JĘZYK POLSKI - KLASA 4B - LEKCJE Z 10 CZERWCA
TEMAT: W JAKICH CZASACH WYSTĘPUJE CZASOWNIK?
----|-------------------------------------------|----------------------------------------------|-->
czas przeszły czas teraźniejszy czas przyszły
np: żyłam, poszłam np: uczę, piszę, czytam np: będę pisała,
czytałem, spało będę podróżować
podręcznik zad. 5/ str. 223
TEMAT: ĆWICZENIA GRAMATYCZNE Z CZASOWNIKIEM.
(przypomnienie wiadomości o osobach, liczbach i rodzajach)
l.poj l.mn
1. ja 1. my
2. ty 2. wy
3. on/ona/ono 3. oni/one
l.poj l.mn
rodzaj żeński ta rodzaj niemęskoosobowy (one) te: dziewczynki, panie
rodzaj męski ten rodzaj męskoosobowy (oni) ci: mężczyźni, panowie
rodzaj nijaki ono
Zad. 1. Określ czas, osobę, liczbę i rodzaj podanych czasowników:
idę - czas teraź, 1os, l.poj
poszedłem - czas przeszły, 1 os, l.poj
kupiła - czas przeszły, 3os, l.poj, rodz, żeński
będę marzył-czas przeszły, 1os, l.poj
spało - czas przeszły, 3os, l.poj, rodz. nijaki
gotowali - czas przeszły, 3os, l.mn, rodz. niemeskoos.
malowały - czas przeszły, 3os, l. mn, rodz. niemęskoos.
uczę- czas teraźniejszy, 1os, poj
śpiewa - czas teraź, 3os, l. poj, rodzaj nijaki
podróżujemy- czas teraź, 1 os, l. mn,
płaczesz- czas teraź, 2 os, l. poj
śmiali- czas przeszły, 3 os, l.mn, rodz, męskoos.
podręcznik zad. 1/ str.224.
TEMAT: JAK UNIKAĆ POWTÓRZEŃ?
wyrazy bliskoznaczne - synonimy
praca z tekstem rozdanym przez nauczyciela. Podkreśl w tekście wyrazy, które się powtarzają i spróbuj je zamienić na inne o podobnym znaczeniu.
ćwiczenie
1. Dzisiaj jest bardzo zimno. Wieje zimny wiatr. Poszliśmy na spacer, ale z powodu zimna wróciliśmy do domu. Jutro też zapowiadają, że ma być zimno. Chciałabym, żeby ta zimna pogoda już minęła.
zimno- chłodno, mroźno, bezsłonecznie, nieprzyjemnie, nieutulnie
np: Dzisiaj jest bardzo zimno i wieje mroźny wiatr. Poszliśmy na spacer, ale z powodu chłodu, szybko wróciliśmy do domu. Jutro też zapowiadają, że pogoda się nie zmieni. Chciałbym, żeby już było ciepło.
2. Mam śliczną maskotkę. Jest nią pajacyk. Ma na imię Kubuś. Ma różową buzię, ma też okrągły nos oraz jasną sterczącą czuprynę. Jest ubrany w niebieski kombinezon z żółtymi pasami. Ozdobę stroju stanowi czarna wstążka zawiązana pod szyją na kokardę.
mieć - posiadać
np: Mam śliczną maskotkę. Jest nią pajacyk- Kubuś. Posiada różową buzię, okragły nos i sterczącą czuprynę. Jego ubranie to niebieski kombinezon z żółtymi pasami. Ozdobę stroju stanowi czarna wstążka zawiązana pod szyją na kokardę.
3. - Oglądałeś wczoraj ten film?
- Aha.
- Był fajny, nie? Nie wiem, jak się skończył, bo akurat wyłączyli prąd.
- Fajnie. Dojechał tam, eeee...., potem uratował ten, no tą fajną dziewczynę. Potem, no....pojechali do jej rodziców. Wszystko fajnie się skończyło. Ożenili się.
fajny- interesujący, ciekawy, zapierający dech w piersiach, dobry, uroczy, doskonały, cudowny, wciągający, niczego sobie, znakomity, fascynujący, rewelacyjny, zachwycajacy, wartka akcja, porywający, udany,
np:
- Oglądałeś wczoraj ten film?
- Aha.
- Był ciekawy nie? Nie wiem, jak się skończył, bo akurat wyłączyli prąd.
- Znakomicie. Dojechał tam, gdzie miał, potem uratował tę uroczą dziewczynę. Później pojechali do jej rodziców. Wszystko dobrze się skończyło. Ożenili się.
Zadanie domowe
zeszyt ćwiczeń
zad. 5/ str.62
zad. 1/ str. 63
zad. 9/ str. 64
dla chętnych!
zad. 8/ str. 64
----|-------------------------------------------|----------------------------------------------|-->
czas przeszły czas teraźniejszy czas przyszły
np: żyłam, poszłam np: uczę, piszę, czytam np: będę pisała,
czytałem, spało będę podróżować
podręcznik zad. 5/ str. 223
TEMAT: ĆWICZENIA GRAMATYCZNE Z CZASOWNIKIEM.
(przypomnienie wiadomości o osobach, liczbach i rodzajach)
l.poj l.mn
1. ja 1. my
2. ty 2. wy
3. on/ona/ono 3. oni/one
l.poj l.mn
rodzaj żeński ta rodzaj niemęskoosobowy (one) te: dziewczynki, panie
rodzaj męski ten rodzaj męskoosobowy (oni) ci: mężczyźni, panowie
rodzaj nijaki ono
Zad. 1. Określ czas, osobę, liczbę i rodzaj podanych czasowników:
idę - czas teraź, 1os, l.poj
poszedłem - czas przeszły, 1 os, l.poj
kupiła - czas przeszły, 3os, l.poj, rodz, żeński
będę marzył-czas przeszły, 1os, l.poj
spało - czas przeszły, 3os, l.poj, rodz. nijaki
gotowali - czas przeszły, 3os, l.mn, rodz. niemeskoos.
malowały - czas przeszły, 3os, l. mn, rodz. niemęskoos.
uczę- czas teraźniejszy, 1os, poj
śpiewa - czas teraź, 3os, l. poj, rodzaj nijaki
podróżujemy- czas teraź, 1 os, l. mn,
płaczesz- czas teraź, 2 os, l. poj
śmiali- czas przeszły, 3 os, l.mn, rodz, męskoos.
podręcznik zad. 1/ str.224.
TEMAT: JAK UNIKAĆ POWTÓRZEŃ?
wyrazy bliskoznaczne - synonimy
praca z tekstem rozdanym przez nauczyciela. Podkreśl w tekście wyrazy, które się powtarzają i spróbuj je zamienić na inne o podobnym znaczeniu.
ćwiczenie
1. Dzisiaj jest bardzo zimno. Wieje zimny wiatr. Poszliśmy na spacer, ale z powodu zimna wróciliśmy do domu. Jutro też zapowiadają, że ma być zimno. Chciałabym, żeby ta zimna pogoda już minęła.
zimno- chłodno, mroźno, bezsłonecznie, nieprzyjemnie, nieutulnie
np: Dzisiaj jest bardzo zimno i wieje mroźny wiatr. Poszliśmy na spacer, ale z powodu chłodu, szybko wróciliśmy do domu. Jutro też zapowiadają, że pogoda się nie zmieni. Chciałbym, żeby już było ciepło.
2. Mam śliczną maskotkę. Jest nią pajacyk. Ma na imię Kubuś. Ma różową buzię, ma też okrągły nos oraz jasną sterczącą czuprynę. Jest ubrany w niebieski kombinezon z żółtymi pasami. Ozdobę stroju stanowi czarna wstążka zawiązana pod szyją na kokardę.
mieć - posiadać
np: Mam śliczną maskotkę. Jest nią pajacyk- Kubuś. Posiada różową buzię, okragły nos i sterczącą czuprynę. Jego ubranie to niebieski kombinezon z żółtymi pasami. Ozdobę stroju stanowi czarna wstążka zawiązana pod szyją na kokardę.
3. - Oglądałeś wczoraj ten film?
- Aha.
- Był fajny, nie? Nie wiem, jak się skończył, bo akurat wyłączyli prąd.
- Fajnie. Dojechał tam, eeee...., potem uratował ten, no tą fajną dziewczynę. Potem, no....pojechali do jej rodziców. Wszystko fajnie się skończyło. Ożenili się.
fajny- interesujący, ciekawy, zapierający dech w piersiach, dobry, uroczy, doskonały, cudowny, wciągający, niczego sobie, znakomity, fascynujący, rewelacyjny, zachwycajacy, wartka akcja, porywający, udany,
np:
- Oglądałeś wczoraj ten film?
- Aha.
- Był ciekawy nie? Nie wiem, jak się skończył, bo akurat wyłączyli prąd.
- Znakomicie. Dojechał tam, gdzie miał, potem uratował tę uroczą dziewczynę. Później pojechali do jej rodziców. Wszystko dobrze się skończyło. Ożenili się.
Zadanie domowe
zeszyt ćwiczeń
zad. 5/ str.62
zad. 1/ str. 63
zad. 9/ str. 64
dla chętnych!
zad. 8/ str. 64