Kl.4a , lekcje z 22.10.2022

 Temat lekcji : Głoska a litera.


W pierwszej części lekcji następuje sprawdzenie zadania domowego ( część zeszytów zabrałam do domu).

Wprowadzenie tematu : Podręcznik str.18 

Uczniowie przyglądają się rysunkom i odpowiadają na pytania :



Prawidłowe odpowiedzi na pytania : 

Ojciec Mateusza poprosił sekretarkę , aby podała nazwisko wychowawcy syna. 

Sekretarka podaje nazwisko wychowawcy chłopca i dla pewności p r z e l i t e r o w y w u j e  je głośno i wyraźnie.

Wyjaśnienie nauczyciela : 

Przeliterować - to znaczy wymówić głośno i powoli kolejne nazwy liter danego słowa w celu lepszego zrozumienia wyrazu i jego prawidłowego zapisu . 

Wyjaśnienie przez nauczyciela czym jest głoska , a czym litera. 

Głoskę wymawiamy tak jak ona brzmi ( fonetycznie )  np. b ( by ) nie jak w alfabecie b ( be

                                                                                         np. c a nie ce



Ćw. 1.b.  Uczniowie zapisują w zeszytach 



Sekretarka wypowiada nazwisko wychowawczyni , dzieląc je na pojedyncze g ł o s k i.

Ojciec zapisuje za pomocą l i t e r  to, co słyszy. 


Nauczyciel wyjaśnia uczniom , że w języku polskim te same głoski oznacza się za pomocą różnych liter lub kilku liter : 


Podręcznik , ćw. 2 , str. 19 



Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisują w formie tabelki wyrazy , dzieląc je na głoski i litery : np. 

klucze - k l u c z e - 6 liter , 5 głosek 

słowa - s ł o w a - 5 liter , 5 głosek 

Wszystkie dzieci zapisują wyrazy w zeszytach ( tabelka ) 

Ćw. 3a .Uczniowie odczytują pary wyrazów i mówią , które głoski są wspólne i za pomocą jakich liter są zapisane:



burza - róża   :  wspólne głoski to u , ó oraz rz i ż zapisane za pomocą różnych liter

dół - muł  :  głoska ó , u  - wspólna głoska , różne litery 

rzut - żuk :  głoska rz i ż , zapisana za pomocą różnych liter i głoska u zapisana za pomoca tej samej litery 

ważyć - marzyć : ż i rz : - ta sama głoska , różne litery 

kurza - nóżka : u i ó , rz i ż - te same głoski zapisane za pomocą różnych liter 

chałka - hałas : ch i h - ta sama głoska zapisana za pomocą różnych liter ,w obu wyrazach wspólna jest też głoska ł


W kolejnej części lekcji dzieci wykonują zadania z zeszytu ćwiczeń |: 

str. 5 , ćw. 1.


Prawidłowo powinno być ( w tabelce ) : 

plecak : p l e c a k - 6 liter , 6 głosek 

radość : r a d o ś ć- 6 liter , 6 głosek 

szkoła : s z k o ł a - 6 liter ,  sz k o ł a 5 głosek 

wrzawa : w r z a w a - 6 liter , 5 głosek 


Ćw. 2 , str. 5 


Prawidłowe słowa to np. banan , kubek , sok , sól , kanapka 


W czasie lekcji odbyły się również wybory do samorządu szkolnego. Najpierw kandydaci , czyli przewodniczący wszystkich trójek klasowych , zaprezentowali się na forum klasy, przedstawili swoje propozycje , co planują zrobić dla szkoły, jeżeli zostaną wybrani. 

Po chwili zastanowienia sie zostały uczniom rozdane karty do głosowania i odbyły się wybory.


W czasie trzeciej lekcji były też robione zdjęcia klasowe. Miałam zaplanowane wykonanie większej ilości ćwiczeń , ale  nie starczyło na to czasu. Dokończymy następnym razem , na lekcjach 5 listopada.  Zadanie domowe to czytać lekturę. Planuję rozpocząć omawianie książki na następnych zajęciach. 
















Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia