Język polski klasa 6 B - lekcje z dnia 22.10.2016
Temat: Dzieci i rodzice w
powieści „Ten obcy”.
Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu –
rozwiązanie krzyżówki
|
|
|
|
1.
|
R
|
Ó
|
D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
O
|
G
|
R
|
Ó
|
D
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
D
|
O
|
M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
D
|
Z
|
I
|
A
|
D
|
E
|
K
|
|
|
5.
|
C
|
I
|
O
|
C
|
I
|
A
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
K
|
R
|
E
|
W
|
N
|
Y
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
M
|
A
|
M
|
A
|
|
|
|
|
|
- inaczej: dynastia, rodzina
- inaczej: park, miejsce spacerów
- budynek mieszkalny
- rodzic ojca lub matki
- siostra mamy
- związany pokrewieństwem
- obchodzi swoje święto 26 maja
2. Wyjaśnienie znaczenia słowa „rodzina” – uczniowie najpierw samodzielnie
mówią, czym jest dla nich rodzina, czym powinna być rodzina.
rodzina
«małżonkowie i ich
dzieci; ogólniej też: osoby związane pokrewieństwem i powinowactwem»
3. Uczniowie podają, z czym kojarzy im się słowo „dom”.
troska bezpieczeństwo
|
|
budynek
|
|
|
DOM |
|
|
miłość
|
|
rodzina
|
|
|
|
|
|
|
domownicy
|
|
|
4. Podział klasy na grupy i przydzielenie im zadań. Każda grupa musi
przygotować materiały związane z relacjami rodzinnymi w domu
poszczególnych bohaterów. Następnie zapisać wszystko w formie notatki. Dodatkowo
uczniowie starają się znaleźć przynajmniej jeden cytat, który związany jest
z przydzielonym im tematem.
Grupa I – w domu rodzinnym Mariana
Grupa II – dom Julka
Grupa III – relacje między Ulą a jej ojcem
Grupa IV – stosunki Pestki z matką
Grupa V – relacje między Zenkiem a jego ojcem
5. Każda grupa przedstawiła wyniki swojej pracy.
Temat: „Wciąż
bardziej obcy”
Przebieg lekcji:
1.Odpowiedzi uczniów na pytania:
- Jak się
zachowujesz w tłumie nieznanych ci osób? Co czujesz?
-Jesteś w złym nastroju podczas
spotkania z przyjaciółmi, ich towarzystwo zaczyna być dla ciebie uciążliwe, co
wtedy robisz?
2. Słuchaliśmy piosenki zespołu Lady Pank ”Wciąż bardziej obcy”, a
następnie analizowaliśmy tekst.
Lady Pank - Wciąż
bardziej obcy
Są dni, kiedy mówię: dość
Żyję chyba sobie sam na złość
Wciąż gram, śpiewam, jem i śpię
Tak naprawdę jednak nie ma mnie
Wciąż jestem obcy
Zupełnie obcy tu - niby wróg
Wciąż jestem obcy
Wciąż bardziej obcy wam
I sobie sam
Ktoś znów wczoraj mówił mi:
Trzeba przecież kochać coś, by żyć
Mieć gdzieś jakiś własny ląd
Choćby o te dziesięć godzin stąd
Wciąż jestem obcy
Zupełnie obcy tu - niby wróg
Wciąż jestem obcy
Wciąż bardziej obcy wam
I sobie sam
Wciąż jestem obcy
Zupełnie obcy tu - niby wróg
Wciąż jestem obcy
Wciąż bardziej obcy wam
I sobie sam
Obcy...
Obcy...
Obcy...
Obcy...
3. Zapisaliśmy wnioski w formie schematu, pokazującego na jakich poziomach
realizuje się obcość.
nieznajomi
OBCY(ja)ß àINNI przyjaciele
OBCY(ja)ßàJA(sobie sam)
4.Próba odpowiedzi na pytanie:
-Jak można oswoić obcość?
odpowiedzi :OBCOŚĆ MOŻNA OSWOIĆ MIŁOŚCIĄ
nieznajomi
OBCY(ja)ß àINNI przyjaciele
OBCY(ja)ßàJA(sobie sam)
5. W schemat wpisaliśmy postaci z powieści „Ten obcy”- Zenka, Ulę i Dunaja
i rozbudowaliśmy go o fakty z książki.
Zenekßànie kochał go ojciec
nie miał
domu-swojego miejsca na ziemi
nie mógł liczyć na
pomoc innych
Przestał być obcy dzięki pomocy
przyjaciół.
Ulaßàopuszczona przez ojca
ßàlęk przed bliskością
Przestała być obca dzięki miłości
ojca i Zenka
Dunaj ßàagresja ludzi
Przestał być obcy dzięki miłości
Uli.
6. Praca domowa. (Jeden temat do wyboru. Praca minimum na dwie strony)
1) Korzystając z wiedzy nabytej na lekcji spróbuj wyjaśnić sens tytułu ”Ten
obcy”.
2) Co decyduje o tym, że życie w rodzinie układa się
dobrze?
3) Scharakteryzuj postać Zenka Wójcika.