język polski, klasa 5b, 06.03.21

Lekcja 66/67


Temat: N jak Niewidomy, czyli czego nauczyła nas "Katarynka" Bolesława Prusa.

 NOTATKA DO ZESZYTU:

 Historia dziewczynki zapisana w punktach.


1. Ośmioletnia niewidoma dziewczynka wraz z matką i jej znajomą wprowadza się do mieszkania mieszczącego się na wprost okien pana Tomasza.
2. Mała sąsiadka czuje się źle i obco w nowym miejscu.
3. Bohaterka jest pogrążona w smutku i większość dnia spędza siedząc przy oknie.
4. Dziewczynka nie potrafi się pogodzić z utratą wzroku, która była następstwem nieznanej choroby.

 

Co było momentem przełomowym w życiu dziewczynki?

moment przełomowy: dźwięk katarynki

reakcja dziewczynki: radość (podanie synonimów do słowa „radość”)

 

RADOŚĆ: szczęście, zachwyt, beztroska, dobry humor, pogoda ducha, zabawa

 

Co to jest katarynka i jak wygląda?



https://www.youtube.com/watch?v=tmfCG6uWzTk&t=10s

https://www.youtube.com/watch?v=eHL74VLwKss

 Napisz samodzielnie w zeszycie:

KATARYNKA -

 

Jaka  jest dziewczynka w utworze?

 Niewidoma dziewczynka w utworze jest melancholijna.

Co to znaczy?

 Notatka do zeszytu: 

 MELANCHOLIA to w języku potocznym zasmucenie związane ze wspomnieniami, stan lekkiego przygnębienia. W dawnym języku medycznym stosowano ten termin na określenie schorzenia psychicznego, które obecnie znane jest jako depresja.

Wklej do zeszytu:



 

Obejrzyj teraz i wysłuchaj krótkiej historii osoby niewidomej.

 

Ta krótka animacja pokazuje, jak osoba widząca może się zachować wobec niewidomej. Po obejrzeniu filmu zapisz trzy najważniejsze lekcje płynące z tego filmu:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=310&v=WpJ2hrmn7qM&feature=emb_logo


ZAPISZ W ZESZYCIE:

Jak można zachować się wobec osoby niewidomej:

1. Kiedy podjedzie autobus lub tramwaj, możemy podejść do osoby niewidomej i podać jej numer pojazdu.

2. Kiedy jesteśmy w restauracji, możemy wskazać rozkład potraw na talerzu niewidomego posługując się wskazówkami zegara, np. na szóstej znajdują się ziemniaki.

3. Wprowadzając osobę niewidomą pod schody należy powiedzieć, czy są to schody w górę czy w dół.

 

Zatem powtórzmy jeszcze raz:

https://www.youtube.com/watch?v=4Y01f08_syw


Osoby niewidome zmagają się zatem z codziennymi trudnościami. Uświadamia nam to jak bardzo możemy być wdzięczni losowi za wszystko co mamy.

A ty za co jesteś wdzięczny?

Dokończ zadanie w zeszycie:

Jestem wdzięczny/wdzięczna za...

 A to moja odpowiedź:

A ja, jako nauczycielka klasy 5b, jestem wdzięczna za to, że mam tak empatycznych uczniów".   :)

 

Praca domowa.

 Opisz wybrany przedmiot w formie zagadki. Używaj tylko określeń, które odnoszą się do zmysłu dotyku, np. miękki, twardy, puszysty, itp. Nie stosuj nazw kolorów oraz określeń, które dotyczą wzroku. 

 

 Lekcja 68

Temat: Kto jest tym „jegomościem w pewnym wieku”?

Wyjaśnij pojęcia w zeszycie:

(przepisz też te wyjaśnione)

Esteta – człowiek wrażliwy na piękno,

Koneserwytrawny znawca i miłośnik rzeczy w dobrym gatunku,

Dżentelmenmężczyzna elegancko ubrany, mający dobre maniery,

Pedant człowiek przesadnie dokładny, przywiązujący zbyt dużą wagę do porządku.

 

 Altruista - kierowanie się w swym postępowaniu dobrem innych, gotowość do poświęceń. Dobrowolne ponoszenie pewnych kosztów przez jednostkę na rzecz innych.

Filantrop - udzielenie bezinteresownej pomocy potrzebującym.

Materialista - człowiek, dla którego ważne są tylko korzyści materialne, czyli pieniężne, majątkowe.

 

ZADANIE 1 W ZESZYCIE:

Uzupełnij luki wyrazami: egoista, altruista, materialista, wolontariusz.

(możesz zdania wydrukować i wkleić)

·    Krzysiek zawsze myśli tylko o sobie i o swoich potrzebach - to……………

·     Tomek w każdy czwartek chodzi do Domu Dziecka i czyta dzieciom bajki - to ……………

·     Dla Jacka ważne są tylko pieniądze - zawsze najpierw pyta, ile zarobi za swoją pracę - to ….……..

·     Robert interesuje się problemami innych, zawsze jest gotowy do pomocy - to ………….  


Wybierz z powyższych pojęć (zadanie pierwsze), te którymi możemy nazwać pana Tomasza. Zapisz w zeszycie:

 

Głównego bohatera noweli Bolesława Prusa pt. „Katarynka”, pana Tomasza, można określić jako: altruistę,........................................................

 


 PRACA DOMOWA

 

Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki pana Tomasza za pomocą scratch – notatki.


 

CAŁY FILM „KATARYNKA” z 1967 roku.

https://www.cda.pl/video/570143933


Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025