05.06.klasa 7 , Temat:Tułaczy los polskiego emigranta na przykładzie „Latarnika” Henryka Sienkiewicza.

 GRUPA I

Opis wyglądu i cechy charakteru bohatera
GRUPA II
Dzieje bohatera do momentu otrzymania pracy latarnika
GRUPA III
Życie bohatera na latarni
GRUPA IV
Opis przeżycia wewnętrznego podczas czytania „Pana Tadeusza” Henryka Sienkiewicza


1. Przedstawienie postaci.
........................ ........................................, z pochodzenia ....................... to główny bohater noweli ................................. ........................................ . Poznajemy go
w momencie, gdy otrzymuje pracę ...................................., ale dzięki zastosowaniu przez
pisarza metody retrospekcji znamy też wcześniejsze losy emigranta.

2. Opis wyglądu zewnętrznego.
„Był to człowiek już stary, lat ........................................ albo i więcej, ale czerstwy i wyprostowany, mający ruchy i postawę ........................................ . Włosy miał zupełnie
...................... (...), sądząc z ........................................oczu, nie należał do ludzi Południa.
Twarz jego była .............................. i ....................................., ale uczciwa”.

3. Cechy charakteru bohatera.
.................................... to wielki patriota, ....................................... żołnierz, o czym świadczą zdobyte przez niego .......................................; ........................, o ................................
sercu, ................................... wobec innych. Czuje się ogromnie ...................................... po burzliwym życiu, marzy o ............................. i ................................... („opanowała go tylko jedna myśl: myśl spoczynku”), dlatego tak mu zależy na pracy .................................... .

4. Życie bohatera na latarni.
Posada .......................... w .................................. daje mu poczucie ......................................, ........................................, ......................................., czuje się oderwany od dawnej ........................ i niepowodzeń. ............................ pełni swoje obowiązki, wpatruje się w ......................... i rozmyśla. W niedzielę wyrusza do miasteczka na ................................ i po ..........................., w których szuka wiadomości o ............................ . Ma nadzieję, że Polacy odzyskają ........................................ i będzie mógł wrócić do ........................ .
Po pewnym czasie następuje u niego zobojętnienie dla świata. Samotne życie na wysepce wpływa na jego usposobienie i osobowość. Rezygnuje ze wspomnień i marzeń, przestaje tęsknić za ................... i jego nostalgia przechodzi w rezygnację. Staje się niemal mistykiem.

5. Opis przeżycia wewnętrznego podczas czytania „........... ..............................”
............................ ........................................ .
Wkrótce nadchodzi wydarzenie, które burzy jego spokój, otrzymuje bowiem ........................ z ................................ książkami; wśród nich „............... ................................” . Czyta tę książkę z ogromnym........................................, ogarnia go wielka tęsknota za .................................., płacze i przeprasza ......................... „za to, że się już tak zestarzał, tak zżył z samotną skałą i tak zapamiętał, iż się w nim i tęsknota poczynała zacierać”. Wraca teraz „cudem ........ ..................... .......................”.Zapomina o całym świecie i obowiązku ......................... ........................., co powoduje rozbicie ........................... na mieliźnie. Bohater traci ......................... i ponownie musi rozpocząć ...

Zadanie domowe:Napisz opowiadanie :Jak potoczyły się dalsze losy Skawińskiego.

Temat:Zadania ortograficzne-przypomnienie wiadomości.

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia