Język polski 5a lekcje z 26 listopada

Temat : Czego pragnie i o czym marzy deszczyk?

Podr.s.84-85.
Rozmowa na temat deszczowej pogody.
Czy lubicie, gdy pada deszcz?
W jaki nastrój wprawia was deszczowa pogada?

Co to jest deszcz? (swobodne wypowiedzi uczniów, tworzenie definicji z pomocą słownika).

deszcz- opad atmosferyczny w postaci kropel wody spadający z chmury.

Tworzenie wyrazów pokrewnych od słowa deszcz.
deszcz- deszczyk, deszczowo, deszczowy, deszczomierz, deszczówka, deszczownica, przeciwdeszczowy.

Czytanie wiersza pt. ”Deszcz”.
Analiza wiersza (Kto jest bohaterem lirycznym wiersza, o kim jest mowa?)
Wyszukiwanie z wiersza epitetów i  porównań.

Czynności i pragnienia deszczu: sypie się, skacze, bębnić nie potrafi, chciałby być dorosłym, ulewą lunąć, rozpluskać się, rozlać się, puszy się, dziobać, marzy, jeździ.

Uczniowie w zeszytach narysowali parasol i w środku zapisali definicję uosobienia.

 uosobienie – czyli nadanie cech ludzkich rzeczom, zjawiskom, zwierzętom. Częsty zabieg w poezji działający na wyobraźnię odbiorcy. Uosobienie jest rodzajem metafory (przenośni).

Na podstawie wiersza uczniowie mieli napisać, czego pragnął i o czym marzył deszczyk. (Proszę użyć czasowników w 1 os. L. poj.)  

Temat: Recytacja wiersza J. Tuwima „Dwa wiatry”.


Temat: Opisujemy obraz Vincenta van Gogha pt.”Słoneczniki”.


Podr.s.82-83.
Zad. 1- 3.
Reprodukcja – kopia oryginału dzieła sztuki.

Zadanie domowe (jeden temat do wyboru, praca na dwie strony)
1.Przedstaw historię Natalii i Filipa.
2. Opisz swój wymarzony dom. 





Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022