KLASA III GIMNAZJUM - język polski - 5 marca 2016 r.
Temat: Podmiot i orzeczenie.
- sprawozdanie reportażowe (przebieg zdarzeń, spostrzeżenia, obserwacje),
- sprawozdanie typu recenzja (informacje o autorze, tytule, wydaniu, gatunku literackim, problematyce, treści, stylu kompozycji),
- sprawozdanie typu protokół (przebieg dyskusji, pogrupowanie wypowiedzi).
JAK NAPISAĆ SPRAWOZDANIE:
1. Określ przedmiot relacji (miejsce, czas, uczestnicy lub autor i tytuł.
2. Chronologiczny przebieg zdarzeń (najważniejsze zdarzenia, najważniejsze wątki, najważniejsze wypowiedzi).
3. Podsumowanie (własna ocena, odczucia, opinie).
Notatki do folderu: Części zdania.
Co to jest podmiot?
Co to jest orzeczenie?
Zeszyt ćwiczeń "Nauka o języku. Część 2".
"Podmiot i orzeczenie", ćwiczenia 1-11, str.4-8
Temat: Odmiany i style języka narodowego.
Podręcznik, Zróżnicowanie języka narodowego, str. 162
Notatka do zeszytu:
- schemat - zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (zadanie 1),
- język mówiony a język pisany (zadanie 2),
- Odmiana staranna a swobodna (zadanie 3),
- Zróżnicowanie polszczyzny pod względem stylistycznym, schemat (zadanie 4 B)
Charakterystyka wybranych stylów, podręcznik, str. 164-165
Zadania 1-5, podręcznik, str. 165-166.
Temat: Uczymy się redagować sprawozdanie.
Sprawozdanie
Sprawozdanie to chronologicznie
uporządkowana relacja z wydarzeń (rejestrowanych z pozycji świadka lub
uczestnika) albo odbioru wytworów kultury. Przedstawia się w nim zdarzenia od
pierwszego do ostatniego.
Artykuł dotyczy sprawozdania
przygotowywanego na etapie szkolnym przez uczniów. Sprawozdanie pomaga w nauce
pisania recenzji, reportażu i protokołu.
Występują trzy rodzaje sprawozdań:
1.
Sprawozdanie
reportażowe – z wycieczki, ze zdarzeń
życiowych, rozgrywki sportowej. Wiernie relacjonuje się w nim przebieg zdarzeń,
informuje o spostrzeżeniach i obserwacjach. Jest pisane z punktu widzenia
uczestnika lub świadka;
2.
Sprawozdanie typu
recenzja – z książki, filmu, spektaklu.
Jego celem jest przekazanie informacji o treści filmu, spektaklu lub książki.
Zawiera część krytyczną z uzasadnioną oceną. Wybiera się tylko istotne fakty i
wydarzenia. Należy w nim zawrzeć informacje o: autorze, tytule, wydaniu,
gatunku literackim, problematyce, treści, stylu, kompozycji;
3.
Sprawozdanie typu
protokół – z lekcji, z przebiegu dyskusji.
Osoba pisząca sprawozdanie stara się uchwycić najważniejsze sprawy z przebiegu
dyskusji, przekazać cudze myśli, pogrupować wypowiedzi wokół pewnych tez.
Wskazówki
Poprawnie napisane sprawozdanie:
·
zawiera wszystkie niezbędne informacje o
przedmiocie sprawozdania;
·
obiektywnie i nieemocjonalnie prezentuje
zaistniałą sytuację;
·
przedstawia fakty w porządku
chronologicznym;
·
zawiera zwroty ukazujące następstwo w
czasie, takie jak: następnie, potem, w dalszej kolejności itp.;
·
jest konkretne;
·
selekcjonuje fakty tak, aby wybrać
najważniejsze informacje;
·
na końcu zawiera komentarz autorski, w
którym autor sprawozdania wyraża swój osobisty stosunek do wydarzeń lub
postaci, formułuje własne opinie.
TRZY RODZAJE SPRAWOZDAŃ:
- sprawozdanie reportażowe (przebieg zdarzeń, spostrzeżenia, obserwacje),
- sprawozdanie typu recenzja (informacje o autorze, tytule, wydaniu, gatunku literackim, problematyce, treści, stylu kompozycji),
- sprawozdanie typu protokół (przebieg dyskusji, pogrupowanie wypowiedzi).
