Wiedza o Polsce klasa 4a lekcje z dnia 10.09.2016.
Temat: Skąd się wzięły nazwiska?
Podręcznik str.12 i 13
1. Przydomki
Źródłem nazwisk były bardzo często przydomki, które osoby otrzymywały od swoich krewnych czy przyjaciół. Zazwyczaj przydomek nadawano korzystając z jakiejś cechy fizycznej charakterystycznej dla danej osoby, np. Garb-owski lub Wesoł(y)-owski. Często przydomki tworzono od słowa "nowy". Stąd właśnie pochodzą nazwiska Nowicki, Nowak, Nowakowski.
2. Nazwiska pochodzące od wykonywanych zawodów
W średniowieczu najpopularniejsze nazwiska były tworzone od nazw zawodów i rzemiosł. Na przykład od wyrazu kowal, pochodzi nazwisko Kowalski, od młynarza - Młynarski. Stolarz zajmujący się wyrobem różnych przedmiotów z drewna, został Stolarskim. Zdarzało się jednak, że nazwisko nie określało zajmowanego stanowiska czy wykonywanego fachu. Na przykład Biskupski, nie oznaczało wcale, że ta osoba piastowała godność biskupią, ale prawdopodobnie pracowała na dobrach należących do biskupa. Za pomocą nazwisk można było w łatwy sposób zidentyfikować przynależność danej osoby czy wykonywany przez nią zawód.
3. Nazwiska pochodzące od nazw miejsc
Ostatnia kategoria nazwisk, tworzonych od nazw miejsc, jest najszersza spośród powyższych. W średniowieczu o przynależności człowieka do danego kraju często mówiło jego nazwisko. Kiedy zmieniał miejsce zamieszkania identyfikacja jego kraju pochodzenia była możliwa w oparciu o jego nazwisko, np. Niemiec. Inne tego typu nazwiska to np. Krakowski czy Sieradzki. Jednoznacznie przyporządkowywano takie osoby jako pochodzące z Krakowa i Sieradza. Nie tylko nazwy miejscowości wykorzystywano do tworzenia nazwisk. Dobrym materiałem stały się również nazwy rzek, wsi itp. Tego typu nazwiskiem było chociażby nazwisko - Mazowiecki.
Praca domowa
Ćwiczenie.
Spróbuj przeanalizować pochodzenie swojego nazwiska posiłkując się informacjami zawartymi w notatce.
Temat: Moja szkoła.
Społecznością szkolną nazywamy wspólnotę uczniów, nauczycieli i rodziców.
REGULAMIN SZKOŁY
1.Prawa i obowiązki ucznia:
Uczeń ma prawo do:
l rzetelnej i sprawiedliwej oceny zachowania i postępu w nauce,
l opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniającej bezpieczeństwo oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
l ochrony i poszanowania jego godności,
l życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
l swobody wyrażania myśli i przekonań – jeśli nie narusza tym dobra innych,
l rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
l reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach sportowych i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
l znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
l właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
l pomocy w przypadku problemów w nauce,
l zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji jeden raz w semestrze, zgłoszenie to następuje na początku lekcji,
l na trzy tygodnie przed zakończeniem semestru uczeń ma znać proponowaną ocenę z przedmiotu,
l na cztery tygodnie przed zakończeniem semestru być poinformowanym o ocenie niedostatecznej na piśmie,
l znać wszystkie swoje oceny,
l do kilkuminutowej przerwy między lekcjami,
l do ukierunkowania przez nauczyciela jak należy prowadzić zeszyt oraz jak wykonać zadanie domowe,
l demokratycznego wyboru swoich przedstawicieli do samorządu klasowego.
Uczeń ma obowiązek:
. systematycznie uczęszczać na zajęcia. Uczniowie zapisani do szkoły , którzy nie
pojawią się na lekcjach do końca września będą skreśleni z listy uczniów.
l przestrzegać regulamin szkoły,
l uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności,
l aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu szkoły,
l regularnie uczęszczać na lekcje,
l być przygotowanym do lekcji (prace domowe, mieć potrzebne do lekcji podręczniki, ćwiczenia , zeszyty i inne przybory),
l uzupełniać braki w wiadomościach, powstałe w wyniku nieobecności na zajęciach,
l zaliczać na zasadach ustalonych przez nauczyciela sprawdziany, na których był nieobecny lub otrzymał ocenę niedostateczną,
l odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły, uczniów oraz ich rodziców,
l szanować przekonania i poglądy innych osób,
l każda klasa jest gospodarzem przypisanej klasy lekcyjnej, dba i odpowiada za zgromadzony w niej sprzęt i pomoce naukowe, a także o porządek, wystrój i wygląd estetyczny,
l punktualnego i systematycznego przychodzenia na zajęcia,
l starannego prowadzenia zeszytów zgodnie z wymaganiami nauczyciela,
l pić i jeść tylko w sali do tego przeznaczonej,
l jeżeli do klasy wchodzi osoba dorosła wszyscy wstają, ponownie siadają na polecenia nauczyciela,
l przebywania na korytarzu w czasie przerwy ,
l wyłączenia telefonu komórkowego w budynku szkoły,
l podczas zajęć lekcyjnych, jak i przerw uczniowie nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły,
l przebywania po zakończeniu lekcji tylko w sali wyznaczonej,
l lekcja kończy się na wyraźny sygnał nauczyciela,
l klasa jest zobowiązana pozostawić po sobie porządek, za co odpowiadają wszyscy uczniowie,
l uczniowie przychodzą do szkoły najpóźniej 5 minut przed rozpoczęciem lekcji i opuszczają teren szkoły po zakończeniu swoich zajęć,
l usprawiedliwienie nieobecności uczeń przynosi na pierwsze zajęcia po ustaniu nieobecności, w innym przypadku nieobecność będzie nieusprawiedliwiona.
Wybory do samorządu klasowego
Przewodniczący - Patryk Kopeć
Zastępca - Bartosz Kupisiak
Skarbnik - Ksawery Ferbes
Ćwiczenie uzupełniające do tematu Ja i moja rodzina.
POZNAJCIE HISTORIĘ MOJEJ RODZINY
Urodziłem się w miejscowości...................................................................
Data moich urodzin to ............................................
Mieszkam z ................................................................................................
Moje rodzeństwo to....................................................................................
Mama ma na imię......................................., a tata......................................
Innymi członkami mojej rodziny są.............................................................
Życie rodzinne umilają nam zwierzęta. Moim zwierzątkiem jest...............
.....................................................................................................................
Moją najcenniejszą pamiątką jest...............................................................
W mojej rodzinie najbardziej podoba mi się to, że ....................................
.....................................................................................................................
Podręcznik str.12 i 13
1. Przydomki
Źródłem nazwisk były bardzo często przydomki, które osoby otrzymywały od swoich krewnych czy przyjaciół. Zazwyczaj przydomek nadawano korzystając z jakiejś cechy fizycznej charakterystycznej dla danej osoby, np. Garb-owski lub Wesoł(y)-owski. Często przydomki tworzono od słowa "nowy". Stąd właśnie pochodzą nazwiska Nowicki, Nowak, Nowakowski.
2. Nazwiska pochodzące od wykonywanych zawodów
W średniowieczu najpopularniejsze nazwiska były tworzone od nazw zawodów i rzemiosł. Na przykład od wyrazu kowal, pochodzi nazwisko Kowalski, od młynarza - Młynarski. Stolarz zajmujący się wyrobem różnych przedmiotów z drewna, został Stolarskim. Zdarzało się jednak, że nazwisko nie określało zajmowanego stanowiska czy wykonywanego fachu. Na przykład Biskupski, nie oznaczało wcale, że ta osoba piastowała godność biskupią, ale prawdopodobnie pracowała na dobrach należących do biskupa. Za pomocą nazwisk można było w łatwy sposób zidentyfikować przynależność danej osoby czy wykonywany przez nią zawód.
3. Nazwiska pochodzące od nazw miejsc
Ostatnia kategoria nazwisk, tworzonych od nazw miejsc, jest najszersza spośród powyższych. W średniowieczu o przynależności człowieka do danego kraju często mówiło jego nazwisko. Kiedy zmieniał miejsce zamieszkania identyfikacja jego kraju pochodzenia była możliwa w oparciu o jego nazwisko, np. Niemiec. Inne tego typu nazwiska to np. Krakowski czy Sieradzki. Jednoznacznie przyporządkowywano takie osoby jako pochodzące z Krakowa i Sieradza. Nie tylko nazwy miejscowości wykorzystywano do tworzenia nazwisk. Dobrym materiałem stały się również nazwy rzek, wsi itp. Tego typu nazwiskiem było chociażby nazwisko - Mazowiecki.
Praca domowa
Ćwiczenie.
Spróbuj przeanalizować pochodzenie swojego nazwiska posiłkując się informacjami zawartymi w notatce.
