klasa 7 - język polski - z 23 września
Temat : Rodowód człowieka w świetle biblijnej i
współczesnej opowieści.
Podr. s. 34-35.
Uczniowie zostali
podzieleni na dwie grupy. Każda z grup
pracowała nad innym tekstem. Ich zadaniem było stworzenie notatki – schematu.
Następnie wyniki swoich prac zapisywali na tablicy. Później wspólnie
analizowaliśmy fresk Michała Anioła „Stworzenie Adama”.
Temat: Źródła i znaczenie związków frazeologicznych.
Podr. s. 36-39,
zadania 1,2, 5, 6, 8.
Związek
frazeologiczny (frazeologizm) – trwałe połączenie wyrazowe, w którym niemożliwa
jest zmiana jego formy.
Zadanie domowe
1.Wyjaśnij
znaczenie związków frazeologicznych. Wytłumacz z jakim wydarzeniem biblijnym są
związane: lata chude i tłuste, mieć jak w
raju, manna z nieba, wieża Babel, miłosierny samarytanin.
2. Od imion utwórz
przymiotniki i dopasuj je do odpowiednich rzeczowników:
a) Salomon, Kain ,
Judasz, Hiob
b) srebrniki,
wieści, znamię, mądrość
Wyjaśnij znaczenie
powstałych frazeologizmów.
Temat: Rozprawa historyka z historią – Norman Davies o
Europie.
Podr. s. 40-43,
zadania 1,2,3, 4.
Po przeczytaniu
tekstu uczniowie odpowiadali na pytania testowe. Następnie pisali plan
wydarzeń. Analizowaliśmy tekst – z pierwszego akapitu wypisywali epitety,
porównania i metafory.
Wniosek :
W tekście użyto
środków stylistycznych charakterystycznych dla języka literackiego, wprowadzono
elementy narracji , dodano nawiązania do mitów i legend. Taki sposób pisania
pobudza wyobraźnię odbiorcy, pozwala przedstawić historię w sposób obrazowy,
nadaje tekstowi styl gawędy czy też opowieści.
Zadanie domowe (jeden
temat do wyboru, praca na minimum dwie strony)
1.Napisz, czym dla
ciebie jest Europa.
2. Napisz charakterystykę młodego współczesnego
Europejczyka.