JAK NAPISAĆ SPRAWOZDANIE:
1. Określ przedmiot relacji (miejsce, czas, uczestnicy lub autor i tytuł.
2. Chronologiczny przebieg zdarzeń (najważniejsze zdarzenia, najważniejsze wątki, najważniejsze wypowiedzi).
3. Podsumowanie (własna ocena, odczucia, opinie).
Wzór 1: Sprawozdanie z wycieczki szkolnej
Sprawozdanie
z wycieczki szkolnej – wzór
W zeszłym tygodniu, a
dokładnie ……………[data odbycia się wycieczki]…………… pojechaliśmy na
……………[ile trwała wycieczka, np. jednodniową/dwudniową/trzydniową]……………
wycieczkę klasową do ……………[nazwa miejscowości/regionu]…………… . W
wycieczce brały udział wszystkie klasy ……………[kto wyjechał na wycieczkę]……………
ze szkoły ……………[nazwa szkoły]…………… . Nasz ……………[wskazanie
środka lokomocji, np. autobus]…………… wyjechał spod szkoły o godzinie
……………[godzina wyjazdu]…………… .
Miejscem docelowym
naszej wycieczki był ……………[nazwa miasta]…………… Byliśmy
zakwaterowani w ……………[nazwa ośrodka]…………… . Otrzymaliśmy pokoje
kilkuosobowe, z czego wszyscy uczniowie byli bardzo zadowoleni.
W czasie pobytu
zwiedziliśmy ……………[co zwiedzaliście, np. jakie zabytki, muzea itp.] ……………
…………… …………… …………… Większości moich kolegów najbardziej podobał się ……………[wrażenie
pod wpływem tego co widzieliście]……………
W drodze powrotnej
pani wicedyrektor zaproponowała, abyśmy zwiedzili ……………
Do domu wróciliśmy z
kilkugodzinnym opóźnieniem, ale nikt nie był z tego powodu niezadowolony.
Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy o ……………[podsumowanie, własna opinia,
ocena]…………… . Wycieczka nauczyła nas …………… . Chętnie wróciłbym
(wróciłabym) do ……………, aby dowiedzieć się więcej o …………… .
Podobnie należy napisać sprawozdanie z innych wydarzeń, konkursu, meczu
itp.
Wzór 2: Sprawozdanie z filmu
Sprawozdanie
z filmu – wzór
Film ……………[tytuł filmu]…………… został
nakręcony przez ……………[imię i nazwisko reżysera]……………, cenionego
polskiego/francuskiego/niemieckiego reżysera. W swoim dorobku posiada on takie
dzieła jak: ……………[wymienić tytuły innych dzieł reżysera, można podać
jeszcze dodatkowe informacje]…………… .
Opisywany przeze mnie film opowiada historię ……………[ogólny
temat filmu, o czym jest]…………… .
Akcja filmu toczy się ……………[streszczenie,
omówienie najważniejszych wątków, problematyki]…………… …………… …………… .
Reżyser do swojej produkcji zaangażował znanych aktorów.
Główne role zagrali: ……………[przedstawienie aktorów grających w filmie, kto
grał główne role, czy reżyser postawił na aktorów znanych, czy też debiutantów]……………
…………… …………… . Moim zdaniem większość obsady aktorskiej była trafnie dobrana i
dobrze oddawała charakter …………… .
Film był dobrze zrealizowany. Reżyserowi i całej
ekipie udało się realistycznie ukazać ……………[ocena wartości filmu, co
pozostanie w Twojej pamięci, a co Ci się nie podobało]…………… .
Podobnie należy napisać sprawozdanie z
książki. Uwzględnia się: tytuł, autora dzieła (także dodatkowe informacje o
autorze), główne wątki, najważniejsze wydarzenia, własną ocenę tekstu.
Wzór 3: Sprawozdanie z lekcji
Sprawozdanie
z lekcji – wzór
W dniu ……………[data]…………… odbyła się
wyjątkowa lekcja ……………[z jakiej lekcji jest to sprawozdanie]……………
. Byli na niej obecni wszyscy uczniowie klasy ……………[wskazać uczestników i
miejsce]…………… . Lekcję prowadził ……………[kto prowadził lekcję]……………
. Tematem było ……………[temat lekcji, o czym była]…………… .
Lekcja rozpoczęła się od ……………[przedstawienie
najważniejszych wydarzeń, wypowiedzi, faktów]…………… …………… …………… .
Następnie …………… . W trakcie lekcji okazało się, że …………… . Najwięcej emocji
wzbudziła wypowiedź ……………[kogo, o czym mówił]…………… .
Na koniec poświęciliśmy trochę czasu na …………… .
Podczas podsumowania zgodziliśmy się, że ……………[ocena, wnioski]……………
.
Podobnie należy napisać sprawozdanie z
dyskusji, debaty.
Przykład 1: Sprawozdanie z konkursu.
4 listopada 2014 r. odbył się w Miejskim Domu Kultury
w Niewiadowie konkurs wiedzy o Cyprianie Kamilu Norwidzie pt. „Norwid – Poeta
Naszej Ziemi”. Wzięli w nim udział uczniowie trzech gimnazjów z miasta i
okolic. W sumie wystartowało czternastu zawodników, w tym osiem dziewcząt i
sześciu chłopców. Największą liczbę zawodników wystawiło III Gimnazjum w
Niewiadowie. Reprezentowało je siedmiu uczestników. Konkurs trwał dwie godziny.
Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwała komisja
złożona z trojga nauczycieli języka polskiego, wybranych ze szkół biorących
udział w konkursie. Przewodniczącą komisji była pani Anna Nowak.
Zmagania rozpoczęły się o godzinie 8.00. Uczestnicy
dostali do rozwiązania test złożony z 25 pytań. Na rozwiązanie mieli 60 minut.
Ta cześć zmagań przebiegała spokojnie. Następnie zebrano arkusze i komisja
przeszła do osobnego pokoju, aby dokonać ich oceny. O godzinie 9.45 podano
wyniki. Jeden z uczestników nie zgadzał się z uzyskaną przez siebie liczbą
punktów, więc potrzebne były dodatkowe wyjaśnienia ze strony komisji. Wszystko
udało się szczęśliwie wyjaśnić i ogłoszono, że do dalszej części konkursu
przeszło troje uczniów: Anna Puchalska, Kamil Kowal i Adam Wyszecki.
Jak wynika z relacji uczestników, pytania konkursowe
nie były łatwe i przynajmniej część została sformułowana w sposób utrudniający
ich zrozumienie. Najwięcej problemów sprawiły pytania dotyczące biografii
poety, ze względu na ich szczegółowość.
Kolejny etap konkursu będzie miał charakter ustny.
Finaliści zostaną proszeni o własną interpretację utworu poety, wybranego
spośród wskazanych przez komisję. Rozstrzygnięcie nastąpi 2 grudnia 2014 r.
Miejmy nadzieję, że nie będzie trudno wybrać zwycięzcę.
Przykład 2: Sprawozdanie z wycieczki.
Dnia 26 maja 2015 roku klasa druga liceum wyjechała na
wycieczkę do Wisły. Zbiórkę zorganizowano o godzinie 8.30 na placu przed
szkołą. Wszyscy uczestnicy przyszli punktualnie. Kierownik wycieczki, którym
była pani od matematyki, sprawdziła obecność i uczniowie mogli spakować torby
do luku bagażowego, po czym zajęli miejsca w autokarze. Wyjazd odbył się
zgodnie z planem o godzinie 9.00. Dwie godziny później cała grupa dotarła na
miejsce noclegu, którym był jeden z domów wypoczynkowych usytuowanych w wiślańskiej
dzielnicy Kopydło. Na miejscu przyporządkowano pokoje i młodzież poszła się
rozpakować. Na godzinę 12.30 przewidziano spotkanie organizacyjne. Uczestnicy
zebrali się w dużej sali konferencyjnej, aby poznać zasady bezpieczeństwa,
których należy przestrzegać w górach oraz przepisy regulaminu obowiązujące na
terenie ośrodka. Głos zabrał również przewodnik górski. Towarzyszył on grupie
przez całe 3 dni, dlatego też opowiedział, jakie atrakcje zaplanowano dla
młodzieży na najbliższy czas. Później licealiści, pod opieką nauczycieli i
przewodnika, wyruszyli do centrum Wisły. Tam zapoznano ich z historią miasta,
pokazano najciekawsze zakątki Perły Beskidów. Udało się też wejść do Galerii
Trofeów Adama Małysza. Zorganizowano również trochę czasu na mały obiad. Po nim
cała grupa wróciła do domu wypoczynkowego, a było to około godziny 18.00. Wtedy
podano obiadokolację. Na godzinę 19.00 przygotowano karaoke dla młodzieży.
Wspólna zabawa trwała długo. Cisza nocna została ogłoszona na 23.00. Wtedy już
uczniowie nie mogli opuszczać swoich pokoi. Tak minął pierwszy dzień.
Drugi dzień, 27 maja, rozpoczął się śniadaniem o
godzinie 9.00. Już o 10.15 zorganizowano zbiórkę, żeby wspólnie wymaszerować na
szlak turystyczny. Uczniowie tego dnia zdobyli Stożek. Wędrówka stała się
fantastyczną okazją do wzajemnego poznania się. Poza tym uczestnicy mogli
podziwiać piękno górskiej przyrody. W schronisku zatrzymano się na kwadrans, a
gdy już wszyscy złapali głębszy oddech, nawodnili się i przekąsili małe co
nieco, poszli dalej. Schodzenie ze szczytu przebiegało w miłej atmosferze, dało
się wyczuwać podekscytowanie niespodzianką przygotowaną przez opiekunów na
wieczór. Około godziny 17.00 młodzież wróciła do ośrodka. Mieli czas na
odświeżenie się po trudnej wędrówce, zregenerowanie sił, by o 18.00 pojawić się
w jadalni na obiadokolacji. Kierownik wycieczki ogłosił zebranym w stołówce, że
na godzinę 20.00 wszyscy zaproszeni są na ognisko i wspólne pieczenie
kiełbasek. Licealiści z entuzjazmem przyjęli wiadomość, że wieczór spędzą na
zabawach, śpiewie a nawet – jak się później okazało – tańcu. Bawili się bardzo
spontanicznie, a rozmowom też nie było końca. Po godzinie 22.00 młodzi udali
się do swoich pokoi przygotować się do snu.
Ostatni dzień, 28 maja, rozpoczął się wcześniej niż
poprzedni. Tego dnia śniadanie miało miejsce o godzinie 8.30, a po nim należało
się spakować, posprzątać pokoje i znieść bagaże do poczekalni. Wszystko musiało
pójść sprawnie, bo o 10.30 nastąpił wymarsz na Trzy Kopce Wiślańskie. Młodzież
została podzielona na dwie grupy. Jedna, mniejsza, pojechała do Wisły Czarne po
to, aby – pod opieką jednej z nauczycielek – przejść łagodny szlak w
malowniczej okolicy Kaskad Rodła. Oczywiście to byli uczniowie, którzy mieli
słabszą formę i po wyprawie na Stożek nie chcieli się przeforsować. Liczniejsza
grupa poszła z pozostałymi nauczycielkami i przewodnikiem zdobywać kolejny
szczyt. Zajęło im to około 4 godziny. Ostatecznie wszyscy spotkali się na rynku
w Wiśle i poszli kupować pamiątki dla najbliższych. O godzinie 15.00 z jednego
z parkingów w centrum miasta odjechali do ośrodka wypoczynkowego po bagaże.
Punktualnie o 16.00 autokar ruszył w drogę powrotną do domu. Trasa minęła
wszystkim bardzo szybko. Wielu uczniów odpoczywało, inni śpiewali lub oglądali
zrobione w czasie tych kilku dni zdjęcia. Na miejsce zbiórki, czyli plac
szkolny, dotarli zmęczeni i szczęśliwi o 17.30.
W wycieczce brało udział 30 uczniów, opiekę sprawowały
nad nimi trzy nauczycielki.
Praca domowa. Napiszę sprawozdanie na podstawie jednego z trzech wzorów.