język polski, II LO, 24.09.2022

Lekcja 10
Temat: Test z kompetencji językowej. Błędy językowe.

Test będzie można poprawić podczas odpowiedzi ustnej.

Lekcja 11
Temat: Noc postyczniowa.

podręcznik, str. 25, analiza tekstu

Lekcja 12
Temat: Pozytywistyczne ścieżki.

Babie lato

Józef Chełmoński, Babie lato, 1875, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie,

 

Zaczynasz poznawać epokę, która chciała opisać kondycję człowieka poziomem żółci w wątrobie (m.in. niemieckojęzyczni filozofowie przyrody: Vogt, Moleschott);czasy, gdy zachwyt wzbudziły łachmany (m.in. malarstwo Chełmońskiego, Curbeta); przestrzenie, które opowiadały o ludziach więcej niż ich czyny i myśli (poetyka realizmu). Pozytywizm to okres, który obrósł w schematy haseł – postarajmy się je wspólnie przełamać...

Realizm

Realizm w malarstwie jawi się jako szczególny dla epoki pozytywizmu punkt wyjścia i dojścia zarazem – dla światopoglądu, dla literatury, dla filozofii…

Malarz Gustav Courbet – francuski realista – zakrzyknął kiedyś: „Pokażcie mi anioła, to go namaluję!”. Nie pokazano, więc malował, co widział. Zalecał swoim uczniom, by wędrowali – szli i obserwowali, a potem na płótnie zatrzymali dostrzeżone szczegóły świata. Francuski pisarz – Stendhal– również cenił zmysł obserwacji. Dowodził, że dobra powieść powinna być jak „zwierciadło, które obnosi się po gościńcu. To odbijać lazur nieba, to błoto przydrożnej kałuży”.

Pozytywiści sięgnęli więc po zupełnie nowe tematy. Dla odbiorców przywykłych do romantycznych pejzaży i romansowego wymiaru powieści niespodzianką miały stać się obrazy prostych ludzi, opowiadania o chłopach szukających pracy w mieście, o zakupie krowy tudzież ziemi, o kwestach,

o kopalniach, wójtach, niedouczonych pisarzach, zaniedbanych dzieciach… Pozytywiści drwili z oczekiwań czytelników wobec literatury. Bolesław Prus, stylizując się na autora z innego państwa, który gościnnie odwiedza Polskę, ironizował:

Bolesław Prus

Kroniki

„Pewien tutejszy autor napisał kilka lat temu powieść pod tytułem Figa z Makiem czy też Dziura w Moście, usiłując scharakteryzować w niej życie społeczne, stosunki społeczne i typy kilku pokoleń. U nas w Anglii pytano by przede wszystkim: O ile owe typy i stosunki są prawdziwe i o ile nowe? Tu jednak najniecierpliwiej  dowiadywano się dlaczego powieść nosi tytuł Figa z Makiem czy też Dziura w Moście*, i czy Dziura ożeni się z Makiem*, a Figa z Mostem?... Gdyby z góry było wiadome: kto się z kim ożeni i kto za kogo pójdzie, polska powieść nie miałaby czytelników”.

 Bolesław Prus, Kroniki, t. 9, s. 110.


Obraz uległ zniszczeniu podczas nalotu aliantów na Drezno

Gustav Courbet, Kamieniarze, 1849, olej na płótnie.

Bociany

Józef Chełmoński, Bociany, 1900, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie.

Wykonaj ćwiczenie:



Naturalizm

Realizm dążył do ukazania prawdy o społeczeństwie i człowieku; prawdy bazującej na drobiazgowym opisie rzeczywistości. Skrupulatność w obrazowaniu przełamała ramy realistycznej poetyki. Narodził się naturalizm, który ukazał człowieka „brutalnie prawdziwego”…

 Mężczyzna z dwoma bochenkami chleba

Jean François Raaëlli , Mężczyzna z dwoma bochenkami chleba, 1879, olej na płótnie

Emil Zola

Nana

Trup zaczynał zatruwać pokój. Po długim, bezmyślnym przebywaniu w towarzystwie nieboszczki [kobiety] wpadły w panikę.

