Język polski 5a lekcje z 26 listopada
Temat : Czego pragnie i o czym marzy deszczyk?
Podr.s.84-85.
Rozmowa na temat
deszczowej pogody.
Czy lubicie, gdy pada
deszcz?
W jaki nastrój
wprawia was deszczowa pogada?
Co to jest deszcz?
(swobodne wypowiedzi uczniów, tworzenie definicji z pomocą słownika).
deszcz- opad
atmosferyczny w postaci kropel wody spadający z chmury.
Tworzenie wyrazów
pokrewnych od słowa deszcz.
deszcz- deszczyk,
deszczowo, deszczowy, deszczomierz, deszczówka, deszczownica, przeciwdeszczowy.
Czytanie wiersza pt. ”Deszcz”.
Analiza wiersza (Kto
jest bohaterem lirycznym wiersza, o kim jest mowa?)
Wyszukiwanie z
wiersza epitetów i porównań.
Czynności i
pragnienia deszczu: sypie się, skacze, bębnić nie potrafi, chciałby być
dorosłym, ulewą lunąć, rozpluskać się, rozlać się, puszy się, dziobać, marzy,
jeździ.
Uczniowie w zeszytach
narysowali parasol i w środku zapisali definicję uosobienia.
uosobienie – czyli nadanie cech ludzkich
rzeczom, zjawiskom, zwierzętom. Częsty zabieg w poezji działający na wyobraźnię
odbiorcy. Uosobienie jest rodzajem metafory (przenośni).
Na podstawie wiersza
uczniowie mieli napisać, czego pragnął i o czym marzył deszczyk. (Proszę użyć
czasowników w 1 os. L. poj.)
Temat: Recytacja wiersza J. Tuwima „Dwa wiatry”.
Temat: Opisujemy obraz Vincenta van Gogha pt.”Słoneczniki”.
Podr.s.82-83.
Zad. 1- 3.
Reprodukcja – kopia oryginału
dzieła sztuki.
Zadanie domowe (jeden temat do wyboru, praca na dwie
strony)
1.Przedstaw historię Natalii i Filipa.
2. Opisz swój wymarzony dom.