JĘZYK POLSKI - 4B - 4 MARCA

TEMAT: NIEZWYKŁA PRZYJAŹŃ ELZY I DANUSI - JAK POKONAĆ BARIERY STOJĄCE MIĘDŹY LUDŹMI?

Jakie zmysły posiada człowiek?
1. wzork - bo widzimy
2. słuch - bo słyszymy
3. węch - bo czujemy zapachy
4. smak - bo rozpoznajemy smaki gorzki, słodki, słony, kwaśny
5. dotyk - bo dotykamy dłońmi
------------------------------------------------------------------------------
6. dodatkowy "szósty zmysł" zwany intuicją - przeczucie

Charakterystyka Elzy - wyszukiwanie cytatów z książki, świadczących o wyglądzie dziewczynki, tym, czym się zajmowała, jak funkcjonowała na co dzień :

Elżbieta Jezierska , dziewczynka, lat 9, niewidoma od urodzenia, mieszka u Budziszów, nazywa ich dziadkami, ma jasne włosy spięte w warkocz, trójkątna brodę, dziwne, prawie białe, bladoniebieskie oczy, wypukłe usta. Elza całkiem nieźle radzi sobie każdego dnia, pomaga w gospodarstwie, pasie kozy, umie rozpoznać, że zbliża się wieczór, gdyż ziemia robi się chłodna. Dobrze zna wszystkie zapachy, rumianku, jaśminu, nawet morze pachniało dla niej inaczej. Pomagały jej w tym zmysły słuchu, węchu i dotyku. Jest bardzo pogodna, bawi się, śpiewa, plecie wianki, robi laleczki.

Charakterystyka Danusi  - dziewczynka z Torunia sama została wysłana do Ady Rudzkiej nad morze, wiek około 11 lat, mało się usmiechała, nic jej nie cieszyło, nie dostrzegała uroków życia. Dzięki Elzie stała się pogodniejsza, zyskała towarzyszkę do zabawy, nauczyła się docieniać wartość życia, przestała się nudzić.

(Odczytanie cytatów z książki na temat pierwszego spotkania dziewczynek na łące, rozmowy, oraz podarunku Danusi i reakcji dziewczynki na wiadomość, że Elza jest niewidoma. Rozmowa z uczniami na temat przyjaźni, barier i zmian, które nastąpiły u dziewczynek. Danusia doceniła to, co ma, a Elza zyskała przyjaciółkę i szansę na lepsze życie.)

TEMAT: PISOWNIA WIELKĄ I MAŁĄ LITERĄ.
   
Przerysowanie mapy Polski z podręcznika do zeszytu. Zaznaczenie najważniejszych miast, oraz miast, z którch pochodzą uczniowie, a także miejscowości z lektury: Toruń, Półwysep Helski, Jastarnia, Władysławowo.

1. Nazwy własne: Imię i nazwisko: np: Elżbieta, Jezierska, Danuta Gawlikówna
2. Nazwy państw: np: Polska, Irlandia, Hiszpania, Włochy
3. Nazwy miast: np: Toruń, Warszawa, Oświęcim, Kraków
4. Pseudonimy, przezwiska, przydomki, nazwy zwierząt, tajfuny, huragany: pies Smok, dom Pisanka, huragan Catherina
5. Gwiazdozbiory i nazwy astronomiczne, znaki zodiaków np: Panna, Skorpion, Wodnik, Wielki Wóz, Mały Wóz, Wielka Niedźwiedzica, Wenus, Orion, Kometa Halley'a
6. Nazwy instytucji, firm, sklepów, restauracji, urzędów: np: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Microsoft, Mc Donald, Adidas, Nike
7. Budynki i pomniki: Syrenka Warszawska, Pałac Kultury i Nauki, Zamek Królewski na Wawelu.


Małą literą piszemy nazwy pospolite np:

Chodzę do polskiej szkoły. Uczę się języka polskiego, hiszpańskiego, irlandzkiego.

ALE! Mieszkam w Polsce, Irlandii, Hiszpanii. Polska Szkoła w Waterford

Zadanie domowe
1. Zaznacz w lekturze opisy morza. Przygotuję się do wypowiedzi: Czy "morze to tylko wielka woda i piach?"
Można przynieść pamiątki znad morza np: muszelki, bursztyny itp.

2. Zeszyt ćwiczeń

zad. 1/ str. 73
zad. 4/ str. 74
zad. 6/ str. 76

dla chętnych!

zad. 5/ str. 74
zad. 7 i 8 / str. 75







Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia