4B - JĘZYK POLSKI - 25 MARCA

TEMAT: CO NAZYWA PRZYMIOTNIK I JAK SIĘ ODMIENIA?


przymiotnik - część mowy nazywająca cechy, właściwości (np: kształt, wielkość, kolor), ludzi, zjawiska i rzeczy. Przymiotnik najczęściej jest określeniem rzeczownika. Odpowiada na pytanie: jaki? jaka? jaki? np: piękny, duży, mądry, ciekawa, wielki, słoneczny.

 Zad. 1a/ str. 194.

Przypomnienie pytań przypadków:

Mianownik kto? co? 
Dopełniacz kogo? czego?
Celownik komu? czemu?
Biernik kogo? co?
Narzędnik z kim? z czym?
Miejscownik o kim? o czym?
Wołacz o! stój! zatrzymaj się!

Ćw. 1
Odmiana przez przypadki wyrażenia "polska szkoła"

                                                  l.poj                             l.mn
Mianownik kto? co?           polska szkoła                 polskie szkoły
Dopełniacz kogo? czego?    polskiej szkoły              polskich szkół
Celownik komu? czemu?    polskiej szkole               polskim szkołom
Biernik kogo? co?                polską szkołę                 polskie szkoły
Narzędnik z kim? z czym?   z polską szkołą             z polskimi szkołami
Miejscownik o kim? o czym? o polskiej szkole        o polskich szkołach    
Wołacz o! stój! zatrzymaj się! polska szkoło!           polskie szkoły!

Ćw.3. Odmiana przez przypadki wyrażenia "słoneczny dzień"
                                                  l.poj.                              l.mn.
Mianownik kto? co?               słoneczny dzień             słoneczne dni
Dopełniacz kogo? czego?      słonecznego dnia            słonecznych dni  
Celownik komu? czemu?       słonecznemu dniu          słonecznym dniom
Biernik kogo? co?                   słoneczny dzień             słoneczne dni
Narzędnik z kim? z czym?      słonecznym dniem         słonecznymi dniami
Miejscownik o kim? o czym?  słonecznym dniu           słonecznyc dniach
Wołacz o! stój! zatrzymaj się! słoneczny dniu!             słoneczne dni!

 Ćw.3. Każdy z uczniów wybiera własne wyrażenie i odmienia przez przypadki w zeszycie w liczbie poj i mn.

TEMAT: CZEGO SIĘ MOŻNA NAUCZYĆ OD DZIADKA?


1. Jaki powinien być idealny dziadek?
Co robi? Jaki jest?

opowiadanie ze str. 150

zad. 1/ str.152
zad. 3 a, b, c, d / str.152

zad. 4/ str. 152
Napisz kilkuzdaniową wypowiedź: Czego dobrego - twoim zdaniem- mogą nauczyć się wnuki od swoich dziadków?

Zadanie domowe

1. Przygotuję się do krótkiego sprawdzianu z odmiany przymiotnika
2. Zeszyt ćwiczeń 
zad. 5/ str. 53
zad. 7a/ str. 54
zad. 8/ str. 55

dla chętnych! 
zad. 1, 2, 3/ str. 52
zad. 4/ str. 53 

29 kwietnia omawiamy lekturę "Co tam u Ciumków?". Rozpoczniemy krótkim testem ze znajomości książki.


 
 
 

 

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia