. Szybki bieg powoduje przyśpieszony oddech.
4. Wykonywane ćwiczenia dają nam energię.
9. Czym jest analiza logiczna zdania
pojedynczego?
To podział na części zdania, czyli na
podmiot, orzeczenie i ich określenia.
1. Pracę nad zdaniem najlepiej zacząć od czynności
łatwych – wyodrębnienia podmiotu i orzeczenia, można je od razu podkreślać
(zazwyczaj jedną linią zaznaczamy podmiot, dwoma – orzeczenie).
2. Następnie wyodrębniamy wyrazy, które wchodzą w
skład grupy podmiotu (pamiętaj, że będzie to podmiot wraz z określeniami,
najczęściej spotkasz w tej roli przydawki), a później – grupy orzeczenia
(tworzy ją orzeczenie wraz z określeniami).
3. W dalszej kolejności trzeba będzie narysować
wykres zdania, którą to czynność nazywamy potocznie „rysowaniem drzewka”.
Należy pamiętać o zadawaniu właściwych pytań.
Mała Jola dała swojej mamie piękne, czerwone róże.
rozbiór logiczny
dała – orzeczenie
Jola – podmiot
mała – przydawka
mamie – dopełnienie
mała – przydawka
mamie – dopełnienie
swojej – przydawka
róże – dopełnienie
czerwone – przydawka
piękne – przydawka
czerwone – przydawka
piękne – przydawka
zad. 5 a, s. 236.
Proszę przepisać cały tekst i podkreślić wypisane
szeregi.
1.religijnej i świeckiej
2.jedenastego i dwunastego
3.sprawiedliwi, pobożni ; nieustraszeni, waleczni
4.pieśniach (czy) opowieściach
5. czyny (oraz) zalety; władcy (i) rycerza
Zad. 4 , s. 235.
Wykonaj wykresy zdań pojedynczych.
Proszę zrobić dwa wykresy samodzielnie.
Temat:
Sprawdź siebie.
Proszę przeczytać tekst M. Musierowicz „W obronie córek” s. 220 – 222.
Proszę odpowiedzieć na pytania do tekstu od 1 do
10 s. 222- 223. Odpowiedzi przesłać na aprzybylaknurek@wp.pl Jest to praca na ocenę.
Czekam na zaległe zadania domowe!