4B - JĘZYK POLSKI - LEKCJE Z 11 MARCA

TEMAT: CZY MORZE TO "TYLKO WIELKA WODA I PIACH"?


przypomnienie zasad pisowni: morze bo morski   (rz wymienne na r)


Zad. 1. Omówienie fotografii




Zad.2. Odsłuchanie szumu morza z zamkniętymi oczami i odpowiedzi uczniów na pytania:

- Co czujemy słuchając szumu morza?
relaks, odpoczynek, senność, czujemy, że chcielibyśmy tam być

- Z czym kojarzy się nam szum morza?
z wakacjami, ze spacerami brzegiem morza, morze kojarzy się ze słońcem, piaskiem i falami

- Jakie to morze jest?
jest spokojne, z delikatnymi falami, ale może być także niebezpieczne, kiedy jest sztorm

- Co możemy robić nad morzem?
odpoczywać, spacerować, fotografować piękne widoki, wschody i zachody słońca, zbierać muszelki, bursztyny, pływać, opalać się, budować zamki z piasku,  wdychać świeże powietrze - jod, bardzo cenny pierwiastek dla naszego zdrowia

Zad. 3. Omówienie  przyniesionych przez uczniów pamiątek znad morza: muszelek, bursztynów.

Bursztyn- (inaczej jantar, ang. amber)- 40 mln lat temu na terenie Morza Bałtyckiego był kontynent zwany Fennoskandią. Rósł tam las zwany "bursztynowym". W jego skład wchodziły drzewa iglaste, głównie jodły, modrzewie, świerki, cyprysiki i tuje.  Żywica drzew rosnących w tym lesie, przerodziła się w bursztyn bałtycki. Ściekając po korze, lepka, stawała się pułapką dla różnych owadów i żyjątek. Największe złoża bursztynu sa w obrębie kaliningradzkim (Rosja). Mówi się, że bursztyn posiada właściwości lecznicze. Często używany w biżuterii; naszyjniki, bransoletki, kolczyki, pierścionki, broszki, itp. Nazywany jest skarbem bałtyckim.

polskie muszelki - sercówka pospolita
                            - małgiew piaskołaz (biała)
                            - rogowiec bałtycki  (różowa)
                            - omułek jadalny (czarna)

Odczytanie z kiążki cytatów mówiących o morzu.

Jak o morzu mówi Elza, niewidoma dziewczynka?:

- jest codziennie inne, raz rozgniewane, raz spokojne, pełne kolorów, inaczej szumi rano, inaczej wieczorem,
- kolory morza; niebieskie, granatowe, seledynowe, jasnoniebieskie, ciemnoniebieskie, zielone,
- fale - wysokie, z hukiem rozbijają się o brzeg, gładkie, rozkołysane, spiętrzone o barwie krzemienia, "białe baranki",
- zapach wyrzucanych na brzeg wodorostów, glonów:  sinice, morszczyny

Danusia o morzu:
- poczatkowo morze dla niej jest zwyczajne, niebieskie
- później pod wpływem Elzy docenia piękno morza:
przy brzegu piana biała, woda brązowa, dalej niebieska, zielonkawa, ciemnoniebieska, granatowa
- pod niebem jasnoszary pas
- białe są żagle, obłoki, mewy

TEMAT: PIERWSZY ETAP OLIMPIADY POLONISTYCZNEJ.

Zadanie domowe 

JEDEN temat do wyboru, piszemy na kartkach

1. Z którą z dziewczynek chciałbyś/ chciałabyś się zaprzyjaźnić i dlaczego?
2. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że "morze to tylko wielka woda i piach"?

Informacja
Za tydzień  18.03 - sobota, jest dniem wolnym od zajęć szkolnych.






Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022