Język polski 5a lekcje z 20 maja
Temat: Jak powstaje
film?
film
|
Przedstawienie teatralne
|
Podobieństwa
|
- jest odtwarzany,
- nie możemy w nim uczestniczyć,
- ma więcej efektów specjalnych,
- więcej możemy zobaczyć, poznać
|
- jest na żywo,
- dzięki aktorom możemy stać się jego częścią,
- ma ograniczone możliwości przestrzenne i czasowe,
|
- budzą emocje i uczucia: radość, śmiech, strach, smutek, łzy.
|
Producent - osoba, która finansuje film
Scenarzysta - ktoś, kto wymyśla historie do filmów
Ekipa - wszyscy, którzy pracują nad filmem
Reżyser - uważany jest za autora filmu, decyduje o jego kształcie
Dystrybutor - kupuje i wypożycza kopie filmu do kin
Scenopis - zawiera informacje o czasie i miejscu akcji, dekoracji, kolejności
scen, dialogach
Adaptacja- historia, np. z książki, którą postanawia się sfilmować
Operator - zajmuje się rozmieszczeniem kamer i oświetlenia
Montaż - połączenie filmu w całość
Ujęcie - nakręcenie jednej scenki filmowej
Charakteryzator - przygotowuje
makijaż dla aktorów
Temat: Opowiadanie
z dialogiem.
Kompozycja
opowiadania powinna być trójdzielna: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
1.Wstęp
Zaczynamy
od opisu miejsca, czasu oraz okoliczności zdarzeń. Opowiadanie można zacząć
cytatem z książki, piosenki. Ta część nie powinna być długa.
2. Rozwinięcie
To
najważniejsza i najdłuższa część opowiadania. Relacjonujemy w niej przebieg
wydarzeń. Stosujemy dużą liczbę czasowników określających ruch (np. przyjechał,
pobiegł, wyskoczył) oraz wyrazów określających następstwo czasowe (np.
przedtem, wtedy, teraz, później, potem, wcześniej). Opowiadanie będzie
ciekawsze, jeśli włączymy do niego dialog, opis, cytat.
3. Zakończenie
Zakończenie
powinno być ciekawym zamknięciem pracy i stanowić podsumowanie, puentę.
Ćw. 1
Przekształć
zdania, zmieniając mowę zależną na niezależną.
Wzór: Mowa
zależna: Tomek powiedział, żebym odwiedził go w sobotę.
Mowa
niezależna: Tomek powiedział: „Odwiedź mnie w sobotę”
Policjant
poinformował kierowcę, że ten przejechał skrzyżowanie na czerwonym świetle.
………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………….
Karol
wyznał, że spóźnił się na lekcję, bo nie odrobił zadania domowego.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Piosenkarka
oznajmiła, że jeszcze nigdy nie była tak ciepło przyjęta przez publiczność.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Pasażerowie
zażądali, aby maszynista natychmiast się zatrzymał.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ćw. 2
Przekształć
zdania, zmieniając mowę niezależną na zależną.
Sekretarka
poinformowała: „Wiadomość została wysłana”.
………………………………………………………………………………………
Oskarżony
odpierał zarzuty: „Oznajmiam, że nie było mnie wtedy na miejscu przestępstwa”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Chuligani
krzyczeli: „Zemścimy się za pobicie kolegi”.
…………………………………………………………………………………………..
Nauczyciel
przekazał wychowankom informację: „Wycieczka odbędzie się na początku
przyszłego miesiąca”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Przekupka
zachęcała: „Kupujcie świeże warzywa”.
……………………………………………………………………………………………
Ćw. 3
Przekształć
podany fragment powieści, zastępując dialog mową zależną.
Tak,
to ten list … Ten ważny list, o którym pisał ksiądz Koszyczek. [ …] Adaś
patrzył na list zamglonym spojrzeniem.
-
Czy to się da przetłumaczyć?- spytała panienka.
-Tak,
tak … z pewnością … - odpowiedział bezwiednie. – […] z całą natomiast
przyjemnością przełożę ten list w samotności. A pani niech sobie idzie.
-
A czy ja tak mogę? – spytała niepewnie panienka.
-
Ależ oczywiści! We dwoje będziemy sobie tylko przeszkadzali. […] Myślę, że za
godzinę rzecz będzie gotowa. […]
-
Strasznie panu dziękuję!
(fragm.K. Makuszyński ”Szatan z siódmej klasy”)
Ćw. 4
Rozwiń fragment
opowiadania, uzupełniając go dialogami i opisami zgodnie z informacjami
zamieszczonymi w nawiasach.
Minęło prawie piętnaście minut od
dzwonka, kiedy drzwi otworzyły się niespodziewanie z hukiem i stanął w nich
nasz nowy kolega, zapowiedziany wczoraj przez wychowawczynię . Wszyscy
zaczęliśmy mu się uważnie przyglądać .
(opis postaci) Po chwili wahania, zachęcony
przez nauczyciela, zaczął wyjaśniać
powody swojego spóźnienia.
(dialog)
Po kilku minutach siedział już koło
mnie . Wytłumaczyłem mu na czym polega zadanie, którego wykonywanie przerwało
mam jego wtargnięcie do klasy. Wysłuchał uważnie, wyjął potrzebne przybory i
wziął się do pracy.
Wtedy
też dostrzegłem jego niezwykły breloczek, który stał się kilka dni później
powodem moich kłopotów. (opis przedmiotu – breloczek). Nowy zauważył chyba, że
z uwagą przyglądam się breloczkowi, bo nieoczekiwanie podał mi go, zachęcając,
abym go sobie dokładnie obejrzał.
(dialog)
Naszą rozmowę przerwał dzwonek.
Spakowaliśmy plecaki i wyszliśmy na korytarz. Tuż za drzwiami byliśmy
świadkami niezwykłego zdarzenia. (opis
sytuacji).