Język polski 5a lekcje z 20 maja

Temat: Jak powstaje film?

Podr. s. 303-305, zad. 1,2,4.

film
Przedstawienie teatralne
Podobieństwa
- jest odtwarzany,
- nie możemy w nim uczestniczyć,
- ma więcej efektów specjalnych,
- więcej możemy zobaczyć, poznać
- jest na żywo,
- dzięki aktorom możemy stać się jego częścią,
- ma ograniczone możliwości przestrzenne i czasowe,
- budzą emocje i uczucia: radość, śmiech, strach, smutek, łzy.

Producent - osoba, która finansuje film
Scenarzysta - ktoś, kto wymyśla historie do filmów
Ekipa - wszyscy, którzy pracują nad filmem
Reżyser - uważany jest za autora filmu, decyduje o jego kształcie
Dystrybutor - kupuje i wypożycza kopie filmu do kin
Scenopis - zawiera informacje o czasie i miejscu akcji, dekoracji, kolejności scen, dialogach
Adaptacja- historia, np. z książki, którą postanawia się sfilmować
Operator - zajmuje się rozmieszczeniem kamer i oświetlenia
Montaż - połączenie filmu w całość
Ujęcie - nakręcenie jednej scenki filmowej

Charakteryzator - przygotowuje makijaż dla aktorów


Temat: Opowiadanie z dialogiem.


Kompozycja opowiadania powinna być trójdzielna: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.

1.Wstęp
Zaczynamy od opisu miejsca, czasu oraz okoliczności zdarzeń. Opowiadanie można zacząć cytatem z książki, piosenki. Ta część nie powinna być długa.
2. Rozwinięcie
To najważniejsza i najdłuższa część opowiadania. Relacjonujemy w niej przebieg wydarzeń. Stosujemy dużą liczbę czasowników określających ruch (np. przyjechał, pobiegł, wyskoczył) oraz wyrazów określających następstwo czasowe (np. przedtem, wtedy, teraz, później, potem, wcześniej). Opowiadanie będzie ciekawsze, jeśli włączymy do niego dialog, opis, cytat.
3. Zakończenie
Zakończenie powinno być ciekawym zamknięciem pracy i stanowić podsumowanie, puentę.

Ćw. 1
Przekształć zdania, zmieniając mowę zależną na niezależną.

Wzór: Mowa zależna: Tomek powiedział, żebym odwiedził go w sobotę.
Mowa niezależna: Tomek powiedział: „Odwiedź mnie w sobotę”

Policjant poinformował kierowcę, że ten przejechał skrzyżowanie na czerwonym świetle.
………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………….
Karol wyznał, że spóźnił się na lekcję, bo nie odrobił zadania domowego.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Piosenkarka oznajmiła, że jeszcze nigdy nie była tak ciepło przyjęta  przez publiczność.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Pasażerowie zażądali, aby maszynista natychmiast się zatrzymał.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ćw. 2
Przekształć zdania, zmieniając mowę niezależną na zależną.

Sekretarka poinformowała: „Wiadomość została wysłana”.
………………………………………………………………………………………
Oskarżony odpierał zarzuty: „Oznajmiam, że nie było mnie wtedy na miejscu przestępstwa”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Chuligani krzyczeli: „Zemścimy się za pobicie kolegi”.
…………………………………………………………………………………………..
Nauczyciel przekazał wychowankom informację: „Wycieczka odbędzie się na początku przyszłego miesiąca”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Przekupka zachęcała: „Kupujcie świeże warzywa”.
……………………………………………………………………………………………

Ćw. 3
Przekształć podany fragment powieści, zastępując dialog mową zależną.

Tak, to ten list … Ten ważny list, o którym pisał ksiądz Koszyczek. [ …] Adaś patrzył na list zamglonym spojrzeniem.
- Czy to się da przetłumaczyć?- spytała panienka.
-Tak, tak … z pewnością … - odpowiedział bezwiednie. – […] z całą natomiast przyjemnością przełożę ten list w samotności. A pani niech sobie idzie.
- A czy ja tak mogę? – spytała niepewnie panienka.
- Ależ oczywiści! We dwoje będziemy sobie tylko przeszkadzali. […] Myślę, że za godzinę rzecz będzie gotowa. […]
- Strasznie panu dziękuję!  
                                                            (fragm.K. Makuszyński ”Szatan z siódmej klasy”)

Ćw. 4
Rozwiń fragment opowiadania, uzupełniając go dialogami i opisami zgodnie z informacjami zamieszczonymi w nawiasach.

            Minęło prawie piętnaście minut od dzwonka, kiedy drzwi otworzyły się niespodziewanie z hukiem i stanął w nich nasz nowy kolega, zapowiedziany wczoraj przez wychowawczynię . Wszyscy zaczęliśmy mu się uważnie przyglądać .
             (opis postaci) Po chwili wahania, zachęcony przez nauczyciela, zaczął wyjaśniać  powody swojego  spóźnienia. (dialog)
            Po kilku minutach siedział już koło mnie . Wytłumaczyłem mu na czym polega zadanie, którego wykonywanie przerwało mam jego wtargnięcie do klasy. Wysłuchał uważnie, wyjął potrzebne przybory i wziął się do pracy.
Wtedy też dostrzegłem jego niezwykły breloczek, który stał się kilka dni później powodem moich kłopotów. (opis przedmiotu – breloczek). Nowy zauważył chyba, że z uwagą przyglądam się breloczkowi, bo nieoczekiwanie podał mi go, zachęcając, abym go sobie dokładnie obejrzał.  (dialog)
            Naszą rozmowę przerwał dzwonek. Spakowaliśmy plecaki i wyszliśmy na korytarz. Tuż za drzwiami byliśmy świadkami  niezwykłego zdarzenia. (opis sytuacji).

  

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022