Klasa Va, WOP 16.10.2021 r.

 Temat: Historia pisma. 

1. Od hieroglifów do alfabetu.

2. Materiały piśmiennicze.

Cel lekcji:

- dowiesz się, w jakim celu powstało pismo,

- jakich rodzajów pisma ludzie używali w przeszłości,

- jaki wpływ na rozwój cywilizacji miało wynalezienie pisma,

- zapamietasz, że wynalezienie pisma historycy uznali za koniec czasów prehistorycznych i początek historii, którą otwiera epoka starożytna,

- poznasz historię odczytania pisma Egipcjan (kamień z Rosetty).

Kiedy to było?

Pismo powstało w Sumerze na terenie Dolnej Mezopotamii, krainie leżącej między dwiema rzekami: Tygrysem i Eufratem, około 6000 lat temu.


Oś czasu za Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0


Podręcznik s. 35-39.

Zajęcia rozpoczęliśmy od próby odpowiedzenia na pytanie - do czego służy pismo? Ustaliliśmy, że pismo jest systemem znaków służącym do utrwalenia lub zastąpienia języka mówionego przez zapis. 

Następnie rozmawialiśmy o ludzkiej potrzebie wyrażania swoich myśli. Zastanawialiśmy się, czy malowidła naskalne mogły tę potrzebę zaspokoić.

Analizowaliśmy wady i zalety pisma obrazkowego (np. duża ilość znaków oraz ryzyko różnego interpretowania) - klasowy eksperyment z rzeczownikiem "rośliny", który został przedstawiony pismem obrazkowym w postaci m.in.: kaktusa, drzewa, kwiatków, trawy. 



Posługujemy się pismem alfabetycznym, które jest znacznie prostsze od pisma klinowego i hieroglificznego. Każdy znak (litera) oznacza w nim jeden dźwięk (głoskę), wypowiadany przez człowieka. Z 24 liter potrafimy budować dowolne słowa. Alfabet ten wynaleźli Fenicjanie – lud mieszkający na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Od nich pismo przejęli starożytni Grecy. Ich litery różniły się jednak od tych, jakich obecnie używamy. Kształt liter, którymi się posługujesz, zawdzięczamy starożytnym Rzymianom. Od ich języka – łaciny, nasz alfabet nazywany jest alfabetem łacińskim.

Ilustracja za Contentplus.pl sp. z o.o..

Obejrzeliśmy film


Sprawdziliśmy naszą wiedzę w quizie. Wszystkie odpowiedzi były bezbłędne! 

Notatka w zeszycie
Zadanie domowe 

Każdy uczeń otrzymał kartę pracy. Proszę ją uzupełnić. 
Przeczytaj podręcznik s. 35-39.









Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia