Klasa VIII język polski 24.05.2025 r.
Temat: Debata oksfordzka - surowe karanie przestępców jest słuszne.
Celem głównym lekcji było rozwijanie umiejętności formułowania i prezentowania wypowiedzi argumentacyjnych w ramach zorganizowanej formy debaty oksfordzkiej. Szczególny nacisk położono na doskonalenie umiejętności wyrażania poglądów, słuchania rozmówców, formułowania kontrargumentów oraz poszanowania odmiennych opinii – kompetencji kluczowych dla uczestnictwa w życiu demokratycznym.
Debata to nie tylko metoda pracy, ale też ważne narzędzie w kształtowaniu postaw obywatelskich i komunikacyjnych. Styl oksfordzki, którego się trzymaliśmy, wywodzi się z brytyjskiej Izby Gmin i charakteryzuje się przejrzystą strukturą oraz atrakcyjnym, dynamicznym przebiegiem. Każdy z uczniów zapoznał się z regulaminem debaty i otrzymał określoną rolę: marszałka, sekretarza, członka propozycji lub opozycji (w tym liderów oraz mówców), bądź też członka publiczności.
Tematem debaty była kontrowersyjna i angażująca teza: „Surowe karanie przestępców jest słuszne.”
Lekcja przebiegała według następujących etapów:
-
Burza mózgów – uczniowie spontanicznie dzielili się skojarzeniami i poglądami na temat surowości kar.
-
Miniwykład nauczyciela – przedstawienie zarysu polskiego systemu kar oraz informacji o karach najsurowszych (kara dożywotniego pozbawienia wolności, środki zabezpieczające itp.).
-
Praca z tekstem – uczniowie zapoznali się z artykułem dr Joanny Stojer-Polańskiej pt. „Jaka powinna być kara?”, który poruszał kwestie funkcji kary oraz jej społecznego i etycznego wymiaru.
-
Wysłuchanie nagrania z udziałem prof. dra hab. Andrzeja Zolla, który komentował znaczenie prawa karnego i zasad wymiaru sprawiedliwości.
-
Podział na grupy – uczniowie zostali podzieleni na propozycję i opozycję. Każda strona przygotowała trzy wystąpienia oraz przemówienia liderów.
-
Przeprowadzenie debaty – z pełnym poszanowaniem zasad stylu oksfordzkiego: marszałek czuwał nad przebiegiem debaty, sekretarz prowadził dokumentację, a publiczność miała możliwość zadania pytań i wyrażenia swojej opinii.
Po zakończeniu debaty wszyscy uczestnicy mieli prawo do głosowania, wyrażając swoje stanowisko po wysłuchaniu wszystkich argumentów. Wystarczyło nam również czasu na krótkie podsumowanie, refleksję i wymianę uwag dotyczących zarówno treści merytorycznych, jak i samego przebiegu debaty. Uczniowie zastanowili się, co przebiegło dobrze, a które elementy można byłoby jeszcze udoskonalić w przyszłości.
Debata przebiegła na wysokim poziomie merytorycznym, a uczniowie wykazali się dużą kulturą dyskusji, zrozumieniem tematu oraz umiejętnością budowania i prezentowania argumentów. Umiejętność debatowania, słuchania i kontrargumentacji okazała się nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale też świetnym ćwiczeniem retorycznym oraz społecznym.
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)

.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)