4B- JĘZYK POLSKI- LEKCJE Z 13 MAJA
TEMAT: WYRAZY Z "Ó", KTÓRE TRZEBA ZAPAMIĘTAĆ.
podręcznik str. 306 - 307 (odczytanie baśni)
zad. 1, 2, 3/ str. 308
TEMAT: POETYCKA FOTOGRAFIA DESZCZU W WIERSZU LEOPOLDA STAFFA "DESZCZ MAJOWY".
podręcznik zad. 1/ str. 224 (omówienie fotografii, jakie barwy dominują? jaka temperatura może panować w miejscu przedstawionym na zdjęciu? Co można odczuwać, gdy się przebywa na dworze?)
odczytanie wiersza Leopolda Staffa str. 225
Próba odpowiedzi uczniów na pytania:
Jakie zjawisko jest tematem wiersza?
Z ilu części zbudowany jest utwór? Z ilu zwrotek i wersów?
Jakie tytuły moglibyśmy nadać poszczególnym częściom? - wyodrębnienie obrazów poetyckich.
Jakie uczucia wywołuje wiersz w czytelnikach?
Wyjaśnienie przenośnego sensu ostatniej części wiersza
Jakie określenia deszczu występują w wierszu? majowy deszcz, złoty deszcz, deszcz o wiośnie, letni, deliktny, rosi - pada małymi kropelkami
Jaki jest deszcz? złoty, brylantowy, krople deszczu są jak iskry, brylanty, diamenty, klejnoty, perły, błyszczą
Jakie odgłosy wydaje deszcz? szemrze, szeleści, szumi, śpiewa - wyrazy dźwiękonaśladowcze - onomatopeja - polega na takim dobraniu słów w utworze, aby dały one wrażenie dźwięku - na przykład szumu, plusku wody itp. Onomatopeja służy oddaniu dźwięków otaczającej przyrody, wprowadza czytelnika w odpowiedni nastrój.
Zadanie domowe
zeszyt ćw.
zad.5/ str.87
zad. 7a, b/ str. 88
zad. 2/ str. 86
dla chetnych!
zad. 1, 3/ str. 86
Przygotuję się do dyktanda ortograficznego z "ó" i "u" wymiennego i niewymiennego (str.306)
Powtórzę zasady ortograficzne:
- pisownia z u - str. 181
- ó wymienne na a, o, e - str.43
- pisownia -ów, -ówka, -ówna - str.177
podręcznik str. 306 - 307 (odczytanie baśni)
zad. 1, 2, 3/ str. 308
TEMAT: POETYCKA FOTOGRAFIA DESZCZU W WIERSZU LEOPOLDA STAFFA "DESZCZ MAJOWY".
podręcznik zad. 1/ str. 224 (omówienie fotografii, jakie barwy dominują? jaka temperatura może panować w miejscu przedstawionym na zdjęciu? Co można odczuwać, gdy się przebywa na dworze?)
odczytanie wiersza Leopolda Staffa str. 225
Próba odpowiedzi uczniów na pytania:
Jakie zjawisko jest tematem wiersza?
Z ilu części zbudowany jest utwór? Z ilu zwrotek i wersów?
Jakie tytuły moglibyśmy nadać poszczególnym częściom? - wyodrębnienie obrazów poetyckich.
Jakie uczucia wywołuje wiersz w czytelnikach?
Wyjaśnienie przenośnego sensu ostatniej części wiersza
Jakie określenia deszczu występują w wierszu? majowy deszcz, złoty deszcz, deszcz o wiośnie, letni, deliktny, rosi - pada małymi kropelkami
Jaki jest deszcz? złoty, brylantowy, krople deszczu są jak iskry, brylanty, diamenty, klejnoty, perły, błyszczą
Jakie odgłosy wydaje deszcz? szemrze, szeleści, szumi, śpiewa - wyrazy dźwiękonaśladowcze - onomatopeja - polega na takim dobraniu słów w utworze, aby dały one wrażenie dźwięku - na przykład szumu, plusku wody itp. Onomatopeja służy oddaniu dźwięków otaczającej przyrody, wprowadza czytelnika w odpowiedni nastrój.
Zadanie domowe
zeszyt ćw.
zad.5/ str.87
zad. 7a, b/ str. 88
zad. 2/ str. 86
dla chetnych!
zad. 1, 3/ str. 86
Przygotuję się do dyktanda ortograficznego z "ó" i "u" wymiennego i niewymiennego (str.306)
Powtórzę zasady ortograficzne:
- pisownia z u - str. 181
- ó wymienne na a, o, e - str.43
- pisownia -ów, -ówka, -ówna - str.177