Temat: Moja szkoła.
Społecznością szkolną nazywamy wspólnotę uczniów, nauczycieli i rodziców.
REGULAMIN SZKOŁY
1.Prawa i obowiązki ucznia:
Uczeń ma prawo do:
l rzetelnej i sprawiedliwej oceny zachowania i postępu w nauce,
l opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniającej bezpieczeństwo oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
l ochrony i poszanowania jego godności,
l życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
l swobody wyrażania myśli i przekonań – jeśli nie narusza tym dobra innych,
l rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
l reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach sportowych i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami,
l znajomości celów i zadań lekcyjnych oraz jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
l właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
l pomocy w przypadku problemów w nauce,
l zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji jeden raz w semestrze, zgłoszenie to następuje na początku lekcji,
l na trzy tygodnie przed zakończeniem semestru uczeń ma znać proponowaną ocenę z przedmiotu,
l na cztery tygodnie przed zakończeniem semestru być poinformowanym o ocenie niedostatecznej na piśmie,
l znać wszystkie swoje oceny,
l do kilkuminutowej przerwy między lekcjami,
l do ukierunkowania przez nauczyciela jak należy prowadzić zeszyt oraz jak wykonać zadanie domowe,
l demokratycznego wyboru swoich przedstawicieli do samorządu klasowego.
Uczeń ma obowiązek:
. systematycznie uczęszczać na zajęcia. Uczniowie zapisani do szkoły , którzy nie
pojawią się na lekcjach do końca września będą skreśleni z listy uczniów.
l przestrzegać regulamin szkoły,
l uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności,
l aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu szkoły,
l regularnie uczęszczać na lekcje,
l być przygotowanym do lekcji (prace domowe, mieć potrzebne do lekcji podręczniki, ćwiczenia , zeszyty i inne przybory),
l uzupełniać braki w wiadomościach, powstałe w wyniku nieobecności na zajęciach,
l zaliczać na zasadach ustalonych przez nauczyciela sprawdziany, na których był nieobecny lub otrzymał ocenę niedostateczną,
l odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły, uczniów oraz ich rodziców,
l szanować przekonania i poglądy innych osób,
l każda klasa jest gospodarzem przypisanej klasy lekcyjnej, dba i odpowiada za zgromadzony w niej sprzęt i pomoce naukowe, a także o porządek, wystrój i wygląd estetyczny,
l punktualnego i systematycznego przychodzenia na zajęcia,
l starannego prowadzenia zeszytów zgodnie z wymaganiami nauczyciela,
l pić i jeść tylko w sali do tego przeznaczonej,
l jeżeli do klasy wchodzi osoba dorosła wszyscy wstają, ponownie siadają na polecenia nauczyciela,
l przebywania na korytarzu w czasie przerwy ,
l wyłączenia telefonu komórkowego w budynku szkoły,
l podczas zajęć lekcyjnych, jak i przerw uczniowie nie mogą samowolnie opuszczać terenu szkoły,
l przebywania po zakończeniu lekcji tylko w sali wyznaczonej,
l lekcja kończy się na wyraźny sygnał nauczyciela,
l klasa jest zobowiązana pozostawić po sobie porządek, za co odpowiadają wszyscy uczniowie,
l uczniowie przychodzą do szkoły najpóźniej 5 minut przed rozpoczęciem lekcji i opuszczają teren szkoły po zakończeniu swoich zajęć,
l usprawiedliwienie nieobecności uczeń przynosi na pierwsze zajęcia po ustaniu nieobecności, w innym przypadku nieobecność będzie nieusprawiedliwiona.
Wybory do samorządu klasowego
Przewodniczący - Patryk Kopeć
Zastępca - Bartosz Kupisiak
Skarbnik - Ksawery Ferbes
Ćwiczenie uzupełniające do tematu Ja i moja rodzina.
POZNAJCIE HISTORIĘ MOJEJ RODZINY
Urodziłem się w miejscowości...................................................................
Data moich urodzin to ............................................
Mieszkam z ................................................................................................
Moje rodzeństwo to....................................................................................
Mama ma na imię......................................., a tata......................................
Innymi członkami mojej rodziny są.............................................................
Życie rodzinne umilają nam zwierzęta. Moim zwierzątkiem jest...............
.....................................................................................................................
Moją najcenniejszą pamiątką jest...............................................................
W mojej rodzinie najbardziej podoba mi się to, że ....................................
.....................................................................................................................