Język polski klasa 6 B - lekcje z dnia 22.10.2016


Temat: Dzieci i rodzice w powieści „Ten obcy”.

Przebieg lekcji:
 1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie krzyżówki






1.
R
Ó
D









2.
O
G
R
Ó
D







3.
D
O
M








4.
D
Z
I
A
D
E
K


5.
C
I
O
C
I
A






6.
K
R
E
W
N
Y









7
M
A
M
A






  1. inaczej: dynastia, rodzina
  2. inaczej: park, miejsce spacerów
  3. budynek mieszkalny
  4. rodzic ojca lub matki
  5. siostra mamy
  6. związany pokrewieństwem
  7. obchodzi swoje święto 26 maja


2. Wyjaśnienie znaczenia słowa „rodzina” – uczniowie najpierw samodzielnie mówią, czym jest dla nich rodzina, czym powinna być rodzina.

rodzina
 «małżonkowie i ich dzieci; ogólniej też: osoby związane pokrewieństwem i powinowactwem»

3. Uczniowie podają, z czym kojarzy im się słowo „dom”.

 


troska bezpieczeństwo


budynek





DOM


miłość

rodzina






domownicy



4. Podział klasy na grupy i przydzielenie im zadań. Każda grupa musi przygotować materiały związane z relacjami rodzinnymi w domu poszczególnych bohaterów. Następnie zapisać wszystko w formie notatki. Dodatkowo uczniowie starają się znaleźć przynajmniej jeden cytat, który związany jest z przydzielonym im tematem.

Grupa I – w domu rodzinnym Mariana
Grupa II – dom Julka
Grupa III – relacje między Ulą a jej ojcem
Grupa IV – stosunki Pestki z matką
Grupa V – relacje między Zenkiem a jego ojcem

5. Każda grupa przedstawiła wyniki swojej pracy.

Temat: „Wciąż bardziej obcy”                                                                

Przebieg lekcji:
1.Odpowiedzi uczniów na pytania:
- Jak się zachowujesz w tłumie nieznanych ci osób? Co czujesz?
  -Jesteś w złym nastroju podczas spotkania z przyjaciółmi, ich towarzystwo zaczyna być dla ciebie uciążliwe, co wtedy robisz?  

2. Słuchaliśmy piosenki zespołu Lady Pank ”Wciąż bardziej obcy”, a następnie analizowaliśmy tekst.

Lady Pank  - Wciąż bardziej obcy

Są dni, kiedy mówię: dość
 Żyję chyba sobie sam na złość
 Wciąż gram, śpiewam, jem i śpię
 Tak naprawdę jednak nie ma mnie

 Wciąż jestem obcy
 Zupełnie obcy tu - niby wróg
 Wciąż jestem obcy
 Wciąż bardziej obcy wam
 I sobie sam

Ktoś znów wczoraj mówił mi:
 Trzeba przecież kochać coś, by żyć
 Mieć gdzieś jakiś własny ląd
 Choćby o te dziesięć godzin stąd

Wciąż jestem obcy
 Zupełnie obcy tu - niby wróg
 Wciąż jestem obcy
 Wciąż bardziej obcy wam
 I sobie sam

 Wciąż jestem obcy
 Zupełnie obcy tu - niby wróg
 Wciąż jestem obcy
 Wciąż bardziej obcy wam
 I sobie sam
 Obcy...
 Obcy...
 Obcy...
 Obcy...

3. Zapisaliśmy wnioski w formie schematu, pokazującego na jakich poziomach realizuje się obcość.


                                                                                          nieznajomi

                                              OBCY(ja)ß àINNI         przyjaciele

                                              OBCY(ja)ßàJA(sobie sam)


4.Próba odpowiedzi na pytanie:
-Jak można oswoić obcość?
odpowiedzi :OBCOŚĆ MOŻNA OSWOIĆ MIŁOŚCIĄ


                                                                                  nieznajomi 
                                      OBCY(ja)ß àINNI         przyjaciele

                                               OBCY(ja)ßàJA(sobie sam)


 5. W schemat wpisaliśmy postaci z powieści „Ten obcy”- Zenka, Ulę i Dunaja i rozbudowaliśmy go o fakty z książki.
 
Zenekßànie kochał go ojciec
                   nie miał domu-swojego miejsca na ziemi
                   nie mógł liczyć na pomoc innych
 Przestał być obcy dzięki pomocy przyjaciół.

Ulaßàopuszczona przez ojca
      ßàlęk przed bliskością
Przestała być obca dzięki miłości ojca i Zenka

Dunaj ßàagresja ludzi
Przestał być obcy dzięki miłości Uli.


6. Praca domowa. (Jeden temat do wyboru. Praca minimum na dwie strony)
1) Korzystając z wiedzy nabytej na lekcji spróbuj wyjaśnić sens tytułu ”Ten obcy”.
2) Co decyduje o tym, że życie w rodzinie układa się dobrze?
3) Scharakteryzuj postać Zenka Wójcika.




Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022