Kl. 5a - j.pol.- 15.05.’21

 Temat: Zaglądamy do wnętrza „Katarynki” i poznajemy budowę noweli. 

1. Sprawdzenie znajomosci tekstu noweli w formie kartkówki.

2. B. Prus opublikował „Katarynkę” w 1880 w „Kurierze Warszawskim” w wydaniu książkowym ukazała się w 1885 roku w tomie pierwszym „Szkiców i obrazków”. Autor przez całe życie był działaczem społecznym i udzielał się charytatywnie. „Katarynka” i inne nowele powstały w wyniku obserwacji otaczającej go rzeczywistości. Były pochwałą bezinteresownej pomocy na rzecz osób potrzebujących. 

3. Rozdanie kart pracy i wykonanie zadania 1, polegającego na uzupełnieniu schematu dotyczącego budowy noweli.

4. Wykonanie zadania 2 z kart pracy. Omówienie wydarzeń ukazanych w noweli i zapisanie ich w formie krótkiego planu, a następnie umieszczenie jego kolejnych punktów na schemacie obrazującym układ napięcia w utworze, zmierzający do wyraźnego punktu kulminacyjnego. 

5. Zebranie wiadomości na temat noweli w formie notatki graficznej. 

Temat: Pan Tomasz - portret filantropa.

1. Rozdanie kart pracy i wykonanie zadań. Zebranie materiałów do charakterystyki głównego bohatera oraz wzbogacenie słownictwa związanego z filantropią i dobroczynnością. 

2. Filantrop - człowiek lubiący czynić dobro, pomagać potrzebującym.                                                                   Filantrop - dobroczyńca, darczyńca, ofiarodawca, fundator, dobrodziej 

3. Pan Tomasz z zapatrzonego w siebie i wygodnego mężczyzny zmienił się w człowieka zauważającego potrzeby i pragnienia innych, który dla szczęścia dziewczynki był w stanie zrezygnować ze swoich długoletnich przyzwyczajeń muzycznych i zaakceptować coś, czego nienawidził z całego serca. 

Temat: Co pan Tomasz zobaczył w oczach dziewczynki? Rozmawiamy o tym, jak wygląda świat niewidomych dzieci. 

1. Uczniowie wymieniają ludzkie zmysły. Wskazują, który z nich ich zdaniem jest najważniejszy. 

2. Rozdanie kart pracy i wykonanie ćwiczeń. Uczniowie korzystając z fragmentów tekstu opisujących życie i funkcjonowanie bohaterki, uzupełniają informacje na temat świata niewidomej dziewczynki i sposobów jego poznawania przez dziecko. 

Zadanie domowe

Napisz artykuł do „Kroniki Warszawskiej” o tym, co wydarzyło się w kamienicy przy ulicy Miodowej (praca na minimum jedną stronę, napisana na kartkach).

Dla chętnych: Stwórz awatara pana Tomasza w oparciu o zgromadzoną wiedzę na jego temat. Możesz wykorzystać do tego celu Bitmoji bądź inną aplikację do tworzenia awatarów. 

Przygotuj się na krótki sprawdzian ( zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte, współrzędne i podrzędne połączenia wyrazowe). 

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025