język polski, klasa 5b, 06.03.21
Lekcja 66/67
Temat: N jak Niewidomy, czyli czego nauczyła
nas "Katarynka" Bolesława Prusa.
1. Ośmioletnia niewidoma dziewczynka wraz z matką i jej znajomą wprowadza się
do mieszkania mieszczącego się na wprost okien pana Tomasza.
2. Mała sąsiadka czuje się źle i obco w nowym miejscu.
3. Bohaterka jest pogrążona w smutku i większość dnia spędza siedząc przy
oknie.
4. Dziewczynka nie potrafi się pogodzić z utratą wzroku, która była następstwem
nieznanej choroby.
Co było momentem przełomowym w życiu dziewczynki?
moment przełomowy: dźwięk katarynki
↓
reakcja dziewczynki: radość (podanie synonimów do słowa „radość”)
RADOŚĆ: szczęście, zachwyt, beztroska, dobry humor, pogoda ducha,
zabawa
Co to jest katarynka i jak wygląda?
https://www.youtube.com/watch?v=tmfCG6uWzTk&t=10s
https://www.youtube.com/watch?v=eHL74VLwKss
KATARYNKA -
Jaka jest dziewczynka w utworze?
Wklej do zeszytu:
Obejrzyj teraz i wysłuchaj krótkiej historii osoby
niewidomej.
Ta krótka animacja
pokazuje, jak osoba widząca może się zachować wobec niewidomej. Po obejrzeniu
filmu zapisz trzy najważniejsze lekcje płynące z tego filmu:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=310&v=WpJ2hrmn7qM&feature=emb_logo
ZAPISZ W
ZESZYCIE:
Jak można
zachować się wobec osoby niewidomej:
1. Kiedy podjedzie
autobus lub tramwaj, możemy podejść do osoby niewidomej i podać jej numer
pojazdu.
2. Kiedy jesteśmy w
restauracji, możemy wskazać rozkład potraw na talerzu niewidomego posługując
się wskazówkami zegara, np. na szóstej znajdują się ziemniaki.
3. Wprowadzając osobę
niewidomą pod schody należy powiedzieć, czy są to schody w górę czy w dół.
Zatem powtórzmy jeszcze raz:
https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw
A ty za co jesteś wdzięczny?
Dokończ zadanie w zeszycie:
Jestem wdzięczny/wdzięczna za...
A ja, jako nauczycielka klasy 5b, jestem
wdzięczna za to, że mam tak empatycznych uczniów". :)
Praca domowa.
Temat: Kto
jest tym „jegomościem w pewnym wieku”?
(przepisz
też te wyjaśnione)
Esteta – człowiek
wrażliwy na piękno,
Koneser – wytrawny znawca i miłośnik rzeczy w dobrym
gatunku,
Dżentelmen –
mężczyzna elegancko ubrany, mający dobre maniery,
Pedant – człowiek przesadnie dokładny, przywiązujący zbyt
dużą wagę do porządku.
Filantrop - udzielenie bezinteresownej pomocy
potrzebującym.
Materialista - człowiek, dla którego ważne są
tylko korzyści materialne, czyli pieniężne, majątkowe.
ZADANIE 1 W
ZESZYCIE:
Uzupełnij luki
wyrazami: egoista, altruista, materialista,
wolontariusz.
(możesz
zdania wydrukować i wkleić)
· Krzysiek zawsze myśli tylko o sobie i
o swoich potrzebach - to……………
· Tomek w każdy czwartek chodzi do Domu
Dziecka i czyta dzieciom bajki - to ……………
· Dla Jacka ważne są tylko pieniądze -
zawsze najpierw pyta, ile zarobi za swoją pracę - to ….……..
· Robert interesuje się problemami
innych, zawsze jest gotowy do pomocy - to ………….
Wybierz z powyższych pojęć (zadanie pierwsze), te którymi
możemy nazwać pana Tomasza. Zapisz w zeszycie:
Głównego bohatera noweli Bolesława Prusa pt. „Katarynka”, pana Tomasza,
można określić jako: altruistę,........................................................
Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki pana Tomasza za pomocą scratch – notatki.
CAŁY FILM „KATARYNKA” z 1967 roku.
https://www.cda.pl/video/570143933