– Zmykajmy, zmykajmy, moje kotki – powtarzała Gaga. – To nie jest zdrowe. Wychodziły w popłochu, rzucając spojrzenie na łóżko. Kiedy Lucy, Blanka i Karolina były jeszcze obecne, Róża rozejrzała się po raz ostatni, by zostawić pokój w porządku. Zaciągnęła zasłonę w oknie, a potem pomyślała, że lampa tu jest nie na miejscu

i trzeba zapalić świecę. Zapaliwszy jeden z miedzianych świeczników na kominku, postawiła go na nocnym stoliku obok ciała. Jaskrawy blask oświetlił nagle twarz zmarłej.

Wyglądała okropnie. Wszystkie zadrżały i uciekły. – Ach, jaka ona zmieniona, jaka zmieniona – szeptała Róża Mignon, która wychodziła ostatnia. Wyszła i zamknęła drzwi. Nana została sama, spoczywając na wznak

w blasku świecy. Na pościeli leżała potworna masa ludzkich soków, krwi i gnijącego ciała. Cała twarz była gęsto pokryta krostami. Pomarszczone i wklęśnięte, podobne do szarawego błota, wydawały się ziemistą pleśnią na tej bezkształtnej papce, w której już nie można było rozróżnić rysów. Lewe oko zupełnie utonęło

w rozlewającej się mazi; drugie, na wpół otwarte, zapadło się jak czarna i gnijąca dziura. Z nosa jeszcze sączyła się ropa. Na jednym policzku utworzył się czerwony strup,

który sięgał aż do ust wykrzywionych ohydnym uśmiechem. Po tej potwornej, groteskowej masce trupiej spływały złotym potokiem włosy, piękne włosy, które zachowały swój słoneczny blask. Wenus się rozkładała. Jakby jad z cuchnących padliną rynsztoków, ferment, który zatruwa cały naród, spowodował teraz gnicie jej twarzy. Pokój był pusty.

 Emil Zola, Nana, tłum. Zofia Karczewska-Markiewicz, Warszawa 1989, s. 351–352.

Ćwiczenie 2.1

Wskaż szczegóły opisu w przeczytanym fragmencie. Wyjaśnij, na czym polega

„brutalnie prawdziwy” opis człowieka.

 Ćwiczenie 2.2

Nazwij swoje odczucia po lekturze.

 Ćwiczenie 2.3

Określ, co staje się przedmiotem opisu. Czym to skutkuje? Gdzie jest miejsce człowieka?

Zapisz w zeszycie:

Tematem dzieł epoki pozytywizmu stają się troski zwykłych ludzi, ali sytuacje niejednoznaczne moralnie, zależność od świata, wyalienowanie – przeklęte problemy. Człowiek, definiujący sam siebie, nierzadko okazuje się bezradny, niezdolny w decydowaniu, poddany popędom, lękom, frustracjom.„Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie…”.

Anna Karenina
Henrich Matveevich Manizer, Anna Karenina, domena publiczna


PRACA DOMOWA


Znajdź w internecie zwiastuny filmu Anna Karenina (reż. Tomm Stoppard, 2012). Film jest ekranizacją wielkiej powieści Lwa Tołstoja pod tym samym tytułem.

ZWIASTUN tutaj: Anna Karenina i tutaj: A. Karenina

Utwór rosyjskiego pisarza realizuje założenia poetyki dojrzałego realizmu. Na podstawie obejrzanych zwiastunów powiedz, co staje się tematem takiej powieści. Wypunktuj pięć spostrzeżeń.

 

1……………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………….

2………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………..

3………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………..

4………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………….

5………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………….









 

 





Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia