J.polski, klasa 4a, lekcje z 6 lutego

 

Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie.

 

Notatka w zeszycie:

Wątek - ciąg zdarzeń w porządku przyczynowo- skutkowym skupiony np. wokół jakiejś postaci.

 

Położenie -  wśród lasów i borów na terenach dawnych Słowian

 Gród – niewielki,  drewniany i obronny, otoczony wałami, zabezpieczony bramą 

i mostem zwodzonym; znajdują się w nim chaty mieszkańców, dwór kasztelana Mirmiła i klubo-gospoda.

Okolica - lasy obfitujące w zwierzynę, w pobliżu jezioro i chata czarownicy Jagi oraz Łamignata, nieco dalej warownia Zbójcerzy.

 Mieszkańcy - dawni Słowianie pragnący prowadzić spokojny tryb życia.

 Zagrożenia  - rycerze rozbójnicy zwani  Zbójcerzami, łupiący podróżnych  i próbujący pod wodzą Hegemona zdobyć Mirmiłowo.

 Woje -  obrońcy grodu.

 Kajko - wierny woj Mirmiła i towarzysz Kokosza, drobny, czarnowłosy, odważny, rozsądny.

 Kasztelan -  pan w grodzie, mąż Lubawy, łagodny, nieco nadwrażliwy.

 Kokosz - woj Mirmiła, przyjaciel Kajka, tęgi i potężny, wiecznie głodny, nieco roztargniony.

 Życie codzienne - życie codzienne w Mirmiłowie toczyło się spokojnie mieszkańcy uczciwie pracowali, polowali w okolicznych lasach. Wolny czas spędzali w klubo-gospodzie, biesiadowali. Władzę sprawował kasztelan, którego rozkazy (takie jak np. zamykanie na noc bram lub trzymanie ich zawsze i dla wszystkich otworem) ogłaszano na placu i poprzedzano biciem w bębny. O bezpieczeństwo mieszkańców dbali wojownicy zwani wojami.

 

 Notatka w zeszycie:

Wątek główny: wyprawa Mirmiła na Łysą Górę

Wątki poboczne: próba zdobycia grodu przez Zbójcerzy; wiosenne osłabienie i czarodziejska fujarka Łamignata.

 

Temat: Poznajemy język komiksu.

 

Polecenie dla uczniów: Posłuchajcie piosenki i powiedzcie, czego możemy się z niej dowiedzieć o komiksach. 

https://www.youtube.com/watch?v=TmzXNx2Cj3c

Komiksy: opowiadają o przygodach i podróżach , ciekawe pełne niezwykłych zdarzeń, mają obrazki np. „Kajko i Kokosz”;  wciągają pełne zwrotów akcji,  zabawne np. „Tytus, Romek i A’Tomek”.

 

Słownik komiksowego języka

Sposoby wyrażania różnych treści w komiksie:

 dźwięki -  zapisane są bezpośrednio na obrazkach, zwykle bardzo dużymi, drukowanymi i pogrubionymi literami; towarzyszą im wykrzykniki.

 krzyk-  oznaczony jest za pomocą pogrubionej, wyraźnej czcionki; im głośniej krzyczy bohater, tym większą czcionką pisane są jego słowa. 

 myśli bohaterów -  znajdują się w chmurkach nad głowami postaci, które formułują myśli.

 wypowiedzi bohaterów - słowa wypowiadane przez postaci na głos umieszczone są w dymkach prowadzących do ust postaci, która właśnie się wypowiada. 

 wypowiedzi grupy osób - umieszczone są bezpośrednio na obrazku nad głowami mówiących albo w dymkach prowadzących do wielu postaci jednocześnie. 

 wypowiedzi narratora - informacje o czasie, miejscu i okolicznościach zdarzeń znajdują się w prostokątnych ramkach zwykle umieszczonych w górnej części niektórych obrazków. 

Komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na które naniesione są w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie informacje od narratora. Informacje dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji znajdują się bezpośrednio na obrazkach.

 

Zadanie domowe:

Jeden temat do wyboru.

1.Wyobraź sobie, że możesz przenieść się na jeden dzień do Mirmiłowa. Napisz, jak go spędziłeś i z którymi bohaterami spotkałeś się osobiście.

 

2.Stwórz dalszą  część komiksu „Kajko i Kokosz”. Napisz tekst oraz narysuj obrazki (kilka stron). 

Dla chętnych , na ocenę celującą : proszę uzupełnić załączone poniżej karty pracy w oparciu o lekturę.

Na zaległe prace domowe czekam do piątku.














 

 

 

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

klasa 3 c z 25 stycznia